Duitse houder gasmasker

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Thomas_87
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2019, 14:25

Duitse houder gasmasker

Bericht door Thomas_87 »

Beste allemaal,

Ik heb al een paar jaar een erfstuk van mijn opa thuis, een houder voor een gasmasker. Ik vond de verhalen van mijn opa over zijn verzetsstrijd met de Duitsers altijd heel interessant, vandaar dat ik dit aandenken mocht hebben. Maar nadat ik beter naar de houder keek zag ik dat er een Duitse stempel aan de binnenkant van het deksel zat. Ik lijk de letters COa.fl.47 te kunnen herkennen plus een grafering DITMAR 1939.

Het masker zelf is niet meer aanwezig, ik begreep dat mijn moeder of oom dat ooit heeft weggegooid omdat het leer helemaal vergaan was. Er zit nog wel een doekje en veer aan de onderkant van de beker in.

Ik ben erg benieuwd wat deze letters betekenen, misschien valt daar uit te herleiden wat voor soort soldaat deze houder kan hebben gehad? Mijn opa vocht als een van de partizanen in Limburg tegen de Duitsers, mogelijk kan dat helpen bij het identificeren van dit item.

Alvast bedankt voor de informatie!
Bijlagen
IMG_20190320_144518_BURST22.jpg
IMG_20190320_1446042.jpg
IMG_20190320_1445552.jpg
IMG_20190320_1445112.jpg
IMG-20190320-WA0003.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door asjemenou »

Hallo Thomas,

Welkom op het forum.
De gasmaskerbus is Duits en bedoelt voor het opbergen van het GM30/38 gasmasker.
De fabrikant van de gasmaskerbus is Ditmar. Ik denk dat deze fabrikant de Oostenrijkse Lampen- und Metallwaren- Fabriken R. Ditmar-Brünner uit Wenen is. Het getal 1939 staat voor het jaar van fabricage.
Het inktstempeltje (rijksadelaar) daarnaast is een zg. Waffen Amt stempel (WaA). Dit is zeg maar een keurmerk van de Duitse Wehrmacht. Veel WOII Duitse militaire uitrusting is voorzien van een soortgelijk WaA stempel.
De lederen draagriem aan de gasmaskerbus is niet origineel. De originele draagriem voor zo'n gasmaskerbus is van katoen en van dezelfde snit als het katoenen bandje aan de sluiting (deksel) van de gasmaskerbus.
De lederen draagriem lijkt mij wel oud en het is mogelijk dat deze een zg. "veldaanpassing" is maar origineel is ze niet. Het poetsdoekje en de klemveer zijn wel origineel en behoren in de gasmaskerbus.
Zover ik de gasmaskerbus kan beoordelen is deze niet gepersonaliseerd. De gasmaskerbus is dus ook niet toe te kennen aan een Duitse militair of eenheid. Vaak zie je dat de naam en of eenheid van zo'n Duitse militair met witte verf op de onderkant van de gasmaskerbus is geschilderd of een opgenaaid naametiketje op de draagband.
Op zich is de GM38 gasmaskerset nog goed compleet te maken mocht je dit willen.
Op militariabeurzen zul je zeker nog een los GM38 gasmasker kunnen vinden en ook de benodigde accessoires zoals Klarscheiben en Hautentgiftungssalbe.
Meer over het GM38 gasmasker kun je hier vinden; http://www.gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm en http://www.mp44.nl/equipment/gas_mask.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Thomas_87
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2019, 14:25

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door Thomas_87 »

Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie. Ik ben weer meer te weten gekomen, zeer interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door asjemenou »

Graag gedaan. :wink:
Misschien heeft je opa nog meer WOII objecten nagelaten? Op dit forum zijn we altijd geïnteresseerd in WOII objecten en verhalen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door earlymb »

Losse Duitse gasmaskers zijn inderdaad makkelijk te vinden en niet al te duur, zeker als ze een stempel hebben van de Deense BB die ze na de oorlog heeft doorgebruikt en die enkele jaren geleden op de markt zijn verschenen. Je zou een 1939 gedateerd exemplaar kunnen zoeken om de set compleet te maken; een originele riemenset is lastiger te vinden en hiermee moet je opletten dat het geen vroeg na-oorlogs exemplaar is.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door asjemenou »

Helemaal mee eens. De riemenset van de naoorlogse GM54 wordt nogal eens aangeboden als WOII aanmaak zijnde. De riemenset van de GM54 is dikker en grover geweven en NAVO groen van kleur.
De GM54 was het eerste naoorlogse gasmasker van de Duitse Bundeswehr en lijkt als twee druppels water op het (voor)oorlogse GM38 gasmasker. Bij aankoop van zo'n gasmasker goed op de jaartallen en eventuele WaA stempels letten.
Zie; http://www.gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door earlymb »

Oorlogsmaskers zijn vaak gedateerd aan de binnenkant van de rand rondom het gezicht, en ook de glazen zijn gedateerd (al kun je die makkelijk verwisselen).
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duitse houder gasmasker

Bericht door Uncle Goose »

Zeker op WaA stempels letten, dateringen van onderdelen op zich is geen garantie!! Onderdelen met oorlogsdatering zijn na de oorlog door bijvoorbeeld Auer en Dräger nog gebruikt. En hoewel de GM54 wel op de GM38 lijkt zijn er toch wel serieuze verschillen, zeker wat betreft het rubber, de GM38 is veel stijver omdat er Buna is gebruikt terwijl de GM54 is gemaakt van vroege siliconen rubber (die overigens zeer te lijden heeft gehad van de tijd en het is al een serieuze uitdaging om een goede GM54 te vinden).

Overigens is het niet ongebruikelijk om verschillende datums op één en het zelfde masker te vinden, onderdelen werden her en der gemaakt om later in de fabriek alles in één te zetten.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie