Bajonet kar98

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door Erik »

Zowel voor vet verwijderen als voor conservering kan wapenolie prima diensten verrichten. Gebruik de (in dumps nog steeds goed verkrijgbare) militaire wapenolie O-194 (zomerolie, rood) of OX-13 (winterolie, geel en wat dikker) Beiden hebben dezelfde eigenschappen.
Ballistol conserveert wel maar reinigt (wat roest betreft) wat minder.
Break-free is een goede conservator, maar een reiniger voor roest? Mannen, kom er eens in?

Goede roestverwijderaar: sigaren-as met mil wapenolie. Op een ruwe doek doen (oude handdoek) en poetsen maar. Wij gebruikten in het veld daarvoor de zwarte wapenriem. Roken deden we toch al.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Bajonet kar98

Bericht door earlymb »

Zeker geen poets- of schuurmiddelen, sponsjes etc. gebruiken!
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

Hartstikke bedankt voor de snelle en uitgebreide tips. Heb vandaag geen tijd gehad om het te behandelen, maar zal morgen wat fotos maken.
Mij werd wel verteld dat ik de oppervlakkige roestplekjes kan weghalen door zachtjes met fijne staalwol erover heen te gaan. Maar gezien de reacties van Erik en Earlymb is dat niet aan te raden dus?
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door Schwerpunkt »

Mijn persoonlijke mening , koop kwaliteit en betaal wat meer voor een nummer gelijke die je niet moet poetsen. Je vind ze op militaria beurzen of op dealer sites. Je moet al veel geluk en kennis hebben als je op Marktplaats , ebay of andere zulke sites kwaliteits militaria kan kopen. Vaak verkopen verzamelaars hun goeie dingen onderling via forums.
Als je dan ooit je verzameling weer wil weg doen ga je er gemakkelijker van af geraken.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet kar98

Bericht door Erik »

Ropshot schreef:Mij werd wel verteld dat ik de oppervlakkige roestplekjes kan weghalen door zachtjes met fijne staalwol erover heen te gaan. Maar gezien de reacties van Erik en Earlymb is dat niet aan te raden dus?
Zou het afraden; je blijft het zien.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

Schwerpunkt schreef:Mijn persoonlijke mening , koop kwaliteit en betaal wat meer voor een nummer gelijke die je niet moet poetsen. Je vind ze op militaria beurzen of op dealer sites. Je moet al veel geluk en kennis hebben als je op Marktplaats , ebay of andere zulke sites kwaliteits militaria kan kopen. Vaak verkopen verzamelaars hun goeie dingen onderling via forums.
Als je dan ooit je verzameling weer wil weg doen ga je er gemakkelijker van af geraken.
Dat is waar inderdaad, maar in dit geval vond ik de prijs-kwaliteitsverhouding wel in orde. En moet zeggen dat ook al is een voorwerp uit die tijd flink gehaafd, ik het nog steeds interessant vindt. Elk krasje of deukje heeft toch weer een verhaal. Zo zie ik het althans :)
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Bajonet kar98

Bericht door Ropshot »

Ik heb vandaag een flesje wapenolir besteld. Morgen in huis waarschijnlijk. Dan kan ik ermee aan de slag. Ik zal de voor en na foto's hier posten :)

Ik heb trouwens de kans om een Luftwaffe officiers dolk te kopen van dezelfde verkoper. Ik krijg vanavond de foto's opgestuurd zodat ik ze kon laten verifiëren of het echt of namaak is. Maar daarover maak ik dan een nieuw topic aan.
Plaats reactie