Bajonet kar98

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

Hallo allemaal,

Ik ben gloednieuw op dit forum, dus ik hoop dat dit topic in het goede subforum staat.

Na 20 jaar interesse in alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft, ben ik sinds een korte tijd begonnen een verzameling te vergaren.

Nu kan ik een duitse bajonet van de k98k kopen van marktplaats, maar ik heb geen oog voor authentiekheid.
Kunnen jullie zien of deze bajonet "origineel" is?
Er staat bij dat de drukknop werkt, maar de schede en bajonet zijn niet nummergelijk.

Alvast bedankt!
Bijlagen
Screenshot_20180103-185534.png
Screenshot_20180103-185539.png
Screenshot_20180103-185543.png
Arjen81
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2016, 17:30

Re: Bajonet kar98

Bericht door Arjen81 »

Ziet er op het eerste oog correct uit.
Nummergelijke bajonetten kom je niet zo gek vaak tegen.
Niet Nummergelijk is niet erg, vind ik.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door Erik »

Fotootjes zijn kennelijk van MP gehaald, het zijn niet de beste foto's om op te kunnen oordelen. Als de verkoper jou serieus neemt, kun je om betere foto's vragen! Doet-ie dat niet, zou ik het contact gewoon stoppen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door patrickh »

Wat wil ie ervoor hebben?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Bajonet kar98

Bericht door earlymb »

Eerst een beetje inlezen en zelf onderzoek doen kan dan ook geen kwaad, zeker als je net begint en er staat genoeg over Duitse bajonetten op het net. Ze zijn niet zeldzaam dus laat je niet gek maken.
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

Allereerst dank voor de snelle tips.
Wat ik ervoor ga betalen is 45 euro. Dat lijkt me een heel zacht prijsje vergeleken met andere bajonetten die voor minimaal 90 de deur uit gaan. Opzich ga ik wel van eerlijkheid uit, maar door die prijs vraag ik me af of er een addertje onder het gras zit. Het kan ook zo zijn omdat de advertentie al een tijd stil stond.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door johnfrost »

Vraag of de houten greep wel of geen beschadigingen heeft. Verdere vraagpunten: heeft het blad (lemmet) nog de oorspronkelijke originele lengt, of is het door slijtage of slijpen eventueel minder lang geworden?
Vraag verder naar eventuele aanwezigheid van roest/slijtage. En schuift de bajonet gemakkelijk/soepel of juist stroef in de schede? Kortom vuur een paar gerichte vragen af. Zeker als je niet goed bij de Marktplaats foto's kunt inzoomen. Succes!
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door johnfrost »

Belangrijk of de houten greep en het lemmet onaangeroerd zijn en lengte van het lemmet oorspronkelijk is gebleven. Als alles klopt... dan een zacht prijsje. Maar kijk goed en vraag veel.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door patrickh »

Zacht prijsje idd.
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

Ik heb hem gekocht. Ben er erg blij mee en is inderdaad origineel. Hij is alleen wat smerig, vooral het lemmet is vet/zit smeer op. Weten jullie hoe ik zo'n bajonet het beste kan onderhouden? Kan ik het smeer wegpoetsen, of is dat juist om roest te voorkomen? Want elke keer als ik hem oppak zijn mijn handen wat viezig.

Dank voor jullie hulp! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door patrickh »

Ben je al wat WaA markeringen in combinatie met een klein vogeltje tegengekomen? Kunnen op het uiterste puntje van de schede zitten, en bovenop de bajonet zelf.
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

patrickh schreef:Ben je al wat WaA markeringen in combinatie met een klein vogeltje tegengekomen? Kunnen op het uiterste puntje van de schede zitten, en bovenop de bajonet zelf.
Nee nog niet tegengekomen. Ik hoop vanmiddag het even op te kunnen poetsen en dan zal ik er even naar zoeken. Wat houdt dat in dan?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door patrickh »

Inspectiedienst WaffenAmbt, het zijn inspectiemerkjes, ieder met een eigen code. Wees voorzichtig met poetsen, liever niet dan wel!
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

patrickh schreef:Inspectiedienst WaffenAmbt, het zijn inspectiemerkjes, ieder met een eigen code. Wees voorzichtig met poetsen, liever niet dan wel!
Aaah oke, bedankt voor de info _/-\o_ blijkt maar weer dat zulke voorwerpen verzamelen nog een heel vak apart is.

En wat poetsen betreft, ik wou alleen het lemmet weer schoonmaken, zodat het smeer eraf is. Eventueel nabehandelen met wapenolie voor tegen het roesten?
En het handvat kan ik denk ik beter gewoon wrijven met een doek toch?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door patrickh »

Precies, geen gekke dingen doen, maak eens close up foto's!
Plaats reactie