Onbekende speld

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Onbekende speld

Bericht door beno »

Gegroet,

Mijn neef heeft deze speld vorige week gekocht op een rommelmarkt in Bulgarije en vraagt zich nu af of het origineel is of niet. De speld zelf is ongeveer 7cm lang en de cirkel heeft een doorsnede van 1cm. Verder zijn er geen markeringen of stempels op te zien.
Heeft iemand van jullie enig idee in hoeverre de speld origineel is (en indien ja, wat de betekenis ervan is)
Hartelijk bedankt!
image1.JPG
image2.JPG
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Onbekende speld

Bericht door Fahnenjunker »

Dit valt m.i. in de categorie curiosa. Het is een dasspeld of een broche of iets dergelijks, en wellicht een uniek stuk. Het is dan ook bijzonder lastig vast te stellen of dit origineel is, bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Patina en type speld zien er goed uit in ieder geval.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekende speld

Bericht door patrickh »

Precies wat ik dacht!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekende speld

Bericht door asjemenou »

Heb je enig idee van welke rommelmarkt in Bulgarije dit afkomt?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Onbekende speld

Bericht door beno »

Bedankt voor de reacties, Het zal dus waarschijnlijk burgerlijk zijn ipv militair?
Van welke markt het precies kwam weet ik niet, maar ik heb het hem gevraagd per sms. Als ik antwoord krijg laat ik het je weten
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekende speld

Bericht door asjemenou »

We wachten af. Tot zo'n 12 jaar geleden kwam ik nogal eens in Bulgarije. Bulgarije is al sinds jaren een geliefde toeristische bestemming. Zelfs al ver voor de val van het communisme. Ik heb veel van het land gezien en ook (rommel)markten en antiquariaten bezocht.
In de toeristische gebieden kon je altijd wel standjes of iets van een markt vinden. En altijd kon je er wel "originele" iconen, gekopieerde CD's, en imitatie merkkleding vinden. Ook "nazi relikwieën" zoals ijzeren kruizen, sierdolken en SS koppelsloten kon je er zeker vinden. Dit soort markten waren dat ook niet de plaatsen waar je mooie aankopen kon doen. Daarvoor moest je echt in de achteraf winkeltjes en pasars buiten de toeristische gebieden zijn.
Inmiddels heeft het Internet ook in Bulgarije zijn intrede gedaan en denk ik dat dit soort verborgen schatkamers ook daar steeds moeilijker te vinden zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Onbekende speld

Bericht door beno »

Mijn neef is daar blijkbaar naar een paar verschillende rommelmarkten geweest, maar het was ofwel in Garden "Library Sv. Sv. Cyril and Methodius", ofwel in Doktorska Gradina... "Daar in de buurt alleszins".
Plaats reactie