Twijfels over het ''duitse''? mes....

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Het motto "Blut und Ehre"werd gevoerd tot augustus 1938. Dat dit er niet op staat wil dus niet zeggen dat het mes niet origineel is. Het RZM logo werd ingevoerd in 1936, daarvoor stond er alleen ges. geschutzt op. Op deze zou dus een RZM teken moeten staan. Aan de foto te zien lijkt het alsof er een lip om de mond van de schede zit, dit kom je alleen tegen op naoorlogse modellen. Waarschijnlijk zal de schede ook niet van ijzer zijn maar aluminium, kun je testen met een magneetje. Ook de kling heeft een andere vorm dan oorlogse modellen. Mijn conclusie is daarom dat dit zeer waarschijnlijk een naoorlogs padvindermes is.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Hier ff een scan :P van mijn HJ dolk;

Afbeelding

Helderheid en contrast is wel aangespast hoor, anders was de scan wel erg onduidelijk

:wink: :idea:
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Foto is erg wazig maar de schede ziet er in ieder geval origineel uit. Zo te zien heeft de kling wat slijtage, misschien dat het RZM logo gewoon niet meer leesbaar is. Ik heb er zelf ook een waar het er maar heel dun op staat.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Fons schreef:Foto is erg wazig maar de schede ziet er in ieder geval origineel uit. Zo te zien heeft de kling wat slijtage, misschien dat het RZM logo gewoon niet meer leesbaar is. Ik heb er zelf ook een waar het er maar heel dun op staat.
Dat kan ook wel zo zijn, er is in ieder geval door de vorige eigenaar flink aan het mes geslepen, ook is er een stukje uit het lemmet.
Het HJ embleempje in het handvat kon eerst nog bewegen, maar is eens door iemand op een beurs, toen ik het mes liet zien, ietsjes te hard ingedrukt :o :') :wink: en het zit nu vast, wel zitten er ,,bolletjes'' in het rode gedeelte van het embleem, wat ook een teken van originaliteit schijnt te zijn...
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Er horen inderdaad bolletjes in te zitten, maar ook die maken ze tegenwoordig perfect na. :wink:
Het embleem hoeft niet altijd te bewegen, ik heb er een waar het zo vast ingedrukt zit dat hij geen kant meer op kan. Het valt me wel op dat er de laatste tijd meer replica's van dit soort messen aangeboden worden dan originele, alleen dat zeggen ze er niet altijd bij!
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Fons schreef: . Het valt me wel op dat er de laatste tijd meer replica's van dit soort messen aangeboden worden dan originele, alleen dat zeggen ze er niet altijd bij!
Hehe nee, natuurlijk niet. Met die neppe troep te verkopen als echte ,,troep'' valt erg veel geld te verdienen...:|
Je ziet die neppe dingen weleens voor zo'n 50 euro, maar een originele, wat kost die ongeveer? Ik heb ze weleens gezien voor zo'n 250 euro, maar misschien is dat ook al wel weer gestegen? :?: (ik ben benieuwd naar de
verzamelaarsprijzen, want de handelaarsprijzen zijn meestal hoger dan de prijs wat je er bij een verzamelaar ((dus geen handelaar)) voor moet betalen) :idea:
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Bericht door Fons »

Een originele koop je inderdaad voor 200-250 euro, maar dan is hij vaak nog in matige staat. Als je er een wilt hebben met goed leesbaar motto en in mooie staat moet je behoorlijk zoeken en betaal je ook meer. Die van jou moet je overigens goed bewaren als je die van een veteraan hebt gekregen. Ik heb er zelf jaren geleden een van een SS veteraan gekregen maar door een fout van iemand anders heb ik die niet meer.
Ik weet dus hoe pijnlijk dat voelt :cry:
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

volgens mij moet er wel een RZM code op staan.
Maar Blut und Ehre niet, dat werd niet bij elk mes gedaan.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Fons schreef:Een originele koop je inderdaad voor 200-250 euro, maar dan is hij vaak nog in matige staat. Als je er een wilt hebben met goed leesbaar motto en in mooie staat moet je behoorlijk zoeken en betaal je ook meer. Die van jou moet je overigens goed bewaren als je die van een veteraan hebt gekregen. Ik heb er zelf jaren geleden een van een SS veteraan gekregen maar door een fout van iemand anders heb ik die niet meer.
Ik weet dus hoe pijnlijk dat voelt :cry:
Ik heb deze dolk gekregen van een Ned. ex- Waffen SS-er, samen met een Schirmmütze van de NS-Reichskriegerbund. Hij heeft me verteld dat hij de HJ dolk in de oorlog zelf gebruikt heeft...Toen ik de HJ dolk van hem gekregen heb, heb ik hem beloofd hem nooit te verkopen/ ruilen...
Ik heb weleens gedacht om het wel te doen, aangezien het niet echt in mijn verzamelgebied past, en ik ,,geld nodig heb'', voor andere aankopen zeg maar, maar ik doe het toch niet, want ik heb het hem nu eenmaal beloofd...(en belofte maakt schuld toch?)des te meer omdat ik sinds December 2003 niets meer van de beste man gehoord heb. Al het contact was per email, en hij wou eigenlijk niets kwijt over zijn woonplaats, leeftijd, waar hij nou precies bij zat in de oorlog, qua Regiment enzo, hij zei niks, behalve dat z'n vader in mijn woonplaats geboren is, en rondliep in ,,het zwarte uniform''...
(In December 2003 kreeg ik van z'n zoon een emailtje met het bericht dat z'n vader, Rudolf, in coma lag. 5 maanden later kreeg ik van Rudolf, de veteraan, een email dat hij weer beter was, maar dat hij niet kon emailen omdat zijn zoon alles verwijderd had...na dat emailtje heb ik niets meer van hem gehoord...daarom heb ik juni 2004, of nog eerder, uitgezocht waar de veteraan misschien kon wonen (mbv van de stempel op een pakket dat hij aan mij had verstuurd) Ik kwam uit op een aantal plaatsen in Friesland. Ik heb toen brieven verstuurd en gebeld naar allerlei mensen in dat bepaalde gebied in Friesland met dezelfde naam, maar zonder resultaat...alhoewel een man toch wel erg afstandelijk was, en een (oudere) man erg toevallig ook in het ziekenhuis had gelegen van December 2003- midden 2004..maar die man kende me niet, en zat volgens eigen zeggen ook niet in Duitse krijgsdienst...hij vond het maar een raar gesprek. Ik heb het zelfs het ziekenhuis nog weten te achterhalen waar hij, de veteraan, zeker weten heeft gelegen, maar hun mochtten zijn adresinformatie enzo niet weggeven. Dus toen ben ik m'n zoekactie maar gestopt...ik ben nog steeds erg benieuwd naar hoe het nu met de beste man gaat, en of hij nog leeft...maarja, hoe kom je daar achter he, met maar weinig informatie. Misschien zit ik er ook wel heel erg naast, en woont de man heel ergens anders, dan in Friesland...maar stiekem ben ik toch nog heel erg benieuwd naar die man, die me, toen ik net begonnen was met verzamelen, zulke mooie spullen gaf, en zo vriendelijk was.... :| )
Gebruikersavatar
pat(ton)
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 mar 2005, 15:56
Locatie: Heliemond

Bericht door pat(ton) »

german collector schreef:volgens mij moet er wel een RZM code op staan.
Maar Blut und Ehre niet, dat werd niet bij elk mes gedaan.
een RZM code zal je bij vroege modellen HJ dolken niet vinden. ik heb er een van 1933/35, daar staat wel Blut und Ehre! op, tekst is nog gedeeltelijk leesbaar, mes is in gebruikte staat

verder op de andere zijde solingen + anton Wingen jr + het riddertje in het harnas zie voorbeeld foto

Afbeelding
Gebruikersavatar
glen666benton
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 03 aug 2005, 19:31
Locatie: belgië

Bericht door glen666benton »

Ok, zoals ik al zei op marktplaats heb ik dit nog gekregen van mijn grootvader. Ik heb daarom een vraagteken erbij gezet omdat ik niet juist wist welk mes dit was en bij wie het behoorde, nu heb ik al wat meer informatie gekregen, dank bij voorbaat hiervoor. Moest niemand geïnteresseerd zijn laat ik de koop dan wel vallen :| 8). Bedankt voor de info
Plaats reactie