HJ Dolk Echt?
-
- Lid
HJ Dolk Echt?
Over de beide laatste twijfel ik niet, echter wel over de dolk in het algemeen. Graag de reacties!
Re: HJ Dolk Echt?
Zo te zien repro aan hoe de diamant in het handvat zit.
Lijkt een opgeleukte scouting dolk
Lijkt een opgeleukte scouting dolk
Mvg/Best regards, Sipke
-
- Lid
Inderdaad een opgeleukte scouting dolk. Waarschijnlijk hebben ze een origineel HJ speldje gebruikt waar de speld vanaf is... Past dan precies. Ben nog nooit een originele HJ dolk tegengekomen waar "germany" op stond.
-
- Lid
Deze HJ dolk is een gekende reproductie... je moet je al vragen beginnen stellen bij deze inscriptie. "Germany" waarom zouden de Duitsers in het Engels hun land op een dolk zetten, vreemd...
Je kan het ook zien aan het ruitje in het handvat, dit moet een beetje los zitten bij de originele dolken. Als deze niet kan bewegen is het ook al een slecht teken.
jonas
Je kan het ook zien aan het ruitje in het handvat, dit moet een beetje los zitten bij de originele dolken. Als deze niet kan bewegen is het ook al een slecht teken.
jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Dat 'vreemd' valt wel mee als je de voorwaarden van de Merchandise Mark Act 1887 doorleest. Daarin staat dat het artikel in het Engels de aanduiding "made in ... " moet voeren. Vanaf ergens in de jaren '70 werd ook het "made in West Germany" populair om het zo te onderscheiden van de toenmalige DDR.Jonasj schreef:... je moet je al vragen beginnen stellen bij deze inscriptie. "Germany" waarom zouden de Duitsers in het Engels hun land op een dolk zetten, vreemd...
Overigens gold de aanduiding alleen voor artikelen die mogelijkerwijs het land zouden verlaten (via de handel dan, niet aan de koppel)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
- hajos
- Lid
Verdiepen in het materiaal....
Als je bepaalde groepen op facebook volgt die bovenvonsten tonen van het oostfront kom je made in Germany of Germany wel vaker tegen op objecten.
Het is geen teken dat het nep is, in tegendeel.
Als je bepaalde groepen op facebook volgt die bovenvonsten tonen van het oostfront kom je made in Germany of Germany wel vaker tegen op objecten.
Het is geen teken dat het nep is, in tegendeel.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
-
- Lid
How, mijn excuses daar was ik niet van op de hoogte... Ik heb op verschillende fora al heel wat dolkjes met deze inscriptie zien passeren die repro waren, vandaar mijn reactie.Erik schreef:Dat 'vreemd' valt wel mee als je de voorwaarden van de Merchandise Mark Act 1887 doorleest. Daarin staat dat het artikel in het Engels de aanduiding "made in ... " moet voeren. Vanaf ergens in de jaren '70 werd ook het "made in West Germany" populair om het zo te onderscheiden van de toenmalige DDR.Jonasj schreef:... je moet je al vragen beginnen stellen bij deze inscriptie. "Germany" waarom zouden de Duitsers in het Engels hun land op een dolk zetten, vreemd...
Overigens gold de aanduiding alleen voor artikelen die mogelijkerwijs het land zouden verlaten (via de handel dan, niet aan de koppel)
Maar bij deze ook weer wat wijzer geworden, bedankt.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
- Amstelwijck
- Beste Avatar 2017
- Ontvangen: 1 keer
Hallo. Geen enkele HJ fahrtenmesser was gemerkt met Germany. Deze is dus in ieder geval niet uit het 3e R. periode. Alleen artikelen welke voor export waren bedoeld ten tijde van het 3e R waren gemerkt met (made in) Germany. Ik kan me niet voorstellen dat deze dolken geëxporteerd werden.
groet,
groet,
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Iets dergelijks zei ik al: Overigens gold de aanduiding alleen voor artikelen die mogelijkerwijs het land zouden verlaten.Amstelwijck schreef:... Alleen artikelen welke voor export waren bedoeld ten tijde van het 3e R waren gemerkt met (made in) Germany. ...
Misschien was ik daar niet zo duidelijk in.
Het type dolkje is in ieder geval zéker niet uniek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
- yente
- Lid
Mag ik vragen welke voorwerpen dan wel zo gemarkeerd werden? Ik lees hier dat ze dat aan het oostfront wel eens vinden, maar deze zaken zijn dan toch ook afkomstig van Duitse soldaten? En dus niet van export? Of misschien gebruikten de soldaten dan ook zaken die voor export bedoelt waren.
Mvg
Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
-
- Lid
Ik heb dit soort markeringen ook in originele boeken staan.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS