Duitse adelaar (brons)

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
boxsy
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2015, 10:07

Duitse adelaar (brons)

Bericht door boxsy »

Ik heb laatst een Duitse adelaar van mijn opa en oma gekregen. Mijn oma heeft deze gekregen van haar opa die hem van een Duitser heeft gestolen heeft iemand enig idee waar deze adelaar op heeft kunnen zitten of waar hij voor diende.
Bijlagen
ik heb eventueel nog meer foto's
ik heb eventueel nog meer foto's
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse adelaar (brons)

Bericht door Jim »

Is volgens mij geen Duitse wo2 militaire Adelaar. Brons is iets wat ze eerder ergens anders voor zouden gebruiken. Ze hebben nogal wat klokken uit kerktorens gehaald om het brons voor andere doeleinden te gebruiken als adelaartjes te maken. Het kan altijd van een Duitser gestolen zijn. Maar het hoeft daarom niet direct militair te zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse adelaar (brons)

Bericht door Erik »

Eens met Jim.
Adelaartjes in brons kom je eigenlijk geregeld tegen. Met name tweede helft 19e eeuw en begin 20e eeuw waren ze populair, in alle vormen en maten. Het door jou getoonde exemplaar kon wel eens een ornamentje van een klok of tafelstuk zijn.
Het is moeilijk voor een leek om hier een duidelijk jaartal aan te hangen. Maar zoals Jim al zei: niet uit WO2.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
boxsy
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2015, 10:07

Re: Duitse adelaar (brons)

Bericht door boxsy »

Ik weet niet 100% zeker of het brons is maar ik ben wel 100% zeker dat het uit de WO2 komt want mijn oma heeft deze van haar opa gehad en die ging met Duitsers om hij zat in het verzet en heeft dit gejat van een Duitser en in de adelaar zit een schroef draad. Het heeft waarschijnlijk ergens opgezeten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse adelaar (brons)

Bericht door Erik »

boxsy schreef:...en in de adelaar zit een schroef draad. Het heeft waarschijnlijk ergens opgezeten.
Zoals ik al schreef:Het door jou getoonde exemplaar kon wel eens een ornamentje van een klok of tafelstuk zijn.
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse adelaar (brons)

Bericht door Jim »

boxsy schreef:Ik weet niet 100% zeker of het brons is maar ik ben wel 100% zeker dat het uit de WO2 komt want mijn oma heeft deze van haar opa gehad en die ging met Duitsers om hij zat in het verzet en heeft dit gejat van een Duitser en in de adelaar zit een schroef draad. Het heeft waarschijnlijk ergens opgezeten.
Het is zelfs mogelijk dat het ouder is als wo2. Maar omdat jouw overgrootvader het van een Duitser heeft gestolen wil dat nog niet zeggen dat het Duits militair is.
En Duitse adelaars uit wo2 staan bekend dat ze een hakenkruis in de pootjes vasthouden, al dan niet in een krans.

Ik heb even rond gezocht. En ik heb hem volgens een vrijwel kopie gevonden met google via: ww2 German Ornament eagle en dan :
Antique Dresden Eagle Christmas Tree Ornament Germany

Afbeelding
upload a gif

Bijna onderaan. Klik op de foto's voor meerdere hoeken.
http://www.christmas.li/contents/en-us/d24.html
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse adelaar (brons)

Bericht door Schijnwerper »

Alle verhalen te spijt over heldhaftige verzetsdaden, lijkt het mij gewoon een veelvoorkomende koetslantaarn ornament.
http://assets.catawiki.nl/assets/2014/5 ... 1a2c57.jpg
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie