Onbekende Duitse militaria

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende Duitse militaria

Bericht door asjemenou »

Misschien staan mijn onbekende voorwerpen in deze rubriek beter geplaatst. Zie ook; viewtopic.php?f=58&t=35572 . Beide objecten komen uit een militaria verzameling.

Afbeelding

Een paar Duitse laarzen. De schachten van de laarzen zijn van bruin leder. In referentieboeken over Duitse WOII militaria staan meestal laarzen afgebeeld die geheel zwart zijn en zo ken ik ze eigenlijk ook. Werden laarzen met bruine schachten aan bepaalde legeronderdelen verstrekt? In de laarzen staan wel stempels maar deze zijn niet te lezen.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar sporen. Aan de binnenkant staat de inscriptie "Rostfrei" en een logo (zie onderste foto). Van de sporen weet ik inmiddels iets meer. De letters "L F" in het logo zouden voor de Duitse Metallwarenfabrik Linden & Funke in Iserlohn staan. Deze fabrikant fabriceerde gedurende WOII metalen producten voor het Duitse leger zoals koppelsloten en gespen voor wapenriemen. Meestal waren deze producten voorzien van de inscriptie "L&F" zonder een logo. Kan het soms zijn dat deze sporen bedoelt waren voor de civiele markt?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Onbekende Duitse militaria

Bericht door Erik S. »

De laarzen verschillen van de Duitse militaire aanmaak. De zoolconstructie en het hakijzer zijn verschillend van de Duitse variant en ik vermoed dat het hier om een Tsjechische aanmaak gaat. De neus en de schacht missen ook nog wat karaktereigenschappen zoals de platte neus en de trekbanden die missen. Moeilijk te dateren maar ik zou deze zelf niet onder een Duits uniform plaatsen.

Wat betreft de sporen zijn dit inderdaad sporen voor de civiele markt. Deze kunnen natuurlijk altijd door een soldaat zijn gekocht maar dan zou je moeten weten waar deze vandaan komen.

Mvg,
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende Duitse militaria

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je reactie Erik.
Op zich val ik geen buil aan deze voorwerpen. Wat de laarzen betreft, deze zullen ook niet onder een Duits uniform komen. Hetzelfde geldt voor de sporen. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie