Luftwaffe officiers dolk

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Luftwaffe officiers dolk

Bericht door Ropshot »

Hallo allemaal,
Ik kan op marktplaats deze dolk overnemen van dezelfde verkoper als het bajonet in mijn andere topic.

Nu lijkt het mij, als leek, wel een originele dolk, maar 100 procent zeker weet ik het niet. Weten jullie waar ik op moet letten bij dit voorwerp? Hoe kunnen jullie van foto's zien of iets namaak is of authentiek?

Het gaat om deze dolk:
Bijlagen
IMG-20180108-WA0028.jpg
IMG-20180108-WA0029.jpg
IMG-20180108-WA0030.jpg
IMG-20180108-WA0031.jpg
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Nooit een dolk vanaf zulke belabberde onscherpe foto's kopen.
Wees geduldig. Derglijke dolken liggen voor het oprapen!
Als je goed zoekt kom je ze tussen de 280 (slechte/matige conditie) t/m circa 700 Euro tegen.
Bij dealers meestal voor veel. Globaal kun je ze rond de 350/500 euro in nette staat vinden.

Het belangrijkste bij dergelijke dolken is: zijn alle onderdelen een originele match?
Bij beurzen en dealers heb je vaak uit elkaar en aangepaste dolken.
Beste is -als je voor de top gaat- om particulier te kopen.
Van de 10 Luftwaffe of Wehrmacht officiersdolken zijn er vaak maar 1 a 2 een originele fabrieksmatch
pre 1945!

Let op:
- hoe de dolk in de schede gaat: te stroef of te soepel is meestal geen goed teken
- zie je verkleuringen op de locatie waarde de adelaar en het hk zitten terug op
de schede? Er dient wat kleurverschil te zijn op die locatie op de schede, want een dolk
dien circa 70 jaar in een kast heeft gelegen dat heeft impact qua conditie en conservering.
Bij nadien samengestelde dolken zie je dat meestal niet.

ADVIES 1: niet vanaf slechte foto's kopen/ garantie vragen en bekijk in werkelijkheid voordat je een eindbeslissing neemt. Bij beurzen dien je ook voorzichtig te zijn. Algemeen bekend dat dolken vaak nadien her-samengesteld zijn. Soms wel met originele onderdelen.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Wat moet de dolk kosten?

Vraag sowieso betere foto's op en scherpe details bij daglicht in hoge resolutie.
Ook van alle details en check hoe de afwerking tussen de diverse onderdelen is.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Zeg niet dat het hier het geval is, maar het is algemeen bekend dat vaak van 1 originele dolk 2 a 3 andere dolken worden gemaakt. Er zijn -in het algemeen bedoeld- winstjagers die replica en originele dolk elementen mixen om verwarring te zaaien. Algemeen bekend.
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door Ropshot »

Ik was vergeten te melden dat ik de dolk zelf al gezien had bij het ophalen van mijn eerder gekochte bajonet. Fe verkoper, die erg integer op mij overkomt, heeft gezegd dat hij het in Amsterdam van een oudere man heeft gekocht, die het op zijn beurt ook weer 40 jaar in zijn bezit had. De dolk kost 200 euro, en dat was ook de prijs die de huidige eigenaar ervoor betaald heeft.

Ik heb zelf nog 2 fotos genomen
Bijlagen
image-2018-01-08.jpg
20180104_190223.jpg
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Opgelet !! Schede mist 2 bevestigingspunten waar ringetjes aan zitten om dolk aan riem/gordel te dragen. Belangrijk dit gemis te overwegen want voor het compleet maken dien je toch een andere schede te vinden.
Deze is incompleet.
Zou mij persoonlijk storen.
Onderdelen erbij zoeken dan wordt het snel een samengestelde dolk. Geen historische match van origine meer
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Vergelijk via Google maar eens met complete dolken waarbij de schedes er minder "kaal/leeg" uitzien. Misschien een dolk/schede geweest waar onderdelen vanaf gehaald zijn om een ander exemplaar te restaureren of completer te maken. 200 euro... is erg weinig maar wel een incompleet exemplaar. Zou liever een gaaf en eerlijk exemplaar hebben voor het dubbele.'dit is een dolk met gebreken
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Greep met adelaar vind ik wat merkwaardig (maar is een mening en persoonlijk)
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

Advies: laat je niet door de prijs leiden maar ga voor kwaliteit. Stel je koopt een incomplete dolk: vroeg of laat gaat je dat storen en ga je naar jets beters op zoek.
Geduld en niet te overhaast kopen. Succes! Streef kwaliteit boven kwantiteit na!
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

En wat heb je gedaan Ropshot?
Laten bezinken of (...) ? Hoop voor je het eerste das verstandiger
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door patrickh »

Van de volgende zin krijg ik spontaan koppijn, ik citeer:

van een oudere man heeft gekocht, die het op zijn beurt ook weer 40 jaar in zijn bezit had
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door Ropshot »

johnfrost schreef:En wat heb je gedaan Ropshot?
Laten bezinken of (...) ? Hoop voor je het eerste das verstandiger
Ik zit nog in dubio, maar ik neig meer naar de kant van: laat deze maar even schieten. Heel erg bedankt voor de uitgebreide adviezen :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door Kugelblitz »

Gewoon niet doen en even geduld hebben, je krijgt hier op korte termijn spijt van!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door johnfrost »

vergeten die dolk ... ik heb er na 6 jaar wachten een gekocht maar een eerlijk -niet samengesteld- exemplaar. beter niet van handelaren kopen maar uitsluitend particulier of van betrouwbare verzamelaars of plaats een advertentie en zie wat er allemaal binnenkomt
Ropshot
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018, 18:54

Re: Luftwaffe officiers dolk

Bericht door Ropshot »

Dank jullie wel voor de adviezen, ik zie er inderdaad maar van af..het lijkt gewoon te mooi om waar te zijn dat zoiets op mijn pad komt. Inderdaad gewoon even doorsparen en dan kijken voor wat anders.

Weten jullie een betrouwbare site waar je alles eerlijk kunt kopen?
Plaats reactie