Origioneel plaquette?

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Hunter2000
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2018, 20:45

Origioneel plaquette?

Bericht door Hunter2000 »

Dit is niet mijn verzamelgebied en heb hier dus geen verstand van.
Niks gemarkeerd.
Denk dat de letters overgeschilderd zijn.
Bijlagen
45DD9F52-13DC-4164-BC53-E7E360DE9C93.jpeg
990CBB4F-F275-4C6E-89D6-FE87478A82A3.jpeg
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Origioneel plaquette?

Bericht door LDO »

Ook niet mijn verzamelgebied maar ik vermoed dat dit een naoorlogse reproductie is.
Deze plaques zijn en masse gemaakt ten tijde van het derde rijk in een mooie bronze versie.
Maar die bronzen versie werd toen al in een goedkopere uitvoering gereproduceed en was dan bestemd voor het gewone volk of klaslokalen.

Je vindt ze brons-, goud- en zilverkleurig, soms staat de maker (Wolf) ook vermeld onder het bekende Gesetzlich Geschützt.
Dat laatste had te maken met het portret- auteursrecht dat Hitler op zijn kop had laten vastleggen.
De Führer zijn tronie mocht je vol lof afbeelden op commerciële stukken, maar daar moesten wel rechten over betaald worden.
Wat dus resulteerde in centjes voor hem, zelfs als zijn kop op een postzegel afgebeeld stond.

Waarom ik denk dat dit naoorlogse reproductie is: de details zijn erg zacht, minder scherp dan andere bekende exemplaren.
Ook zie ik veel oneffenheden in het gladde metaal rond de kop.
De doordruk van de letters achterop is ook interessant, die zijn niet consequent scherp maar aan de ene kant scherper dan aan de andere kant.
Bij bekende originele is dit of allemaal even scherp, of ze ontbreken helemaal door een andere productietechniek.
Belangrijkste wat ik mis bij deze: ze hebben allemaal een haakje achterop wat er stevig in verankerd zit.
Dat gedeelte ontbreekt hier helemaal en er is alleen een lelijke deuk te zien op die plek.

Heb nog een fotootje bijgevoegd van een originele, dan zie je wat ik met de bevestiging bedoel.

Groets,
Martin
AppieH.jpg
Plaats reactie