Waarde Duitse helm wo1

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Benoit »

Heren,

Wat kunnen jullie zeggen over de waarde van volgend stuk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de binnenkant van de helmschaal (ter hoogte van de kruin) zou een nummer staan.
Ik ben zelf in afwachting van meer foto's/info.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Erik »

Mooie helm! M16.
Het nummer aan de binnenkant (bij de 'oren') is de maatvoering, gebruikelijk 64 voorafgaand aan de code van de maker, in de meeste gevallen is dat ET (Eisenhuttenwerk AG, Thale Harz) Gezien de dikte van de schijf onder het "Hörnchen" lijkt me dit inderdaad een 64.
Verf op de schaal lijkt ook goed trouwens.
Ook een nette, vroege Kinnriemen. Van oorsprong bruin met messing fournituren, deze komt dus vrijwel zeker van een Pickelhaube af. Messing werd al vroeg (begin 1915) niet meer gebruikt voor dit soort fournituren, er werd overgeschakeld naar ijzer.
De schaal voor de M16/17 werd geproduceerd vanaf begin 1916, de voorste troepen in Verdun kregen 'm als eerste uitgereikt op grotere schaal. Eerst nog als onderdeelsverstrekking, een aantal maanden later als persoonlijke verstrekking.
Mocht alles compleet zijn waar het gezien de foto's wel op lijkt, mag je als startprijs beginnen met ongeveer 300,=. Indien er delen repro zijn bestaan er uitbeelders die dit stuk graag voor 150 van je overnemen.
Prijs kan, afhankelijk van de gegadigden, belangrijk oplopen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Benoit »

Hartelijk bedankt voor deze meer dan volledige uitleg!

De prijs loopt inderdaad op maar ik wilde zeker weten dat dit stuk het bieden waard is ;) Denk dat dat bij deze wel aangetoond is (voor mij dan toch).

Nogmaals bedankt!
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Benoit »

Ohja, vergeten vermelden: op foto 2 zijn linksbovenaan twee gaatjes te zien. Dit deed me twijfelen. Heb ik nog nooit eerder gezien bij dergelijke helmen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Erik »

Benoit schreef:Ohja, vergeten vermelden: op foto 2 zijn linksbovenaan twee gaatjes te zien. Dit deed me twijfelen. Heb ik nog nooit eerder gezien bij dergelijke helmen?
Goed opgemerkt!
Ik ken ze ook niet. Kan nu ook even niet bedenken waar deze van zijn of waarvoor ze bedoeld waren, áls het al een militaire aanpassing betreft natuurlijk. Ik ken overigens geen aanpassingen die zouden leiden tot deze gaatjes; niet in das Kaiserliches Heer, noch in de Reichswehr.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door jurgen »

Met origineel binnenwerk en kinriem is 300 euro wel de absolute bodemprijs ja. De verf op deze spreekt me, ondanks of net vanwege de staat, best wel aan.
Tot 450 mag je probleemloos meebieden.
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Benoit »

Dank voor de antwoorden! De vraagprijs ligt een eindje boven 450 dus ga er nog eens over nadenken. De nummers in de helmschaal blijken 'BF62' en 'R478' te zijn. Voor wat staat de R478? Is dit het helmnummer en zegt dit iets meer over de datum van fabricage?

Groeten,

Benoit
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waarde Duitse helm wo1

Bericht door Erik »

De helm is van F.C. Bellinger, Fulda, en is maat 62 (de op één na kleinste maat)
R478 is het Württembergische Reserve Infanterie Regiment 478, tot 1917 (1 april) was dit het Ersatz Inf. Regt. 51.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie