Duits Gasmasker waarde???

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
xDj-Q-Riuz_Dutch
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2013, 20:59

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door xDj-Q-Riuz_Dutch »

Wat ik ook wel grappig vind is:
Ik heb een Belgisch gasmasker van wo2. De verkoper zei: Deze gingen ze maken in 1939, want ze waren bang dat de Duitsers net als in de eerste wereldoorlog gas gingen inzetten. Maar uiteindelijk was een gasmasker de standaard uitrusting van de Duitsers :P

Modbreak: even een kleine aanpassing gedaan. Let wat op je taalgebruik.
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Tommes »

Waarde zit hem in de conditie en volledigheid. Een paar goede foto's geven al snel duidelijkheid.

€150,- voor een complete set in goede conditie is niet heel gek.
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Naamloos »

Over wat voor een gasmasker hebben we het nu? Er is nogal een prijsverschil tussen de militaire uitvoering (compleet met blik) en de Luftschutz maskers.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Uncle Goose »

Zonder foto's is het moeilijk de waarde te bepalen. Is het een door gebruikt of is de bus overschilderd, zijn de riemen vooroorlogs, oorlogs of naoorlogs, is de bus niet na-oorlogs, is het masker het correcte type voor de bus en geen na-oorlogs, enz., enz. Eerst foto's plaatsen en dan kunnen we juist beoordelen.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
xDj-Q-Riuz_Dutch
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2013, 20:59

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door xDj-Q-Riuz_Dutch »

Ik stuur morgen de foto's
Gebruikersavatar
Mafkees
Lid
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 okt 2013, 16:49

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Mafkees »

Hier moet ie op lijken.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Erik »

xDj-Q-Riuz_Dutch schreef:.. Maar uiteindelijk was een gasmasker de standaard uitrusting van de Duitsers :P
En de Nederlanders. En de Engelsen. En de Belgen. En de Fransen. Etc.
De Belgen zijn niet in 1939 begonnen met het produceren; ook zij hebben vanaf 1918 altijd gasmaskers bij de standaard uitrusting gehad, elk leger in Europa had dat tot op de dag van vandaag.
Maar een vooroorlogs Belgisch gasmasker is wel een vondst! Leuk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Uncle Goose »

Idd, de productie van gasmaskers voor Belgische soldaten was reeds in 1918 begonnen met het ombouwen van Duitse GM17 en GM18 gasmaskers naar de Franse filtermaat, daarna heeft het Belgisch leger in snel tempo een aantal verschillende gasmaskers gehad. Qua civiele/industriële markt is de eerste productie begonnen in België in 1936 met het SBA "Ademhalingsmasker" (grijze versie) om op zijn hoogtepunt te komen in 1939/1940, tijdens de bezetting zijn er in België geen gasmaskers meer geproduceerd.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
xDj-Q-Riuz_Dutch
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2013, 20:59

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door xDj-Q-Riuz_Dutch »

Erik schreef:
xDj-Q-Riuz_Dutch schreef:.. Maar uiteindelijk was een gasmasker de standaard uitrusting van de Duitsers :P
En de Nederlanders. En de Engelsen. En de Belgen. En de Fransen. Etc.
De Belgen zijn niet in 1939 begonnen met het produceren; ook zij hebben vanaf 1918 altijd gasmaskers bij de standaard uitrusting gehad, elk leger in Europa had dat tot op de dag van vandaag.
Maar een vooroorlogs Belgisch gasmasker is wel een vondst! Leuk!
Het gaat over de 2e wereldoorlog :P
Maar de Engelsen Amerikanen etc. hadden niet standaard altijd een gasmasker bij zich, de Duitsers wel.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door Joep »

De Engelsen hadden wel een standaard gasmasker bij zich! Net zoals de Nederlanders, de Belgen etc..
Het hoorde gewoon bij de standaard uitrusting! En Amerikanen hadden denk ik ook gewoon een gasmasker bij zich als standaard uitrusting, maar daar doe ik geen uitspraken over, ik verzamel geen Amerikaans.

Het boek 'The World War II Tommy' zou ik je aanraden, of de drie delig serie van D. Gordon. Daar staat het precies in beschreven.
Laatst gewijzigd door Joep op 24 okt 2013, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
xDj-Q-Riuz_Dutch
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2013, 20:59

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door xDj-Q-Riuz_Dutch »

oke maar de Amerikanen niet
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door earlymb »

Ook de Amerikanen kregen standaard een gasmaker uitgereikt (diverse modellen en draagtassen). In de praktijk werden de maskers vaak gedumpt of in de trucks achtergelaten en de tassen gebruikt voor andere spullen.

Originele Duitse gasmaskers die doorgebruikt zijn door de Deense BB zijn te koop voor iets van €15 geloof ik, maar een originele set van masker, riempjes, reserveglazen etc. en bus is aanzienlijk meer waard.
xDj-Q-Riuz_Dutch
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2013, 20:59

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door xDj-Q-Riuz_Dutch »

Oké waarschijnlijk ben ik gewoon een beetje dom als het om de 2e Wereldoorlog gaat.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duits Gasmasker waarde???

Bericht door earlymb »

xDj-Q-Riuz_Dutch schreef:Oké waarschijnlijk ben ik gewoon een beetje dom als het om de 2e Wereldoorlog gaat.
Iedereen moet ergens beginnen, maar voordat je dingen gaat beweren kun je beter eerst wat studie gaan doen. Er zijn vele soorten referentieboeken waar je mee kan beginnen; zeker als je wil gaan verzamelen is dat een goede investering!
Plaats reactie