Onbekende baret embleem

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Eric,

De titel van dit kleine boekje is :

Baretemblemen van de Koninklijke Landmacht

Met als ondertitel
Actuele en vervallen exemplaren, variaties, niet-ingevoerde ontwerpen.

Vooral door toedoen van de Heer B.C. Cats en C.P. Coenders.

Het boekje werd uitgegeven door de Samenwerkende Militaria Verzamelaars.

Als je wil kan ik wel het blad inscannen waarop de geraadpleegde werken staan voor de samenstelling van deze brochure of boekje.
Hieruit blijkt dat ze toch wel enkele betrouwbare bronnen hebben gebruikt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door Erik »

Dan moet ik daar dus even naar op zoek! Interessant!
Mijn informatie heb ik van de lessen in dienst, vandaar mijn benaming. Daarom vind ik het juist leuk om te zien dat de officiële omschrijving kennelijk afwijkt van wat mij geleerd is!
En je wilt niet weten wat voor een semantische gevechten er gevoerd worden omtrent kleuren! Hebben de Limburgse Jagers nu karmozijnrode of ponceaurode biezen? Is de hoofdkleur nu Jagersgroen, donkergroen of dennengroen? Daar moet je echt het voorschrift Ceremonieel bij pakken om de omschrijving goed te hebben! (Karmozijn en donkergroen, cfm. CT-KL 2003)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik heb jaren lang de Nederlandse baretemblemen verzamelt, maar sinds de jaren begin 90 heb ik deze niet meer gevolgd omdat het Belgische aanbod de bovenhand heeft gehaald omdat men toen al verschillenden kopieën de ronde deden van zeldzamere emblemen.

De 3 die ik nog moest vinden voor mijn collectie had ik tot dan toe nog niet gevonden en nog steeds niet tot op de dag van vandaag. (Maar ik ben er ook niet echt meer naar op zoek, maar mocht ik ze kunnen bekomen dan zou ik het zeker niet laten :)

Ik weet dar er ondertussen veranderingen zijn gebeurd op gebied van nieuwe emblemen, nieuwe ondergrondjes enz....

Nu over kleuren end. kan een heel boek worden geschreven. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door patrickh »

uniformverzamelaar schreef:
patrickh schreef:Zo te zien is deze met buiglippen, zogenaamde oude slag, die zijn meer gezocht dan die met de oogjes. Heb je foto vd achterzijde?
Oude slag ?

Ik dacht of heb gehoord dat ze deze de Haremse slag werden genoemd.
Dat zegt me niets?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik heb ondertussen mijn documentatie er eens op nagekeken ( omdat ik zelf begon te twijfelen) en daaruit blijkt dat ik me vergist heb.

Het is niet Haarlemse slag maar Hoornse slag.

De term "oude slag" kan ik nergens in terugvinden. Maar ik geef ook toe dat ik de laatste 20 jaar het gebeuren van de Nederlandse baretgespen of emblemen niet meer gevolgd heb.

Ik moet ook zeggen dat het ouder worden geen goed doet aan mijn memory :roll:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door patrickh »

Hoornse slag ken ik wel,ja! Is niet mijn verzamelgebied, maar ik weet dat Nederlandse emblemenverzamelaars het vaak over "oude slag"hebben. Ik weet niet of Hoornse slag ook al lipjes hadden, Hoornse slag is wel iig ook met oogjes. Snap je m nog :wink:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

MET DANK

Volgens de gegevens die ik heb werden de buigpionnen gebruikt van 1946 tot 1950. Daarna werden deze buigpinnen vervangen door oogjes.

Deze buigpinnen hadden het nadeel dat ze makkelijk afbraken.

Maar zoals al in vorige posten vermeld, deze werden en worden nagemaakt.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door patrickh »

Vond dit nog:

De Hoornse slag




In opdracht van het Ministerie van Defensie heeft de Hoornse Metaalwarenfabriek Scholten vele jaren koperen baretemblemen vervaardigd.

Onder verzamelaars van militaria staan deze Hoornse emblemen, te herkennen aan het typische oogje, door hun specifieke kenmerken bekend als de Hoornse Slag.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Gevonden op "Wikipedia" ?

De eerste toelating voor de emblmen werden overgedragen aan de firma Koninklijke Begeer uit Voorschoten.

Na 1950 kwamen er meerdere fabrikanten. Daarvan zijn in het werk dat ik heb geen details over meegedeeld.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door patrickh »

Nee, op de site van Scholten fabrikant vd Hoornse slag. de info voornoemd gaat alleen over Hoornse Slag, niet van emblemen in algemeen.

http://www.oudhoorn.nl/bedrijven/scholt ... oorlog.php

Parree in Horst-Sevenum heeft ook veel voor defensie emblemen gemaakt voor Nederland EN België!
julian_013
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2014, 21:16

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door julian_013 »

Wat veel informatie! Te gek!
Maar is dit embleem nog iets waard ?

Groeten
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door patrickh »

Jammer dat de lipjes zijn afgebroken, dat zal schillen in prijs helaas. Geen idee wat ze er nu voor geven.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Onbekende baret embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Ben er al te lang uit om daar nog een waarde op te plakken.

Het is zoals Patrick schreef, er ontbreken 3 van de 4 lippen en dat scheelt een hele slok op de borrel vermoed ik als je over een prijs gaat praten.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie