ss

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: ss

Bericht door w200 »

Het binnenwerk is origineel maar naar mijn menig niet van deze helm.
Het binnenwerk moet dezelfde patina hebben als de helm. De helm is langs buiten aardig gepatineerd maar het binnenwerk is nog in goede staat. Dat is al een eerste indicator dat je het nog dieper moet gaan bekijken. Als je hem in de hand hebt wil je tussen de band en de schaal kijken , zien of ze al lang samen zijn. Weer patina , roest , oud stof en vuil.
De datum op de band vergelijken met het lot nummer kan ook een indicatie geven , kijken of er onder het leder een stempel staat (RB nr stempel is bijvoorbeeld geen goed teken , want is vanaf 1943 en later) , dit lot nummer duidt op een helm van 1940. Ook de drie rivetten bekijken , zit er nog verf op ? Indien niet is het geen goed teken , ook de rivetten aan de binnenkant bekijken of er meerdere plooien in zijn. Wat geen goed teken is , maar ook weer zien of de patina aanwezig is. Misschien een jaartal dat je kan lezen op de beentjes. Dit zijn checks dat ik standaard doe bij elke helm die ik aanschaf. 

Met vele dank aan schwerpunkt.
w200
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 mei 2011, 15:36
Locatie: N.B
Gegeven: 7 keer

Re: ss

Bericht door w200 »

Hierbij nog even een foto van de jaartal en maker stempel op de binnenring. Je lijkt gelijk te hebben schwerpunkt. er staat i.i.ig: D.R.P 1943.
Bijlagen
2017-11-21 16.20.31.jpg
Plaats reactie