Waarde +uitleg

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Waarde +uitleg

Bericht door Jorn. »

Hoeveel is dit waard + uitleg waarom alsjeblieft + uitleg wat het is aljeblieft
Bijlagen
E63B01DA-106C-4A65-86D5-185E1D826D1E.png
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waarde +uitleg

Bericht door patrickh »

Niet te zien vanaf deze foto's. Volgens mij zie ik oa een Arbeitsbuch, de waarde daarvan wordt bepaald door interessante stempels .Zie ik ook een Soldbuch, en zo ja, wat staat erin? Vouwblaadje Hitler, kopie of origineel? Van de rest van het spul kan ik al helemaal niets zien. Maar zie geen schokkende dure dingen op het eerste gezicht.
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Waarde +uitleg

Bericht door laurens jan »

Ik ga het proberen een beetje uit te leggen en aan te geven hoe je een indicatie van waarde kan bepalen.
Dit is een lotje met zeer verschillende spullen wat ik ken en zie:

-Onderin Duitse waarde papieren uit de jaren 20 waarde hiervan is centen werk.

-Bidprentjes (rechts op de foto), deze prentjes worden uitgegeven als nagedachtenis aan een overleden persoon (ook niet militair) dit werd niet altijd gedaan en niet overal in Duitsland. De waarde van deze printjes is een beetje afhankelijk van wat de persoon op het prentje heeft meegemaakt, onderscheidingen, rang en ook het feit of het prentje uit de oorlog is (prentjes met een hakenkruis zijn vaak uit de oorlog) , is bepalend voor de waarde. Als er niks opstaat en het een vrij simpel prentje is is de waarde €2/€5 per stuk.

-Kop van Hitler, als je die in elkaar vouwt ziet men een varken, Leuk Nederlands ding waarde is wat de gek er voor geeft.

-Soldbuch van de Luftwaffe (het blauwe boekje) dit is een boek waarin de verrichtingen van een militair bij werden gehouden, waarde is afhankelijk van wat er in staat zelfde als bij de bidprentjes. Waarde voor een simpel soldbuch zal tussen de €35/€50 liggen .

-Arbeitsbuch (het rode boekje) hierin werden verrichte werkzaamheden door een burger bijgehouden. afhankelijk van type en hoeveel er is ingevuld wordt de waarde hoger. Een simpele arbeitsbuch is waard €10

- De foto's en documenten zijn afhankelijk van wat er op staat!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Waarde +uitleg

Bericht door laurens jan »

patrickh schreef:Niet te zien vanaf deze foto's. Volgens mij zie ik oa een Arbeitsbuch, de waarde daarvan wordt bepaald door interessante stempels .Zie ik ook een Soldbuch, en zo ja, wat staat erin? Vouwblaadje Hitler, kopie of origineel? Van de rest van het spul kan ik al helemaal niets zien. Maar zie geen schokkende dure dingen op het eerste gezicht.
Belangrijk om te vermelden zoals Patrickh al doet: Vanaf de foto's is niet te zeggen of zaken origineel etc. zijn.
Plaats reactie