Duitse M40 helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duitse M40 helm

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik een partijtje helmen opgediept uit de schuur van een bejaarde verzamelaar.
Tot deze partij behoorde ook een Duitse M40 helm, welke naoorlogs is doorgebruikt door het Noorse leger.
Ik heb inmiddels begrepen dat zo'n Noors doorgebruikte helm olijfgroen is overgespoten en dat de oorspronkelijke Duitse lederen binnenhelm is vervangen door een eigen roodbruine variant.
Het exemplaar welke ik heb opgediept is voorzien van Wehrmacht decals. Deze zijn naderhand aangebracht en zeker niet origineel.
Aan de binnenzijde van de helm staat o.a. de code "ET64" ingeslagen. Deze code staat voor de fabrikant van de helm, Eisenhüttenwerk Thale.
Nu is mijn vraag, tot in hoeverre is deze helm nog WOII origineel? Werd de metalen binnenring van de binnenhelm ook vervangen? Waar staat de andere ingeslagen code in de helm voor?
Aanvullende informatie is welkom. Antwoorden via een PB mag uiteraard ook.
_dsc0001-lr.jpg
_dsc0002-lr.jpg
_dsc0012-lr.jpg
_dsc0011-lr.jpg
_dsc0005-lr.jpg
_dsc0006-lr.jpg
_dsc0010-lr.jpg
_dsc0009-lr.jpg
_dsc0008-lr.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse M40 helm

Bericht door Kugelblitz »

Ik kan je helaas niet vereer helpen, maar de decals zijn wel op een beroerde plek geplaatst zeg...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duitse M40 helm

Bericht door earlymb »

De liner werd vaak genoeg niet vervangen maar gewoon rood geverfd, je hebt dus een kansje dat hij nog origineel is. De metalen ring en de nieten ijn meestal gedateerd, je moet maar even zoeken naar wat voorbeelden en kijken of jouw helm dat ook heeft
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse M40 helm

Bericht door Schwerpunkt »

Ik vrees dat zelfs de Noorse verf aan de buitenkant al zeker overspoten is. Daarom dat hij zo mooi blinkt.De kleur binnenin lijkt mij de originele mat groene Noorse kleur te zijn.
Het binnenwerk en de kinriem zijn origineel WO2 maar zoals al aangehaald werden die om een mij onbekende reden behandeld en rood gekleurd. Die grote stempel 57 die de maat aanduidt is ook kenmerkend voor de Noren. Vaak werden de aluminium/zinken pinnetjes met ronde kopjes die het leder rond de band houden vervangen door koperen met rondere kopjes.
1426 is gewoon het lot nummer.

Als je wat wil verdiepen in de markering in Duitse helmen kan je wat meer info op mijn site vinden :
https://germanhelmetvault.com/learning-the-basics/
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse M40 helm

Bericht door asjemenou »

Het is best mogelijk dat de helm aan de buitenzijde nog een keer is overgespoten. De kleur is overigens wel hetzelfde als aan de binnenzijde of misschien is de buitenzijde gepoetst.
Is de groene "Noorse" kleur gewoon over de Duitse veldgrijze kleur aangebracht of werd de helmschaal eerst blanco gemaakt?
De binnenring lijkt mij ook origineel WOII. Helaas is een markering niet zichtbaar. Deze zal wel aan de buitenzijde van de ring zijn aangebracht.
Om dit te kunnen controleren zou ik de helm moeten demonteren maar dit is wat ik de helm eigenlijk niet wil aandoen.

Je websites is trouwens zeer interessant.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Sleurhut
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2016, 10:59
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse M40 helm

Bericht door Sleurhut »

Ik denk eerder aan een gerestaureerde voormalige SD Luftwaffe helm

M40 ET64 1426 SD LUFT ZSH RTBG ET/LUFT
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse M40 helm

Bericht door Schwerpunkt »

Sleurhut schreef:Ik denk eerder aan een gerestaureerde voormalige SD Luftwaffe helm

M40 ET64 1426 SD LUFT ZSH RTBG ET/LUFT
Kan een beetje alles zijn , een fout die vaak gemaakt wordt als mensen een lot number lijst raadplegen.
Het wil niet zeggen dat alle helmen met lot nummer 1426 Luftwaffe helmen zijn.
Uit de database die je ook op mijn site kan raadplegen zie je dat zelfs de maat kan verschillen bij helmen met dezelfde nummer.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse M40 helm

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie aanvulling in ieder geval.
De helm vind ik zelf niet zo in mijn verzameling passen dus waarschijnlijk gaat hij in de verkoop.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie