Waardebepaling dolk

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Waardebepaling dolk

Bericht door Bobdussen »

Hallo,

In verband met de vakantie ben ik de zolder maar eens op gaan ruimen. Daar kwam ik weer een oude bekende tegen. Hij heeft na de oorlog wel voor een langere periode bij een boer in de schuur gelegen waardoor hij her en der aangetast is. Nu ben ik benieuwd wat hij toch nog waard zou zijn.
33711B0C-B472-4042-962C-51EE0DE9B95A.jpeg
B4001E36-B513-4745-9419-6A77881DEF19.jpeg
FE3225C9-4AB4-4D52-873A-DA94DB46A5D7.jpeg
EA131C67-89C3-45E8-9C82-CDB17A05FD6E.jpeg
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door johnfrost »

Je dolk lijkt mij origineel. Wel in een matige tot slechte staat. Wat ik wel merkwaardig vind is dat de 'schroefdop" (zal een ander woord voor zijn) een andere kleur heeft als het dolkgedeelte van de adelaar en krullende vleugels. Bij onaangeroerde dolken zie je vaak een verband en meer harmonie/overeenstemming van kleuren. Ik ben geen dolken kenner maar je moet je er wel van bewust zijn dat het eventueel heel misschien toch om een samengestelde dolk kan gaan (los van het herkomst verhaal: vaak wordt gezegd ga voor het object zelf en niet voor het verhaal). Toch lijkt je dolk uit originele elementen te bestaan.
Denk dat deze beschadigde (en misschien samengestelde) dolk INDIEN ZONDER SCHEDE een keer in deze staat een waarde heeft tussen de 150 en 200 Euro. Indien met schede in deze staat dan tussen de 180 en 230 Euro.
Onaangeroerde Wehrmacht dolken in prachtige eerlijke en goede tot zeer goede staat kom je vaak tussen de 350 en 600 Euro tegen. Indien een eigentijdse gravering van een rang of een speciale gebeurtenis dan kan een prijs van een dergelijke dolk flink oplopen. Hoe origineler en beter geconserveerd, des te hoger de waarde. Ook van invloed is de maker van een dolk voor de waarde.
Toch een aardig item dat je toonde, ondanks de matige staat.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door johnfrost »

Je kunt je dolk beter niet (meer) uit elkaar schroeven. Zonde! Dergelijke acties doen verzamelaars soms ook bij helmen en als een binnenwerk wordt losgemaakt of eruit wordt gehaald en teruggezet heeft dat enige impact op de zichtbare toestand, conditie en ook de belevingswaarde. Laat dergelijke items zoveel mogelijk onaangeroerd en haal ze niet uit elkaar.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door LDO »

johnfrost schreef:Je kunt je dolk beter niet (meer) uit elkaar schroeven. Zonde!
Ik kan niets anders dan dit ten zeerste beamen.
De kenners zien het direct wanneer een dolk uit elkaar geweest is, de boel sluit minder mooi aan en de kans dat je de pommel of eindschroeven te hard aandraait en de greep chipt of zelfs breekt/doorscheurt of schroefdraad dol draait is zeer latent aanwezig.
Poetsen en schroeven worden altijd ontraden.
Preserveren en vetten met milde middelen daarentegen...
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door CollectorWo2 »

En door het los halen is de dolk minder waard geworden,neem ik aan?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door LDO »

thunderbird schreef:En door het los halen is de dolk minder waard geworden,neem ik aan?
Yes.
Het gebeurt vaak: iemand verkoopt een dolk en schroeft hem op de foto uit elkaar.
De kenner zal meteen denken: Aha, grote kans dat er nu het één en ander beschadigd is en niet meer geïnteresseerd is.
En dus blijven de lagere bieders over.
Nou heeft deze dolk flink te lijden van te vochtige opslag gehad dus veel zal het niet uitmaken.
Maar het is wel een dolk met een verhaal natuurlijk...
Er zal altijd een geïnteresseerde voor zijn.
Omdat de zinkrot al heeft toegeslagen in de pommel en de pareerstang denk ik dat een flinke lik vaseline geen overbodige luxe is.

Groets,
Martin
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door johnfrost »

thunderbird schreef:En door het los halen is de dolk minder waard geworden,neem ik aan?

Inderdaad. Ik vind van wel. Toch een "deukje" op de authenticiteit.. Objecten die onaangeroerd zijn en blijven zijn altijd wat gewilder en waardevoller.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door johnfrost »

LDO schreef:
johnfrost schreef:Je kunt je dolk beter niet (meer) uit elkaar schroeven. Zonde!
Ik kan niets anders dan dit ten zeerste beamen.
De kenners zien het direct wanneer een dolk uit elkaar geweest is, de boel sluit minder mooi aan en de kans dat je de pommel of eindschroeven te hard aandraait en de greep chipt of zelfs breekt/doorscheurt of schroefdraad dol draait is zeer latent aanwezig.
Poetsen en schroeven worden altijd ontraden.
Preserveren en vetten met milde middelen daarentegen...
Ha Martin,

Weet jij met welke middelen je veilig zo'n Heeresdolk en K98 bajonet kunt reinigen
en conserveren? Heb er een paar en die wil ik goed behouden ... maar wel zonder schade toe te brengen.
Heeres dolk is beetje zwart geworden.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door LDO »

johnfrost schreef: Ha Martin,

Weet jij met welke middelen je veilig zo'n Heeresdolk en K98 bajonet kunt reinigen
en conserveren? Heb er een paar en die wil ik goed behouden ... maar wel zonder schade toe te brengen.
Heeres dolk is beetje zwart geworden.
Er zijn HEEL veel middeltjes die iedere kenner je zal aanraden en absoluut allemaal zo hun eigen voordelen zullen hebben.
Maar het belangrijkste is dat het niet te modern chemisch moet zijn en een preserverende werking moet hebben.
Dan kom je voor lang bewaren al heel gauw op vaseline uit, huidvriendelijk en langdurig beschermend.
Misschien wel wat lastiger te verwijderen maar het is al decennia lang een uitstekend conserveermiddel.
Wil je er wat geld aan besteden: de producten van Ballistol.
Sommige harsen wat uit na langdurige opslag, maar het is fantastisch spul en werd net als whisky zelfs gebruikt om wonden van dieren te behandelen.
Klinkt als een goed teken dus, whisky is tenslotte ook lekker!
Eén van de vuistregels die mij ooit is bijgebracht is: let op of het alleen smeert en beschermd maar laat het niet op het metaal zitten als het vuil oplost.
Dit kan oudere staal soorten aantasten.
Dus Break-Free is een pracht produkt, maar er staat ook iets in de specs over vuil oplossing.
Dus dat gebruik ik liever alleen op modern staal.
Uitzondering voor moderne substanties maak ik voor teflon.

Ik probeer het te houden bij WD-40 voor kortdurend onderhoud en schoonmaken (lost namelijk vrij snel op), vaseline voor langdurig ingevet houden en het liefst iets van Balistol voor langdurig en netjes conserveren.
Bij gebrek aan alles is olijfolie ook een prima oplossing.
Kan wel schimmelen dus ik zou het alleen voor korte duur doen.
Zorg bij oude messen met leren scheden dat ze er DROOG ingaan (oh dubbelzinnigheid).
Vet in het leer trekt teveel vuil aan.
Er zullen overigens ook verzamelaars zijn die adviseren messen niet in leren scheden te bewaren vanwege restanten looizuur die slecht voor het metaal zijn.
Pitjes en vlekjes die je in glimmend metaal (zoals de Duitse paradebajonetten en sierdolken) kan hebben, krijg je vaak weg door er met een zacht potlood over te krassen.
Het grafiet heeft een goede reinigende werking namelijk.
Van een antiquair geleerd, die passen dat vaak op zilveren voorwerpen toe.

Ik ben overigens zelf wel benieuwd wat het leger en de vroege verzamelaars gebruikte.
Vaak trek je een bajonet uit de schede en heeft het gebruikte vet een heel specefiek luchtje, geeft me meteen het gevoel in een depot te staan.
Superlekker!
'Gewoon' wapenvet denk?
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door Schwerpunkt »

Toch belangrijk om de patina te behouden lijkt mij , lemmet beschermen tot daar aan toe maar een mooie patina eraf halen zou ik niet aanraden.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door CollectorWo2 »

Is een goede geregelde kamer niet het beste ervoor?
Had al zo,n idee dat de waarde gaat dalen als je het los maakt,ben er ook geen voorstander van.
De kans op schade is alleen maar groter.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door johnfrost »

LDO schreef:
johnfrost schreef: Ha Martin,

Weet jij met welke middelen je veilig zo'n Heeresdolk en K98 bajonet kunt reinigen
en conserveren? Heb er een paar en die wil ik goed behouden ... maar wel zonder schade toe te brengen.
Heeres dolk is beetje zwart geworden.
Er zijn HEEL veel middeltjes die iedere kenner je zal aanraden en absoluut allemaal zo hun eigen voordelen zullen hebben.
Maar het belangrijkste is dat het niet te modern chemisch moet zijn en een preserverende werking moet hebben.
Dan kom je voor lang bewaren al heel gauw op vaseline uit, huidvriendelijk en langdurig beschermend.
Misschien wel wat lastiger te verwijderen maar het is al decennia lang een uitstekend conserveermiddel.
Wil je er wat geld aan besteden: de producten van Ballistol.
Sommige harsen wat uit na langdurige opslag, maar het is fantastisch spul en werd net als whisky zelfs gebruikt om wonden van dieren te behandelen.
Klinkt als een goed teken dus, whisky is tenslotte ook lekker!
Eén van de vuistregels die mij ooit is bijgebracht is: let op of het alleen smeert en beschermd maar laat het niet op het metaal zitten als het vuil oplost.
Dit kan oudere staal soorten aantasten.
Dus Break-Free is een pracht produkt, maar er staat ook iets in de specs over vuil oplossing.
Dus dat gebruik ik liever alleen op modern staal.
Uitzondering voor moderne substanties maak ik voor teflon.

Ik probeer het te houden bij WD-40 voor kortdurend onderhoud en schoonmaken (lost namelijk vrij snel op), vaseline voor langdurig ingevet houden en het liefst iets van Balistol voor langdurig en netjes conserveren.
Bij gebrek aan alles is olijfolie ook een prima oplossing.
Kan wel schimmelen dus ik zou het alleen voor korte duur doen.
Zorg bij oude messen met leren scheden dat ze er DROOG ingaan (oh dubbelzinnigheid).
Vet in het leer trekt teveel vuil aan.
Er zullen overigens ook verzamelaars zijn die adviseren messen niet in leren scheden te bewaren vanwege restanten looizuur die slecht voor het metaal zijn.
Pitjes en vlekjes die je in glimmend metaal (zoals de Duitse paradebajonetten en sierdolken) kan hebben, krijg je vaak weg door er met een zacht potlood over te krassen.
Het grafiet heeft een goede reinigende werking namelijk.
Van een antiquair geleerd, die passen dat vaak op zilveren voorwerpen toe.

Ik ben overigens zelf wel benieuwd wat het leger en de vroege verzamelaars gebruikte.
Vaak trek je een bajonet uit de schede en heeft het gebruikte vet een heel specefiek luchtje, geeft me meteen het gevoel in een depot te staan.
Superlekker!
'Gewoon' wapenvet denk?

Super uitleg van Martin! Daar heb ik (maar daar hebben ook anderen) beslist wat aan. Dank voor de moeite! Zeer nuttig!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door Erik »

LDO schreef:Dan kom je voor lang bewaren al heel gauw op vaseline uit, huidvriendelijk en langdurig beschermend.
Opletten: er is waterhoudend en watervrije vaseline. Je moet natuurlijk de watervrije hebben!
LDO schreef:Misschien wel wat lastiger te verwijderen maar het is al decennia lang een uitstekend conserveermiddel.
Wil je er wat geld aan besteden: de producten van Ballistol.
Sommige harsen wat uit na langdurige opslag, maar het is fantastisch spul en werd net als whisky zelfs gebruikt om wonden van dieren te behandelen.
Zondermeer een goede tip. Nog beter: koop een literfles. Niet zo'n prutsflesje van 50 Ml. Veuls te duur.
LDO schreef:Pitjes en vlekjes die je in glimmend metaal (zoals de Duitse paradebajonetten en sierdolken) kan hebben, krijg je vaak weg door er met een zacht potlood over te krassen.
Het grafiet heeft een goede reinigende werking namelijk.
Van een antiquair geleerd, die passen dat vaak op zilveren voorwerpen toe.
Nog beter: haal grafietvet (kanonnenvet) Sommige dumps hebben dat nog wel eens.
LDO schreef:Ik ben overigens zelf wel benieuwd wat het leger en de vroege verzamelaars gebruikte.
Vaak trek je een bajonet uit de schede en heeft het gebruikte vet een heel specefiek luchtje, geeft me meteen het gevoel in een depot te staan.
Superlekker!
'Gewoon' wapenvet denk?
Preserveervet. Zit petroleum in. Voor de kenner: inderdaad sta je met 1 neusteug weer terug in het depot/de wapenkamer! Superlekker? Zeker weten! :) Ik ruik het graag!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Waardebepaling dolk

Bericht door LDO »

Erik schreef: Preserveervet. Zit petroleum in. Voor de kenner: inderdaad sta je met 1 neusteug weer terug in het depot/de wapenkamer! Superlekker? Zeker weten! :) Ik ruik het graag!
Preserveervet!
Nooit geweten maar zo'n karakteristieke geur, ik heb er iets mee.

Maar ik zie al dat het idd dumpzaken afstruinen wordt, zelfs Marktplaats biedt geen optie.
Preserveervet PX lees ik.
Misschien is er nog een buitenlandse variant, ik weet nou tenminste waar naar ik zoek.

Net gestort asfalt vind ik ook zo´n betoverende lucht, heerlijk...
Da´s helemaal moeilijk om thuis te bewaren en de geur vast te houden.
Vet gaat vast beter lukken.

Bedankt Erik!

Martin
Plaats reactie