Fake ss k98 bajonet

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Fake ss k98 bajonet

Bericht door Jasper J »

Waarschijnlijk zo mismaakt in de jaren 70 zonde van een origineelstuk :bonk:
558427d1377275434t-destroyed-items-topic-t2ec16h-w0e9szn-pubsf0sqgqr-60_85.jpg
558429d1377275437-destroyed-items-topic-t2ec16v-8e9s4l7bbubsf0sphodq-60_85.jpg
558428d1377275436t-destroyed-items-topic-t2ec16dhjiyfhofw-r7zbsf0ssltww-60_85.jpg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door John8 »

Hallo, hebben bajonetten als deze MET graveringen eigenlijk ooit gemaakt/gebruikt geweest tijdens wo2?

Of zijn graveringen op k98 bajonetten altijd na-oorlogs?

Nooit te oud om iets bij te leren :lol:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Erik »

Voor zover ik weet werden bajonetten jaren na de oorlog nog gegraveerd door de bezitters als herinnering aan hun diensttijd. Het is dan ook niet helemaal correct om over 'fake' te spreken, fake heeft als doel mensen te besodemieteren en dat had een "aandenken-bajonet" natuurlijk niet.
Zelf denk ik dat het hier om zo'n aandenken gaat.
Jasper schreef:Waarschijnlijk zo mismaakt in de jaren 70 zonde van een origineelstuk :bonk:
Zou ik me niet zo druk om maken. Het hoort bij de geschiedenis van deze bajonet (vooropgesteld dat het hier inderdaad om zo'n aandenkenbajonet gaat) Zoals Duitse ingrepen bij een Nederlands Hembrugwapen hoort bij de geschiedenis van dat wapen. Deze bajonet kon in zijn 'eigen' categorie (herdenkingswapens) nog wel eens historische waarde kunnen hebben!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door davy »

Hier nog enkele voorbeelden.
Heeft volgens mij niet veel met de geschiedenis van de bajonet te maken, maar meer met de geldbuidel vrees ik 8)
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ed+bayonet
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ed+bayonet
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Jasper J »

Het blijft dood en dood zonde verziekt voor altijd.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Jan Klaassen »

Jasper J schreef:Het blijft dood en dood zonde verziekt voor altijd.
Ben het eigenlijk ook wel met Erik eens. Als een militair zijn eigen dolk nu eens heeft "opgeleukt" (je moest toch wat?) - ik zou het er alleen maar interessanter om gaan vinden! Zelfde geldt voor uniformen (denk aan de WOII-uniformen die in de DDR blauw werden geverfd voor politiedienst!), helmen (ook een geliefd voorwerp voor kunst, en wat dacht je van de vergiet-helm?), enzovoort enzovoort.

Lastig is alleen aan te tonen wanneer zoiets precies gebeurd is, da's dan wel weer een nadeel... En in dit geval geloof ik er ook niet zo heel veel van :roll:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Jasper J »

Jan je mag het oneens zijn maar het is bekend dat in de jaren 70 dit gewoon gedaan werd om de bajonetten meer waarde te geven ze verzonnen er een leuk verhaal bij en daar ga je , voor mij is dit behoorlijk fake , je leest de gekste verhalen van dat de ss dit bijvoorbeeld in de oorlog deed.
Ik waarschuw slechts mensen die er geen verstand van hebben en dit soort dingen willen kopen voor veel geld doodzonde.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Jan Klaassen »

In dit geval zit je daarmee inderdaad, lijkt me dan, helemaal goed!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door coco »

Deze bajonet is in de jaren 70 gegraveerd in Engeland, gemaakt om de verzamelaars te besodemieteren niets meer niets minder. Past dus perfect onder het fake topic!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door coco »

John8 schreef:Hallo, hebben bajonetten als deze MET graveringen eigenlijk ooit gemaakt/gebruikt geweest tijdens wo2?

Of zijn graveringen op k98 bajonetten altijd na-oorlogs?

Nooit te oud om iets bij te leren :lol:
Ja er bestonden zeer zeker bajonetten die gegraveerd zij gedurende de oorlog, deze zijn helaas door alle nep graveringen vanuit de 70'r jaren steeds moeilijker te vinden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Erik »

coco schreef:Deze bajonet is in de jaren 70 gegraveerd in Engeland, gemaakt om de verzamelaars te besodemieteren niets meer niets minder. Past dus perfect onder het fake topic!!
Hoe zie jij dat dan?
Ik lag in de jaren tachtig in Seedorf en ging nog wel eens een biertje halen in het dorp. In die tijd zaten daar nog wel eens oudstrijders in de Imbiss, ik heb veel met die mannen gesproken. Toen ook kwam ik in aanraking met het gebruik om de bajonetten te ciseleren en/of te etsen: eigen onderdeel erop etc. Ik heb ze toen ook gezien, geen enkele gelijk, allen naar wens van de bezitter. Trouwens niet met zulke grote letters als het getoonde wapen en vaak ook met de data erop: maand-jaar begin en maand-jaar dat ze het onderdeel verlieten (gebruikelijk april 1945)
Davy schreef:Hier nog enkele voorbeelden.
Heeft volgens mij niet veel met de geschiedenis van de bajonet te maken, maar meer met de geldbuidel vrees ik 8)
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ed+bayonet
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ed+bayonet
Ja, da's wel duidelijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door coco »

Het gebruik van een niet Duitse SS eenheid verklaard al veel, handschar was een Kroatische eenheid en die waren echt geen trotse SS'ers meer onder de sovjet unie.
Daarnaast de a-typische adelaar (fantasie model imo) en de grofheid van het etsen (lelijk gedaan) spreken mij boekdelen.

Daarnaast is het sowieso goed een item als dit hier neer te zetten omdat er tientallen mensen bedonderd worden met dit soort bajonetten, het is altijd erg goed opletten.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door utmi »

Het gaat er niet om om te vertellen waar de fake aan te herkennen is, dan blijf je oneindig bezig aangezien er steeds nieuwe fake's bijkomen.
Originele items bestuderen en die herkennen heeft veel meer zin. Dat zijn feiten die niet veranderen.

Vandaag las ik dit waar ik me ook in kan vinden:

"Another thing that I find strange, is that it seems to me, that in the last few years, it has gone from:
An item has to be proven real to
An item has to be proven fake.

And this I find really strange, why this change?
In my opinion, an item has to be proven real, and not fake, when it comes to our field of collecting.
The "new way" is all to easy, here we just accept a never before seen item as real, unless someone can provide indisputeble proff that it did not excist.
Before, you had to prove, via rock solid provenance, that your never before seen item was real, before accepted by the community."
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Fake ss k98 bajonet

Bericht door Jasper J »

Utmi ben ik het niet geheel mee eens er worden tegenwoordig zulke goede fakes gemaakt dat het met het blote oog bijna niet te zien is of het verschil is zo miniem dat zowel de fake als het origineel onderzocht dienen te worden.
Aude Audenda
Plaats reactie