Duitse richtkijker

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Brommelen

Duitse richtkijker

Bericht door Brommelen »

Beste Forumleden,

Ik ben al een groot aantal jaren in het bezit van een, naar wat ik begreep, Duitse kanonkijker uit de tweede wereldoorlog. Onlangs ben ik mijn zoektocht op internet begonnen maar kom niet veel meer te weten. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Het betreft een Duitse kanonkijker/richtkijker/kanonvizier o.i.d. uit de tweede wereldoorlog. Mijn vader heeft hem, naar eigen zeggen, in 1944 (vlak na de bevrijding van Zuid-Limburg) gevonden in het Ravensbos, bij Valkenburg-Houthem. Bij de bevrijding schijnt rond het Ravensbos een uitwisselingen van artillerievuur te hebben plaatsgevonden. Daarnaast schijnt in het Ravensbos gedurende de tweede wereldoorlog een schietbaan te hebben gelegen.

Het voorwerp (ik kan helaas op dit moment geen foto's uploaden) weegt circa 8 kilo. Het is 22 cm. hoog en 30 cm lang. Het apparaat heeft twee stelknoppen om het verticaal en horizontaal te richten, hierop is een gradenaanduiding aangebracht. Bij de verticale gradenaanduiding is, op de trommel, een diagram weergegeven met daarbij de tekst "Seitenvorhaltewinkel in der Schrägebene in /16". Het apparaat heeft zowel een eenvoudig "korrelvizier" als een lens/kijker. Aan de zijde van de kijker staan de volgende gegevens met betrekking tot de typeaanduiding:

T
blc
6x8,4
Am 17 Für alle Kaliber gültig
Nr. 1164

M [Duise adelaar met hakenkruis] IV/1

Wie kan mij meer over dit voorwerp vertellen?

Met vriendelijke groet,

Charles
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse richtkijker

Bericht door Kugelblitz »

Beste,

Ik verplaats het topic even naar de juiste categorie. Zou het eventueel mogelijk zijn enkele foto's te krijgen? Je kunt deze via het forum uploaden als je lid bent.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Brommelen
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2014, 05:32

Re: Duitse richtkijker

Bericht door Brommelen »

Hierbij een tweetal afbeeldingen van de richtkijker.
kijker.jpg
kijker typeaanduiding.jpg
Plaats reactie