Jodenster

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Jodenster

Bericht door yente »

Dag allen,

Wat zijn de kenmerken waaraan je kan zien of een jodenster origineel of namaak is?
Als voorbeeld hieronder twee afbeeldingen van een ster die verkocht wordt. De letters lijken me geborduurd terwijl ik op het internet de sterren vind met Jood in een ander lettertype.
Alvast heel erg bedankt!
Mvg
Jood.JPG
Jood 2.JPG
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jodenster

Bericht door patrickh »

Nou, deze is fantasie. Op internet zie je zoals je zelf al zegt een ander lettertype, dat is al één herkenningspunt. Achterkant van deze klopt ook niet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Jodenster

Bericht door yente »

Bedankt!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
vrijenblij
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2017, 11:57

Re: Jodenster

Bericht door vrijenblij »

Weet iemand welk lettertype dit is? Is er een lettertype in windows dat daarop lijkt?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Jodenster

Bericht door Erik »

wellicht bestaat er tegenwoordig een lettertype, maar het origineel was een variant op het hebreeuwse schrift. Zoek eens bij 'fonts' op trefwoord 'hebrew'.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Jodenster

Bericht door uniformverzamelaar »

patrickh schreef:Nou, deze is fantasie. Op internet zie je zoals je zelf al zegt een ander lettertype, dat is al één herkenningspunt. Achterkant van deze klopt ook niet.

Hoe moet de achterkant dan wel zijn ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Jodenster

Bericht door Erik »

Even gewoon 'out of the blue' zonder enig verstand, maar waren die dingen niet gewoon gedrukt? In plaats van netjes geborduurd en afgezoomd met een dichte Z-steek zoals ik bij deze zie?
Lijkt me nogal veel (en dure) moeite om dat in miljoenen tegelijk te maken...
Daarbij: een extra achterkantje in wit katoen erop naaien? 't Was toch gewoon geel katoen waarop het gedrukt was?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jodenster

Bericht door patrickh »

Klopt Eric, daarom zei ik ook al, achterkant was al een weggevertje van hoe het niet moet zijn...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Jodenster

Bericht door uniformverzamelaar »

Nu denk ik dat er ook families waren die de sterren bv voor Nederland van 4 cent het stuk niet zagen zitten en zelf sterren hebben gemaakt van een beter kwaliteit.

Kijk alleen maar naar wat mijn moeder zou gedaan hebben.

Misschien ook eens een feit om over na te denken. :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jodenster

Bericht door patrickh »

Maar dan is het nog een namaak ;)

Maar alle gekheid op een stokje, stel dat dat gebeurd zou zijn, zit je met het probleem dat het (bijna) niet te bewijzen is dat hij dan tijdsgebonden WOII is.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Jodenster

Bericht door uniformverzamelaar »

Inderdaad, dit geeft aan dat je bewijzen moet leveren dat de getoonde ster namaak is.

Zeggen en schrijven is altijd makkelijk, maar als ik beweer dat er iets niet juist is dan tracht ik toch aan te tonen met voorbeelden dat eventueel mijn stelling zou kloppen en dat ontbreekt bij velen op fora.
Er komen regelmatig zaken boven die de doorsnee verzamelaar niet kent of nooit gezien heeft en als "fantasie' zou catalogeren.

Zie bv maar naar de brandweerhelm op Lowkands, U toch ook al opgevallen hoe vele zeggen dat ze het nog nooit gezien hebben.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jodenster

Bericht door patrickh »

Dat zegt meer over degene op Lowlands dat ze die helm niet kennen, is gewoon textbook en in vele boeken benoemd, in tegenstelling tot de ster. De ster is namaak, door wie dan ook gemaakt, want is geen officiele zoals wettelijk vastgelegd toendertijd. Of het een ster is uit de oorlog is weer een ander verhaal, maar kunt er gerust van uitgaan van niet.
Is ook nooit gedragen als ik de foto goed bekijk. Maar hoe dan ook namaak van het origineel.

Topicstarter vraagt of het een orignele ster is, er is maar één antwoord mogelijk, nee, niet origineel.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Jodenster

Bericht door uniformverzamelaar »

Wat ik kan uitmaken uit je uitleg is.

Wat niet volgens de textbook is, is niet goed. :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jodenster

Bericht door patrickh »

Blijkbaar is mijn uitleg niet aan jou besteed. Je neemt de helm als (slecht) voorbeeld. De getoonde helm op Lowlands is een tekstbook helm, volgens een NORM door de Duitsers aangegeven. Zijn er duizenden van gemaakt en ik heb ze meerdere malen gezien.

De sterren die de Joodse Nl-ers moesten dragen waren door de Duitsers aan een Nederlands bedrijf opgedragen om te DRUKKEN ( ja, drukken) . Die sterren hadden een NORM zoals ze moesten zijn (tekstbook dus).

Dit gezegd hebbende heb ik nergens ontkent dat er geen huisvlijt sterren zijn gemaakt toendertijd, ik zou het zelfs niet weten, maar zal best gebeurd zijn. De topicstarter wilde weten of dit een originele was. Nou, niet dus, want het is een zelfgemaakte. De originele zijn dus door een Nederlands bedrijf gemaakt.

Of de getoonde fantasiester oftewel slecht GEKOPIERDE ster uit die tijd is,is door enkele testen wel na te gaan.

Om in Jip en Janneke taal te praten:

Als ik een trainingsbroek namaak en ik zet er drie strepen op, is het dan een tekstbook Adidas broek? Nee. Is de broek origineel een Adidas broek. Nee. Maar het is wel een trainingsbroek? Ja, en kan als zodanig gebruikt worden.

Nog een voorbeeld, zie dit topic:
viewtopic.php?f=58&t=41514

Is geen tekstbook militariadolk, maar ik weet dat hij door een militair ooit gedragen is, want ik ken die familie. Wordt alleen een probleem als ik m weg wil doen, want wie gelooft me op mijn blauwe ogen dat ie militair gebruikt is? Daarom willen veel mensen tekstbook spul.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Jodenster

Bericht door asjemenou »

Een soortgelijke discussie over de originaliteit van Jodensterren hebben we al eens gehad op het forum; viewtopic.php?f=58&t=41265&p=516960&hil ... er#p516960 .

Destijds werd er op last van de Duitsers in de door hen bezette landen in Europa een Jodenster ingevoerd. Deze moest door de Joodse burger zichtbaar op de kleding worden gedragen.
In Nederland werd deze Jodenster geprint door de textielfabriek "de Nijverheid" in Enschede. Zie https://www.npo.nl/voor-joden-verboden/ ... W_03496224 (30:20) .
Deze geprinte Jodenster was in Nederland de enige officiële verstrekking en moest voor de prijs van 4 cent door de drager zelf worden aangekocht.
Yellowstar.jpg
Yellowstar.jpg (37.9 KiB) 1973 keer bekeken
Uiteraard is het mogelijk dat er "huisvlijt" Jodensterren zijn vervaardigd gedurende WOII maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of zelfgemaakte onofficiële sterren ook op de kleding gevoerd mochten worden.
Of de Jodenster op de door Yente geplaatste foto's WOII gedateerd is weet ik niet. Alleen materiaalonderzoek kan dit bevestigen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie