Wie kan mij de waarde van mijn nskk dolk vertellen?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Aequitas
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2014, 20:40
Locatie: Gorinchem

Wie kan mij de waarde van mijn nskk dolk vertellen?

Bericht door Aequitas »

Hallo, ik kwam dit forum tegen toen ik wat meer informatie zocht over mijn NSKK dolk,
nu vroeg ik me af of jullie mij kunnen vertellen wat de waarde ervan is?

Het gaat hier om een vroege productie, wat blijkt uit het makers logo van de fa. Ed Wüsthof Solingen.

De pommel en parreerstang zijn beide niet magnetisch en dus vervaardigd van massief nikkel net als de adelaar en de ring.

De dolk hangt onder de juiste hoek, wat aantoont dat het loden gewicht in de schede netjes aanwezig is.

De parreerstang en de schede sluiten netjes op elkaar aan, waaruit blijkt dat de schede en dolk bij elkaar horen.

Het sa embleem in het heft sluit netjes aan net als de adelaar.

In de parreerstang is het cijfer III ingeslagen, wat duid op de regio waar de dolk voor het eerst is uitgegeven, in dit geval is dat regio Ostmark/Berlin-Brundenburg/Schlesien.

De schede is handmatig zwart geschilderd, wat aanduid dat het hier een vroege Nskk versie betreft, aangezien ze na 1936 fabrieksmatig gelakt zijn, deze zwarte schede is overigens het enige veschil tussen een sa en nskk dolk.

De dolk pas perfect en zonder speling in de schede, wat ook een kenmerk van een vroege productie is.

Met vriendelijke groet,

Erik.
Bijlagen
NSKK dolk-5-2.jpg
NSKK dolk-4-2.jpg
NSKK dolk-3-2.jpg
NSKK dolk-2-2.jpg
NSKK dolk-7.jpg
Laatst gewijzigd door Aequitas op 26 feb 2014, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Aequitas
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2014, 20:40
Locatie: Gorinchem

Re: Taxatie nskk dolk

Bericht door Aequitas »

Ook is er in de pareerstang een romijns cijfer III ingeslagen, alsmede aan de lemmetzijde een o.

Aan de lemmetzijde heeft nog een ander nummer gestaan maar dat is haast niet meer te ontcijferen.

M. vr. gr. Erik
Bijlagen
NSKK dolk-6-2.jpg
Plaats reactie