Discussie: wel of niet zeggen dat een item nep is?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Mag ik? Ik word hier ene beetje ziek van ;) Niet specifiek dit topic, maar over alle geheibel over fake wel zeggen of niet...

Natuurlijk MAG je het wel zeggen alleen op de manier HOE dat tegenwoordig gezegd word is van een uitermate LAAG niveau! Als iedereen hun mening gewoon ONDERBOUWD dan schieten we wat op!
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Misschien iemand die gewoon een representatie wil van zulke uniformen, johan? (antwoord op waarom repro verzamelen)
Het is een "goedkope" manier om bv een uniformrepresentatie te maken.

Ikzelf verzamel in eerste instantie ook origineel, zelfs de duurdere stukken (kwestie van de nodige zelfdiscipline te hebben om het bedrag bijeen te sparen/krijgen).
Maar ik begrijp de repro-verzamelaars ook een beetje.
Pas als ze repro als zijnde origineel gaan verlappen tegen onaanvaardbare prijzen, dan is het natuurlijk iets anders. :(

Persoonlijk vind ik het zelf niet echt indrukwekkend verzamelingen te zien van 40 keer hetzelfde uniform (enkel het insigne veranderd).
Ik zie liever een kleinere verzameling met verschillende versies en stukken en compleet, dan een samenraapsel van vanalles en eigenlijk niks compleet.
Maar da's mijn visie op een verzameling ...... en dat wil niet zeggen dat ik van grote(re) verzamelingen niet kan genieten.
Ieder verzamelt op zijn manier (gelukkig maar).
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Je mag het niet zeggen!
Vraag maar aan Giel en Gerd!
29th Let's Go!!!!!
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

johan willaert schreef:Je mag het niet zeggen!
Vraag maar aan Giel en Gerd!
Bite me :evil:
Dan gooien ze me maar eraf., see if I care.
johan willaert
Lid
Contacteer:

De klote-discussie over het wel of niet keuren van items heeft er nu al voor gezorgd dat ik de halve voormiddag niets anders moet doen dan PB's beantwoorden met vragen over originaliteit van items.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

johan willaert schreef:De klote-discussie over het wel of niet keuren van items heeft er nu al voor gezorgd dat ik de halve voormiddag niets anders moet doen dan PB's beantwoorden met vragen over originaliteit van items.....

Johan
O, ik heb ook nog een vraag of 20, Johan. :evil: :evil:

Kan er dan geen keurtopic geopend worden waarin je met vragen over items terechtkan?
Soort van vrij discussietopic?
johan willaert
Lid
Contacteer:

Neen, tis wel geweest...
29th Let's Go!!!!!
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

johan willaert schreef:Neen, tis wel geweest...
Misschien kan ik met m'n beperkte kennis van 25 jaar helpen?
fritsj
Lid

Bericht door fritsj »

Het valt mij op dat er op dit forum een heleboel jongere/startende verzamelaars zitten. Die hebben dan ook nog eens de pech dat ze begonnen zijn in een tijdperk waarin verschrikkelijk veel nagemaakt wordt (zowel voor het "goede" doel als het slechte doel). Toen ik begon in 1988 heb ik ook hulp gekregen van 2 verzamelaars die al langer bezig waren. Misschien moet er wel weer een topic geopend worden waarin men vragen kan stellen over originaltiteit van verschillende items. Daarnaast ben ik wel van mening dat als iemand het idee heeft dat een item niet origineel is, je het MOET zeggen. Wel uitleg erbij waarom en op een normale manier. Behoed de koper ook voor verdere verkeerde aankopen, en misschien kunnen wij ook nog wat leren.

Frits
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

johan willaert schreef:De uiterst kritische op- en bemerkingen van leden van dit forum maken nu net dat eigenlijk dit geen kleuterforum hoeft te zijn.....

Wilco post z'n laatste aanwinst (in dit geval het EK1) op het Stiwot forum en daar komt geen reactie.... Waarom??? Geen idee, maar het kan desinteresse zijn of gebrek aan kennis van de posters daar,enz......
Hij post het hier en onmiddelijk zijn er enkele kenners die kunnen aantonen dat de kans toch wel heel erg groot is dat het ding niet origineel is.... De leeftijd van de 'kenner' speelt hier hoegenaamd geen rol....
Maar ondertussen wordt hier wel aangetoond dat het om een fake gaat en daar heeft IEDEREEN baat bij.... De koper, die het eventueel nog kan retourneren, of de andere verzamelaar die weet waarop te letten bij een volgende aankoop....

'Als je in de regen loopt, moet je bereid zijn nat te worden...... Anders blijf je maar binnen.......'

Awel, geef mij dan maar het 'kleuterforum' waar men tenminste iets bijleert.......

In Sander en Giel herken ik perfect mezelf zo'n slordige 25 jaar geleden.... Ik kende toen al meer van US WO2 militaria dan de meeste verzamelaars ooit zullen weten....., gewoon omdat ik gedreven en geïnteresseerd was en ik honderden objecten, origineel of fake,... had bekeken en gezien.... Ook dan werd ik geregeld weggelachen wegens jeugdige leeftijd....

Het blijft mij ongelooflijk verbazen waarom mensen die geen re-enactor zijn replica kopen.....
Ik zou graag eens van hen een antwoord daarop horen......

Johan
Johan,

Wat jij zegt klopt en heeft ook niets met leeftijd te maken, maar mij gaat het de manier waarop het gezegt wordt. LOMP EN ONBESCHOFT. En het mag best gezegt worden dat iets misschien repro is of fake, maar het kan ook op een minder brute wijze. En ik weet ook wel dat men met schrijven geen klemtoon kan leggen en het anders overkomt dan het gezegd wordt. Ik vind dat men hier rekening moet houden op de wijze waarop het gezegd wordt. Een discussie kan men ook beleefd laten verlopen! 8)

my 2 cents

Jeroen
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Mee eens Jeroen! Eigenlijk hetzelfde wat ik gezegd heb op de post bovenaan deze pagina~!
Laatst gewijzigd door Jurryt op 04 sep 2005, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
gilles
Lid

Bericht door gilles »

johan willaert schreef:De klote-discussie over het wel of niet keuren van items heeft er nu al voor gezorgd dat ik de halve voormiddag niets anders moet doen dan PB's beantwoorden met vragen over originaliteit van items.....

Johan
:lol: :lol:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Jurryt schreef:Mag ik? Ik word hier ene beetje ziek van ;) Niet specifiek dit topic, maar over alle geheibel over fake wel zeggen of niet...

Natuurlijk MAG je het wel zeggen alleen op de manier HOE dat tegenwoordig gezegd word is van een uitermate LAAG niveau! Als iedereen hun mening gewoon ONDERBOUWD dan schieten we wat op!
Is dat nu echt nodig omdat zo van de daken te schreeuwen? Nee man je hebt echt gelijk!!! :lol:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

FELIX schreef:
Jurryt schreef:Mag ik? Ik word hier ene beetje ziek van ;) Niet specifiek dit topic, maar over alle geheibel over fake wel zeggen of niet...

Is dat nu echt nodig omdat zo van de daken te schreeuwen? Nee man je hebt echt gelijk!!! :lol:
Helaas, helaas is dat werkelijk nodig, omdat ik het idee heb dat werkelijk niemand er naar luisterd...
Fritz
Lid

Bericht door Fritz »

HAllo mannen.

Wel normaal gezien kom ik hier niet veel meer op dit forum. Waarom? Omdat, zoals hier al gezegd, dit forum bekend staat als "kleuterforum".

Waarom is dat?
Volgens dat ik zie zijn er hier heel veel gasten die commentaar geven zonder eigenlijk te weten wat het is en is het wel origineel of niet.

Overlaatst is hier een helm gepost. Het waren slechte foto's paar zeggen mooie helm, schoon,.. Ik vraag voor betere foto's en ik krijg reactie als je denkt dat het fake is dan ben je mis. Maar geen betere foto's en de topic valt dood. Waarom? ... (iemand uitleg daarvoor?)

Nog een topic over een helm waarvan de eigenaar niet wou aanvaarden dat hij wel degelijk fake was. Ik had gezegd dat het een gekende fake was. Mensen vragen waarom? Maar voor ik kan reageren is het al een gesloten topic omdat er personen het nodig vinden om al hun stomme comentaar naarboven te laten komen. (Waarom is dat nodig??)

Ik had een meding gedaan aan de admin om eens een ingreep te nemen. Misschien zouden er bepaalde personen een terug op de grond komen.

Zeggen of een item fake is of niet?

Om duidelijk te zijn dit is volledig mijn mening.

Om te beginnen de topic, "mijn nieuwste aankoop" zouden ze mogen afschaffen.

Waarom zou da nu nodig zijn? Als je iets nieuws hebt gekocht plaats het dan gewoon bij de discussie groep. Als er geen twijfel over je nieuw item is, dan zal je zeker goeie reacties krijgen, mooi stuk, prachtig exemplaar etc... . Is er twijfel dan zou de persoon die twijfel wil uiten het om te beginnen op een deftige manier formuleren en met KENNIS. Gezond boere verstand is niet voldoende.

Misschien al op gelet of niet maar ik geef enkel reactie wanneer er iemand een duiste helm post. Waarom? Omdat ik enkel dit verzamel, ik moet niet beginnen met uniformen in twijfel te trekken als ik er geen kennis van heb.

Als er mensen negative reactie geven op uw item, is het niet de bedoeling om kwaad te worden, maar eigenlijk het tegenovergestelde. Mensen geven soms veel geld uit aan "ongewild fake". Is het dan niet aangenaam dat je een item die na uw aankoop fake blijkt te zijn terug te kunnen sturen en uw zuur verdiend geld terug te krijgen en aan iets origineels te kunnen besteden?
Misschien een goeie raad, post een item (waanneer mogelijk) op het forum voordat je het koopt, kan veel ellende besparen.

Nick H
Plaats reactie