Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mooie helm! M16.
Het nummer aan de binnenkant (bij de 'oren') is de maatvoering, gebruikelijk 64 voorafgaand aan de code van de maker, in de meeste gevallen is dat ET (Eisenhuttenwerk AG, Thale Harz) Gezien de dikte van de schijf onder het "Hörnchen" lijkt me dit inderdaad een 64.
Verf op de schaal lijkt ook goed trouwens.
Ook een nette, vroege Kinnriemen. Van oorsprong bruin met messing fournituren, deze komt dus vrijwel zeker van een Pickelhaube af. Messing werd al vroeg (begin 1915) niet meer gebruikt voor dit soort fournituren, er werd overgeschakeld naar ijzer.
De schaal voor de M16/17 werd geproduceerd vanaf begin 1916, de voorste troepen in Verdun kregen 'm als eerste uitgereikt op grotere schaal. Eerst nog als onderdeelsverstrekking, een aantal maanden later als persoonlijke verstrekking.
Mocht alles compleet zijn waar het gezien de foto's wel op lijkt, mag je als startprijs beginnen met ongeveer 300,=. Indien er delen repro zijn bestaan er uitbeelders die dit stuk graag voor 150 van je overnemen.
Prijs kan, afhankelijk van de gegadigden, belangrijk oplopen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Ohja, vergeten vermelden: op foto 2 zijn linksbovenaan twee gaatjes te zien. Dit deed me twijfelen. Heb ik nog nooit eerder gezien bij dergelijke helmen?
Benoit schreef:Ohja, vergeten vermelden: op foto 2 zijn linksbovenaan twee gaatjes te zien. Dit deed me twijfelen. Heb ik nog nooit eerder gezien bij dergelijke helmen?
Goed opgemerkt!
Ik ken ze ook niet. Kan nu ook even niet bedenken waar deze van zijn of waarvoor ze bedoeld waren, áls het al een militaire aanpassing betreft natuurlijk. Ik ken overigens geen aanpassingen die zouden leiden tot deze gaatjes; niet in das Kaiserliches Heer, noch in de Reichswehr.
Met origineel binnenwerk en kinriem is 300 euro wel de absolute bodemprijs ja. De verf op deze spreekt me, ondanks of net vanwege de staat, best wel aan.
Tot 450 mag je probleemloos meebieden.
Dank voor de antwoorden! De vraagprijs ligt een eindje boven 450 dus ga er nog eens over nadenken. De nummers in de helmschaal blijken 'BF62' en 'R478' te zijn. Voor wat staat de R478? Is dit het helmnummer en zegt dit iets meer over de datum van fabricage?
De helm is van F.C. Bellinger, Fulda, en is maat 62 (de op één na kleinste maat)
R478 is het Württembergische Reserve Infanterie Regiment 478, tot 1917 (1 april) was dit het Ersatz Inf. Regt. 51.