k98 bajonet
-
- Lid
k98 bajonet
ik heb onlangs deze k98 bajonet ontvangen maar heb hier en daar wel mijn twijfels.
hij heeft bijvoorbeeld geen gaten voor de handvatten, is raar over geschilderd ( waardoor waarschijnlijk de WaA niet meer te vin den is ), lijkt redelijk recent te zijn geslepen ( en ook niet echt netjes )
dus mijn vraag is: is hij wel origineel of is het een fake.
( sorry voor de onduidelijke foto's )
hij heeft bijvoorbeeld geen gaten voor de handvatten, is raar over geschilderd ( waardoor waarschijnlijk de WaA niet meer te vin den is ), lijkt redelijk recent te zijn geslepen ( en ook niet echt netjes )
dus mijn vraag is: is hij wel origineel of is het een fake.
( sorry voor de onduidelijke foto's )
Egal, erlaubt ist, was gefällt
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: k98 bajonet
Origineel, maar inderdaad in slechte staat. Waarde zal zo'n €20 zijn als je geluk hebt.
Laten we het vooral gezellig houden!
-
- Lid
Bedankt voor de snelle reacties .
Maar nu zit ik wel met de vraag: hoe zit het met de gaten voor de handvaten?
Maar nu zit ik wel met de vraag: hoe zit het met de gaten voor de handvaten?
- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
De handvatten bestaan uit 2 houten of bakkelieten plaatjes die aan beide zijden van het heft zitten. Deze zijn door 2 schroeven met elkaar verbonden. Met wat geluk kun je die wel los vinden, maar wellicht is het makkelijker en beter een andere complete bajonet te kopen in goede staat. Ook met handvat zal deze bajonet nooit echt gewild zijn.
Laten we het vooral gezellig houden!
-
- Lid
oké, maar dan zit ik nog steeds met de vraag: waarom zitten de gaten waar de schroeven van de handvatten moeten er niet in?
Dat is eigenlijk een goede vraag.jerzor schreef:oké, maar dan zit ik nog steeds met de vraag: waarom zitten de gaten waar de schroeven van de handvatten moeten er niet in?
Bij degene die ik al heb gedemonteerd zaten er ook altijd 2 gaatjes in. (zie foto van eentje van mij).
-
- Lid
- Gegeven: 34 keer
- Ontvangen: 37 keer
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Misschien moet er wat meer informatie gegeven worden over deze bajonet. De 84/98 n.A. is veertig jaar lang geproduceerd door verschillende producenten en in een paar uitvoeringen. Een maker zou welkom zijn en in geval van WO1-productie, het jaartal op de rug van het lemmet. Op deze manier blijf je een beetje raden...
Oh ja: een foto met een fototoestel in plaats van een telefoon of ander gadget. Terecht merk je al op dat de foto's niet zo goed zijn
Oh ja: een foto met een fototoestel in plaats van een telefoon of ander gadget. Terecht merk je al op dat de foto's niet zo goed zijn
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Beetje telefoon kan je zeer duidelijke foto's mee nemen hedendaags.
Met die van mij kan ik in elk geval zeer duidelijke close up foto's mee maken.
Kwestie van even de tijd voor nemen.
Met die van mij kan ik in elk geval zeer duidelijke close up foto's mee maken.
Kwestie van even de tijd voor nemen.
Mvg/Best regards, Sipke
-
- Lid
Sorry voor de onduidelijke foto's had ze s'avonds met mijn camera gemaakt maar zal morgen wel even goeie maken met daglicht. De maker is fnj en komt uit 1942. Kan helaas de WaA niet vinden.
Juist even verder aan het opzoeken geweest en een met houten grips, van fnj (Coppel) en uit 1942 heeft ook gaatjes.
Hier een link: http://k98.free.fr/42fnj-2894s.html
Betere close-up foto's zijn gewenst.
Hier een link: http://k98.free.fr/42fnj-2894s.html
Betere close-up foto's zijn gewenst.
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
fnj is Alexander Coppel uit Solingen (ALCOSO) Ik denk dat je zoektocht hier moet beginnen. Voor een beter resultaat bij het internetzoeken: het wapen heet Seitengewehr 84/98 III (of n.A.) of anders K98k Bayonet.
ALCOSO is ergens in 1942 (weet niet zeker) overgestapt van bakelieten grippen naar houten grippen (tekort aan bakeliet) Misschien (...) dat de houten grippen rechtstreeks door de bestaande sleuf aan elkaar waren bevestigd zonder gaatjes?
ALCOSO is ergens in 1942 (weet niet zeker) overgestapt van bakelieten grippen naar houten grippen (tekort aan bakeliet) Misschien (...) dat de houten grippen rechtstreeks door de bestaande sleuf aan elkaar waren bevestigd zonder gaatjes?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>: