Mauser k98

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Siets,j
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2017, 10:48

Mauser k98

Bericht door Siets,j »

Goedemorgen Allemaal

Ben nieuw hier op het forum, voorheen wel veel gelezen.maar nog niet aangemeld.
Dat heb ik vandaag maar eens gedaan, aangezien ik iets wil weten. Maar er niet uitkom.
Dus misschien dat hier iemand mij het kan vertellen.

Mijn interesse ligt vooral bij munitie 2wwo .
En schietsport , daar gaat mijn vraag ook over .

Ik heb een Mauser k98 uit 1939 Borsigwalde .
Op de grendel na nummergelijk. Voor de schietsport gekocht

Her serie nr , dat overal ingeslagen staat. Is dat ook het zoveelste wapen wat er geproduceerd is in die fabriek
Aangezien het een 4 cijferig nr is . Zou het een erg vroege zijn. ( 234.000 totaal ongeveer productie aantal)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mauser k98

Bericht door racefiets »

Staat er nog een letter bij het serienummer? Serienummers op K98's zijn altijd maar 4 cijfers.
Siets,j
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2017, 10:48

Re: Mauser k98

Bericht door Siets,j »

Nee er staat verder geen letter bij.

Oké, weer wat geleerd... Kan je aan de hand van het serienummer zien in welke periode van dat jaar een wapen is geproduceerd .
Er staat overal hetzelfde nr in. In de schroeven van de trekkerbeugel , de laatste 2 cijfers. Van het serienummer
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mauser k98

Bericht door racefiets »

Geen idee, dat de laatste 2 cijfers van het serienummer overal in staan is normaal. Alleen op de grotere delen staat het hele serienummer. Cordonbeugels, kolfplaat, magazijnplaat en grendel zo even uit mijn hoofd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser k98

Bericht door Erik »

Borsigwalde (243) heeft in 1939 naar verluidt 237661 K98's gemaakt. De serienummers lopen in dat jaar van 994 t/m 7684X. (bron: Unofficial Mausersite)
De wapennummers zijn niet uniek voor het wapen. Alle fabrieken produceerden nummers die opliepen tot vier cijfers en vaak een letter erbij. De code van de fabriek maakt het nummer min of meer uniek. 243 was in 1939 toegewezen aan Borsigwalde. Met ingang van 1941 werd dit 'ar'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Siets,j
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2017, 10:48

Re: Mauser k98

Bericht door Siets,j »

Ik zit er aan te denken,om er een repro moet montage en Kijker op te zetten, voor de schietsport dus.

Origineel wil ik ook wel ,maar heb niet de kennis en de ervaring om zo'n aankoop te doen. En is natuurlijk ook erg duur.

Zijn de repro montage''s van die kwaliteit dat ik er ook nauwkeurig mee kan schieten.
Dus als iemand er ervaring mee heeft,hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mauser k98

Bericht door racefiets »

Wil je gaan boren in je K98? Oftewel moet het een periode gelijke montage worden? Je hebt ook een montage die je in plaats van je laddervisier plaatst. Dan hoef je niets kapot te maken aan je K98.
Siets,j
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2017, 10:48

Re: Mauser k98

Bericht door Siets,j »

Nee , ik wil er absoluut niet in gaan boren of zagen.
Gebruikersavatar
Johan B
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:09
Locatie: België

Re: Mauser k98

Bericht door Johan B »

Siets,j schreef:Ik zit er aan te denken,om er een repro moet montage en Kijker op te zetten, voor de schietsport dus.

Origineel wil ik ook wel ,maar heb niet de kennis en de ervaring om zo'n aankoop te doen. En is natuurlijk ook erg duur.

Zijn de repro montage''s van die kwaliteit dat ik er ook nauwkeurig mee kan schieten.
Dus als iemand er ervaring mee heeft,hoor ik het graag.
Waarom een kijker op een gewone K98 plaatsen...? Ik ga schieten op verschillende afstanden met mijn "gewone" K98's en ik heb geen problemen om de schijf te raken...zelfs niet om het midden van de schijf te raken.
En wat betreft het plaatsen van een (repro)kijker...ga op zoek naar een originele die daar voor gemaakt is. Ze bestaan, zijn te koop maar zoals in elke hobby is geduld een mooie deugd.
Zelf heb ik een originele Zf41 met kijker en eentje met een Low Turret montage zonder kijker.
Oorlog schrijft uitstekende,boeiende geschiedschrijving; maar vrede is oninteressant om over te lezen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser k98

Bericht door Erik »

Als je van zoeken houdt:
Op http://www.egun.de zijn ze nog wel te vinden! Gebruik als trefwoord 'Zielfernrohr' en vindt 27 pagina's. Overgrote deel is nieuw natuurlijk, vandaar: als je van zoeken houdt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
vandeka
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:51

Re: Mauser k98

Bericht door vandeka »

gevonden bij opruiming inboedel bij sterfgeval. is dit van enige waarde?
Bijlagen
k98.jpg
k98 2.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mauser k98

Bericht door racefiets »

Ja heeft zeker enige waarde enkel moet je deze officieel in leveren bij de politie als die niet onklaar gemaakt is. Er is een mogelijkheid om het wapen op verlof te krijgen enkel moet je dan wel de juiste weg bewandelen. Een ding wat je niet moet doen is een afstandsverklaring tekenen bij de politie. Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.
vandeka
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:51

Re: Mauser k98

Bericht door vandeka »

Voor mij puur chinees. Ik wil geen problemen dus wil dit gerust bij politie binnenbrengen of een andere legale oplossing vinden om er wat waarde uit te halen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser k98

Bericht door Erik »

De politie bellen en vragen naar iemand uit jouw politieregio van Bijzondere wetten. Hem leg je het geval uit en de wens dat je het wapen op verlof wilt. Hij gaat jou vertellen wat de mogelijkheden zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser k98

Bericht door Erik »

De politie bellen en vragen naar iemand uit jouw politieregio van Bijzondere wetten. Hem leg je het geval uit en de wens dat je het wapen op verlof wilt. Hij gaat jou vertellen wat de mogelijkheden zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie