Hj dolk rzm m 7/65

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Vanherk
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2019, 16:28

Hj dolk rzm m 7/65

Bericht door Vanherk »

image-15-12-2019_10-59-35-96.jpg
image-15-12-2019_11-00-07-45.jpg
Ik heb deze hj dolk met rzm m 7/65 Carl Heidelberger en als ik hem aanbied word steeds naar de echtheid gevraagd. Waar kan ik terecht voor zulke papieren.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hj dolk rzm m 7/65

Bericht door Jim »

Vanherk schreef: Waar kan ik terecht voor zulke papieren.
Nergens.
Ik heb wel eens gehoord dat bij een object papieren van echtheid zaten. Maar die zijn net zoveel waard als de kosten van een vel papier. Er bestaat geen officiele instantie die echtheid van militaria bevestigd en certificeerd.
Als de koper niet instaat is echtheidskenmerken te herkennen dan loopt die gewoon een risico. Je kan een niet goed, geld terug regeling treffen. Maar kan ook betekenen dat een twijfelende koper ondanks dat het goed is zijn geld terug wil.
Zo'n regeling doe ik persoonlijk alleen bij mensen die ik ken. Ik neem aan dat je iets beters hebt te doen als twijfelaars te overtuigen. Ik geef aan een twijfelende koper het advies als je twijfelt kan je beter niet kopen.
Voorkomt geneuzel achteraf en het leven is al lastig genoeg.
Soms ook een truc om je met de prijs te laten zakken.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hj dolk rzm m 7/65

Bericht door asjemenou »

Ik sluit mij helemaal bij Jim aan.
Het vragen om een echtheidscertificaat geeft meestal al aan dat de koper niet veel verstand van zaken heeft. Hij meent er zo originaliteit mee te kunnen kopen maar dat kun je niet met zo'n certificaat.
Een kenner zal aan de hand van foto's toch meestal wel kunnen zien of dat iets origineel is of niet. Deze zal dan ook meestal niet moeilijk doen bij een koop.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Hj dolk rzm m 7/65

Bericht door patrickh »

En ik sluit me bij beide heren aan.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hj dolk rzm m 7/65

Bericht door Erik »

Al in de titel niet onbekend maar Duits dus: overgeplaatst!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (as) op 18 dec 2019, 19:48 door Erik

Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Hj dolk rzm m 7/65

Bericht door LDO »

Je kunt natuurlijk een forum opzoeken waar veel dolkkenners zitten en hem daar laten zien, dan hoef je bij verkoop alleen naar die thread te verwijzen, als hij goed wordt bevonden.
Dat gezegd hebbende: ik zou ook zeker aan de verkoper vragen of ik garantie op echtheid en recht op geld terug kreeg.
Bij deze dolk zou ik bijvoorbeeld een foto vragen close-up van de HJ ruit en de gripschaal.
Er is namelijk een vuistregel voor HJ messen: de ruit ligt redelijk nauwsluitend in de schalen maar is in 99% van de gevallen iets beweegbaar omdat hij met splitten vast zit en niet met lijm.
Verder loopt het ruitpatroon van de gripschalen niet parallel met de HJ ruit, de HJ ruit snijdt door het patroon van de gripschalen.
Tenzij het een late RZM genummerde van Eickhorn is, die liep wel bijna parallel.
Waar ik niet mee wil zeggen dat er niets deugd van het mes, ik vraag me alleen af of de gripschalen misschien vervangen zijn voor naoorlogse.
Maar de foto zou er recht op gemaakt moeten zijn, niet schuin.
Zie foto's hieronder.
De bovenste van topic starter.
Daaronder 2 verschillende grepen van dolken van dezelfde maker eveneens uit de transitionele periode.
Die zouden dus hetzelfde moeten zijn.

Groets,
Martin
Screenshot_20200201-144450_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200201-142613_Samsung Internet.jpg
Bijlagen
Screenshot_20200201-144133_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200201-144250_Samsung Internet.jpg
Plaats reactie