Pak 43 kist

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Ktraas14
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 sep 2017, 19:55

Pak 43 kist

Bericht door Ktraas14 »

Hallo,

Enige tijd geleden deze Pak 43 kist kunnen bemachtigen:

Ik heb hier echter een vraag over:

Er staat op de bovenkant: Kwk 43. Nadat ik informatie had gezocht kwam ik dit tegen: De Pak 43 werd ook bevestigd in het Duits gepantserde voertuigen, en deze versie werd bekend als de 8.8 cm KwK 43 . Versies van dit pistool werd gemonteerd in een aantal Duitse pantservoertuigen onder verschillende benamingen, zoals de Tiger II zware tank ( KwK 43 L / 71 ) en verscheidene tankjagers: de Hornisse / Nashorn ( Pak 43/1 ), Ferdinand / Elefant ( pak 43/2 , vroege naam Stu.K. 43/1 ) en Jagdpanther ( pak 43/3 en pak 43/4 , vroege naam Stu.K. 43 ). Een paar voorbeelden van de Tiger II-gebaseerde Jagdtiger werden ook aangevuld met de 8.8 cm wapen te wijten aan een tekort aan de 12,8 cm Pak 44 , maar deze tank destroyers worden niet geloofd operationele dienst te hebben gezien. (Wikipedia). Wil dit zeggen dat deze kist bedoeld was voor een Tiger 2?

Verder ben ik benieuwd of iemand weet wat de gele tekst betekent?

En ik ben nu nog op zoek naar een Pak 43 huls, heeft iemand een idee waar ik het beste kan zoeken?

Mvg,

Koen Traas
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Verplaatst van Identificatie onbekende militaria naar Verificatie & taxatie (as) op 27 aug 2020, 14:47 door Mr Mojo Risin

Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Pak 43 kist

Bericht door Mr Mojo Risin »

Verplaatst naar het juiste forumonderdeel aangezien het hier gaat om Duitse militaria.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pak 43 kist

Bericht door 013 »

Prachtige kist! Mocht je deze van de hand willen doen, mag je mij altijd een berichtje doen.

De gele kleur is als aanduiding welke springstof er in de HE kop gebruikt is en welk doel deze dus had.
AZ 23/28 staat voor het type ontsteker wat ze daar dan weer voor gebruikte.

Voor een KwK-43 huls zou ik marktplaats in de gaten houden. Soms heb je geluk, maar vaak moet je zelfs voor een bodemvondst flink betalen. Het zijn dure hulzen.
Plaats reactie