@ Viper 4 ..Ik ken deze Astra -dynamo niet maar het zal wellicht Duits kunnen zijn ik verzamel ook geen knijpkatten = dynamo''s ik verzamel enkel bloembollenteelt
@mgschutze" idd dat zou kunnen..ik zal het raadsel dan nu maar bekent maken. Deze afgebeelde Daimon heeft niets met de Wehrmacht van doen is gemaakt in ''Arnstadt'' voormalige DDR 1948/1953 daarna ''US'' zone .Ik heb deze info speciaal gepost om eens te kijken wie de kennis zou bezitten om deze DDR 50e jaren te kunnen onderschieden.I
Ik weet dat met dit type DDR-Daimon lampen al vele verzamelaars al de boot mee in zijn gegaan ..

maar er zijn nog meer gelijkende (Wehrmacht) ''DDR'' Daimon type als deze die ook met regelmaat op e-bay aangeboden worden als Wehrmacht lamp..deze heeft dan 2 uitgestanste rillen op de frontplaat tussen de filter - schuiven meestal zijn deze in appelgroen en of zwart. zodra deze rillen in het voorfront zitten is het 100% 50e jaren ''DDR'' meestal afkomstig van Artas ..zie onderstaande eertse afbeeldingen op links de DDR Artas lamp in zwart rechts de Wehrmacht lamp Feldgrau zijn voor 99% gelijk het kleine verschil zit hem in de leermontage op de achterzijde verder is alles gelijk ook de binnen zijde is 100% gelijk aan de Wehrmacht lamp.
Hoe dat kan zou je denken...wellicht zul je weten dat Daimon voor de oorlog al een onderkomen had in Arnstadt maar na de oorlog werd dat oost Berlijn DDR.in die jaren is het bedrijf door Artas beheerd geweest de lampen werden gewoon doorgemaakt waar Daimon was op gehouden tevens verkocht met het Daimon logo.Daimon heeft daar protest tegen gemaakt ,maar uiteindelijk is er toen een overeenkomst gesloten in de jaren 50/53 waaruit de oude naam Artas weer werd gebruikt.Vele lampen uit die periode bezitten de kenmerken van Daimon lampen die maar die eerts bij Daimon voor de Wehrmacht werden gemaakt , na de oorlog op div plaatsen zijn deze gewoon nog doorgemaakt met soms zeer kleine wijzigingen en als je deze niet kent zou je denken met oorlog materieel van doen te hebben.
De regio Bohemia in CZ is ook zo'n locatie waar veel van deze lampen gemaakt zijn waaronder ook Daimon en Bateria een aandeel in hadden..ik zal er niet al te diep op ingaan anders zou de verwarring nog maar groter worden en das niet de bedoeling .Als er vragen zijn stel ze dan gerust ik doe mij best deze zo goed meogelijk te beantwoorden.
Artas DDR 1948 /1953 Daimon 1936/1943
Hie nog div DRR lampen afkomstig veelal van Arnstadt en of CZ gemaakt na de oorlog jaren 50/60 jaren...maar let op!!!! deze worden met regelmaat op ebay aan geboden voor Wehrmacht lamp 80% van de verzamelaars heeft daar geen weet van, ik heb een gelijk proef op WAF gedaan en is niet anders hier.