Discussie: wel of niet zeggen dat een item nep is?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Discussie: wel of niet zeggen dat een item nep is?

Bericht door Mooyman »

-edit yppy- dit zijn een aantal posts uit een ander topic. Alles met beledigingen, gescheld, persoonlijke aanvallen, gevloek en ontopic posts is verwijderd. Een aantal posters zal ik nog wel een berichtje sturen.


Laat ik voorop stellen dat ik zowel Giel als Wilco begrijp, even buitenbeschouwing latent dat het EKI nu wel of niet origineel is.
Positieve kritiek is goed en iemand wijzen op een mogelijke miskoop heeft natuurlijk ook alle goede bedoelingen.
Maar zou dat misschien ook via een persoonlijk bericht kunnen?, deze thread is er toch om jongste aankopen te tonen.
Mensen voelen zich toch in hun kennis aangetast als men openlijk kritiek uit, ga zelf maar eens na hoe het moet voelen als men niets anders dan negatief reageert op een van je aankopen.
Reageer dan ook alleen als men vraagt om een expertise en mocht het niet het geval zijn en je denk die gene te moeten behoeden voor een eventuele miskoop, mail die gene met je bevindingen.
Toner van het item zal dan, na overtuigt te zijn van zijn "ongelijk", een dergelijk item terug zenden en dat mogelijk ook weer zelf melden op het forum.
Op deze manier lopen we natuurlijk de "kans" dat mensen hun jongste aanwinst niet meer willen/durven tonen.
Zie dat van twee kanten, daar mensen dan ook niet meer voor miskopen te "behoeden" zijn :wink: :) .
Alleen maar mijn gedachte hier over.
Collector of uniforms of the enemy
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Mooyman schreef:Laat ik voorop stellen dat ik zowel Giel als Wilco begrijp, even buitenbeschouwing latent dat het EKI nu wel of niet origineel is.
Positieve kritiek is goed en iemand wijzen op een mogelijke miskoop heeft natuurlijk ook alle goede bedoelingen.
Maar zou dat misschien ook via een persoonlijk bericht kunnen?, deze thread is er toch om jongste aankopen te tonen.
Mensen voelen zich toch in hun kennis aangetast als men openlijk kritiek uit, ga zelf maar eens na hoe het moet voelen als men niets anders dan negatief reageert op een van je aankopen.
Reageer dan ook alleen als men vraagt om een expertise en mocht het niet het geval zijn en je denk die gene te moeten behoeden voor een eventuele miskoop, mail die gene met je bevindingen.
Toner van het item zal dan, na overtuigt te zijn van zijn "ongelijk", een dergelijk item terug zenden en dat mogelijk ook weer zelf melden op het forum.
Op deze manier lopen we natuurlijk de "kans" dat mensen hun jongste aanwinst niet meer willen/durven tonen.
Zie dat van twee kanten, daar mensen dan ook niet meer voor miskopen te "behoeden" zijn :wink: :) .
Alleen maar mijn gedachte hier over.

IK ga daarmee niet akkoord, Mooyman...

Het feit dat mensen hier uberhaupt items posten, betekent voor mij dat ze enige vorm van feedback verwachten....
Indien zij dit niet willen, kunnen ze gewoon de items niet plaatsen...
Het is juist door de fakes te detecteren, dat potentiële kopers voorzichtiger worden....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

johan willaert schreef:
Mooyman schreef:Laat ik voorop stellen dat ik zowel Giel als Wilco begrijp, even buitenbeschouwing latent dat het EKI nu wel of niet origineel is.
Positieve kritiek is goed en iemand wijzen op een mogelijke miskoop heeft natuurlijk ook alle goede bedoelingen.
Maar zou dat misschien ook via een persoonlijk bericht kunnen?, deze thread is er toch om jongste aankopen te tonen.
Mensen voelen zich toch in hun kennis aangetast als men openlijk kritiek uit, ga zelf maar eens na hoe het moet voelen als men niets anders dan negatief reageert op een van je aankopen.
Reageer dan ook alleen als men vraagt om een expertise en mocht het niet het geval zijn en je denk die gene te moeten behoeden voor een eventuele miskoop, mail die gene met je bevindingen.
Toner van het item zal dan, na overtuigt te zijn van zijn "ongelijk", een dergelijk item terug zenden en dat mogelijk ook weer zelf melden op het forum.
Op deze manier lopen we natuurlijk de "kans" dat mensen hun jongste aanwinst niet meer willen/durven tonen.
Zie dat van twee kanten, daar mensen dan ook niet meer voor miskopen te "behoeden" zijn :wink: :) .
Alleen maar mijn gedachte hier over.

IK ga daarmee niet akkoord, Mooyman...

Het feit dat mensen hier uberhaupt items posten, betekent voor mij dat ze enige vorm van feedback verwachten....
Indien zij dit niet willen, kunnen ze gewoon de items niet plaatsen...
Het is juist door de fakes te detecteren, dat potentiële kopers voorzichtiger worden....

Johan
Daar in verschillende meningen dan Johan, persoonlijk zie ik deze thread als een mogelijkheid om van elkaar nieuwste aankoop te genieten.
Mocht de plaatser van een dergelijke thread vragen hebben over zijn item dan vermeld hij dat zelf wel, doet hij dat niet dan heeft hij daar schijnbaar geen behoefte aan en kan men hem mogelijk via een persoonlijk bericht benaderen met je bevindingen omtrent originaliteit.
En inderdaad, de volgende optie is het maar niet plaatsen van een nieuwste aankoop, wat er op neer komt dat er op een gegeven moment weinig meer te genieten valt en natuurlijk niemand meer te "behoeden" is voor een eventuele miskoop daar men simpelweg niets zal zien.
In mijn bovenstaande reactie heb ik het dan ook alleen over een mogelijke tussenoplossing, met alle goede bedoelingen.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Meindert, dus als iemand iets fake post, moeten we daar van genieten? Of gewoon beter gewoon niets zeggen?
Ik wou gewoon Wilco de kans geven om dat ding te ruilen, en wou er geen ruzie van maken!

edit yppy - geen gevloek hier
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Giel schreef:Meindert, dus als iemand iets fake post, moeten we daar van genieten? Of gewoon beter gewoon niets zeggen?
Ik wou gewoon Wilco de kans geven om dat ding te ruilen, en wou er geen ruzie van maken!
edit - gevloek

Als je mijn eerste reactie in deze discussie leest dan heb je mogelijk begrepen dat ik ook jou beweegredenen snap.
Als mensen niets meer willen/durven posten, dan krijg je natuurlijk dat je niet alleen de kopieën maar ook de originele items niet meer te zien zult krijgen.
Je hebt via een persoonlijk bericht ten alle tijden de kans om iemand te behoeden/waarschuwen voor een eventuele miskoop
En dan is het aan die gene wat hij er mee doet, een grote(re) kans dat hij het weet te waarderen en zijn maatregelen zal nemen.
Inderdaad Giel, in deze discussie lijkt het me persoonlijk te ver gaan voor officiële klachten.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

1000000% gelijk Giel,
waarom dit topic?

'oh, mooie ek1, hij is wel repro, maarja, dat mag niet gezegt worden.'

En dan probeert Giel te helpen , EN DAN WORDT nog een klacht ingediend ook.
Alsge geen commentaar kunt verdragen, post dan niets.
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

gilles schreef:1000000% gelijk Giel,
waarom dit topic?

'oh, mooie ek1, hij is wel repro, maarja, dat mag niet gezegt worden.'

En dan probeert Giel te helpen , EN DAN WORDT nog een klacht ingediend ook.
Alsge geen commentaar kunt verdragen, post dan niets.
Gilles, met alle respect, maar ik denk dat jij niet geheel goed de reacties door leest.
Anders zou je begrijpen dat er natuurlijk geattendeerd mag worden op eventuele kopie.
En inderdaad, zoals eerder gezegd, dan post men niets meer, is dat wat we willen?.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Nee,
maar ik kan het gewoon niet verdragen, dat er mensen zijn die gewoon niet kunnen aanvaarden dat hun item repro is.
Neem nu de helm van patton, bladzijden discussie, bla bla bla, en hij bleek repro te zijn.
En als je alles over pm doet, hoe kan iemand anders dan bijleren?
Moest ik nu ek1 verzamelen zou ik deze zeker onthouden hebben voor de toekomst.
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Ik hou me de laatse tijd ook in van m'n nieuwste items hier te posten, ik krijg alleen maar reacties van; 13jarige, verwend en rijk.... :roll:
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

gilles schreef:Nee,
maar ik kan het gewoon niet verdragen, dat er mensen zijn die gewoon niet kunnen aanvaarden dat hun item repro is.
Neem nu de helm van patton, bladzijden discussie, bla bla bla, en hij bleek repro te zijn.
En als je alles over pm doet, hoe kan iemand anders dan bijleren?
Moest ik nu ek1 verzamelen zou ik deze zeker onthouden hebben voor de toekomst.

Natuurlijk Gilles, daar heb je gelijk in, maar voor sommigen voelt het helaas aan als een persoonlijk aanval/falen.
Ook via persoonlijk bericht valt er zeker iets te leren, vooral voor de koper en als hij ruiterlijk toegeeft, ook in een mogelijke thread.
En er is niets mis mee dat je dergelijke kopieën opslaat/onthoud om zo in de toekomst zelf een mogelijke miskoop te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Mooyman op 30 aug 2005, 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

sander vw schreef:Ik hou me de laatse tijd ook in van m'n nieuwste items hier te posten, ik krijg alleen maar reacties van; 13jarige, verwend en rijk.... :roll:
Daar heb je het al, om een geheel andere reden maar toch.
Persoonlijk vind ik dat er geen belemmeringen opgeworpen dienen te worden om mensen van het posten te weerhouden.
Open een aparte thread waar men terecht kan met vragen omtrent originaliteit van items.
Denk je een kopie te ontdekken in deze thread, nieuwste aanwinsten, dan kan je natuurlijk altijd desbetreffende persoon benaderen via een persoonlijk bericht.
Mogelijk dat die gene het weet te waarderen en als nog een topic/reactie plaatst in eerst genoemde thread.
Laatst gewijzigd door Mooyman op 30 aug 2005, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Jah mooyman,
wilco dient een klacht in tegen Giel,
ik denk dan niet dat hij een topic gaat openen om de originaliteit te bewijzen !
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

gilles schreef:Jah mooyman,
wilco dient een klacht in tegen Giel,
ik denk dan niet dat hij een topic gaat openen om de originaliteit te bewijzen !

Zoals eerder gezegd, gaat een officiële klacht mij ook te ver gaan in deze open discussie.
Inderdaad, naar alle waarschijnlijkheid zal Wilco geen topic meer gaan openen omtrent originaliteit van zijn EKI, was misschien wel het geval geweest als er op een andere manier gereageerd was.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Misschien wordt het wel eens tijd om duidelijker afspraken te maken ivm deze zaken.

Dat de originaliteit niet op het forum zou mogen betwijfeld worden, maar enkel via PM, is gezever-bullshit-larie. We zijn hier nog steeds een discussieforum, waar we open over deze zaken kunnen discussiëren en ook wat van elkaar kunnen opsteken. Een reactie als klacht indienen of geen nieuwe aankopen meer tonen, vind ik meer een probleem voor de persoon in kwestie als een probleem voor het forum.

Misschien is het een idee om voor elk item waarover getwijfeld wordt, niet in dit topic te gaan discussieren, maar gewoon een nieuw draadje te openen.

Ik snap nog steeds niet waarom zoveel mensen oogkleppen opzetten. Er zullen in iedere verzameling wel niet-originele dingen zitten, ook in de mijne. Als ik hier een item zou plaatsen dat fake is en dat zou me duidelijk worden gemaakt, zou ik zelfs blij zijn dat het ontdekt is, in plaats van koppig mijn oogklepjes op te zetten :/
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

niet afschaffen, maar gewoon een DISCUSSIE topic van maken.
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Plaats reactie