Beoordeling SS dolk

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
senore
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2018, 22:42

Beoordeling SS dolk

Bericht door senore »

Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Beoordeling SS dolk

Bericht door Schwerpunkt »

Zijn foto's van een dealer , waar staat die te koop ?
Je duikt er wel stevig in als nieuweling.
Vraag goed raad voor zulke objecten ook op internationale forums.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Beoordeling SS dolk

Bericht door LDO »

Hallo Senore, welkom hier.
Verstandig dat je eerst rond gaat vragen voor je iets in die prijsklasse aanschaft, dat gebeurt te vaak andersom met alle nare gevolgen van dien.

Wat ik mis is een duidelijke foto van de maker, dus het RZM logo met het nummer er onder.
Dan kan je naar dolken van dezelfde maker zoeken om te kijken of hij overeenkomt en of eventuele verschillen verklaarbaar zijn.
Ik denk dat de dolk op zich goed is, een laat-oorlogse RZM dolk die helaas (gedeeltelijk?) niet goed opgeborgen geweest is.
De cross graining (fijne heel dunne lijntjes over de hele breedte van het lemmet) en de sleepsporen van de geleiders in de schede over de lengte van het lemmet zijn altijd bemoedigende kenmerken en die zijn hier duidelijk aanwezig op de foto's.
De lak van de schede is nog redelijk maar de vernikkeling van het beslag is behoorlijk gebladderd, dat vind ik erg jammer.
Het beslag van de schedemond staat aan één kant omhoog, schuin tegenover de ring bij de punt van het beslag.
Dat kan betekenen dat er mee gerommeld is.
Opmerkelijk vind ik dat de vernikkelde pareerstangen van de dolk er nog mooi uitzien vergeleken met de vernikkelde delen van de schede.
Alsof mes en schede niet altijd een set geweest zijn.
De adelaar is er denk uit geweest en terug gezet, of er is een ander exemplaar teruggezet.
De chip in het hout is opvallend en hij sluit niet echt meer mooi aan.

Ik zou contact opnemen met de webmaster van http://rafaeldaggers.jouwweb.nl/ met het verzoek of hij een kritische blik wil werpen.
Of een PM sturen naar Dutch Daggerman hier op het forum, hij is niet veel actief hier maar een PM zal hem best bereiken en hij is expert in de materie.
Misschien zeggen zij wel dat ik een mierendinges ben en dat alles keurig klopt,

Persoonlijk vind ik het veel geld voor een dolk van deze kwaliteit.
Voor dat bedrag zou ik denk ik wachten tot ik een beter exemplaar vond.
Een beetje lakschade is bij een laat model helemaal geen probleem maar de vernikkelde delen zou ik denk ik zo intact mogelijk willen hebben.
Als je er later van af wilt moet je het niet hebben dat geïnteresseerden met een waslijst van bedenkingen komen lijkt me.
Net als Schwerpunkt vroeg ik me ook af of deze door een particulier of handelaar aangeboden wordt.

Groets,
Martin
senore
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2018, 22:42

Re: Beoordeling SS dolk

Bericht door senore »

Bedankt voor de tips en feedback! Ik heb begrepen dat de dolk een tijd geleden was gevonden op een Duitse boerderij. De dolk is afkomstig van een verzamelaar met een erg grote collectie.

Ik heb Rafael een e-mail gestuurd en heb ook Dutch Daggerman een berichtje gestuurd. Ik heb de dolk ook op enkele andere fora gezet en daar lijkt men positief. Ik ben toch wel benieuwd wat Dutch Daggerman en Rafael ervan vinden.
Plaats reactie