seinpistool

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

ik ben bang dat ik me hier vergist heb :P
ik zie het inderdaad ook
het kan zijn dat ik het verkeerd heb gelezen toen

kan het zijn dat die trekken / velden en ook na de oorlog in zijn gedraaid ?

ik vermoed dat ik me dan vergist heb!

niels
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

dat vermoed ik niet, dat weet ik wel cker :wink:
ik had al op enkele sites gekeken en daar werd ie ook overal aangeduid met Kampfpistole Z, dus ik kon me ook haast niet voorstellen dat jij er 1 had zonder Z. Maarja het geeft niks Niels, iedereen maakt fouten.
En nee het lijkt mij een kans van 1 op de 1000.000.0000. dat de draaing er nadien in is gemaakt. dat is bijna onmogelijk.
En die dingen werden haast niet gebruikt, dus ze zijn niet erg populair geweest. dus ik denk dat er ook niemand belang bij had zijn seinpistool om te bouwen
Wat ik begrepen heb is dat die dingen gigantisch onsecuur waren, dus niet zo geliefd, daar het materieel van de vijand wel zuiver was :wink:
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

nou ja ik bedoel niet naderhand in de oorlog
nee na de oorlog om de prijs van een seinpistool op te krikken ?

niels
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

german collector schreef:Dat is i.d.d een goed site. hier kun je duidelijk de kenmerken van een Kampfpistole zien. en wederom met de Z op de zijkant.
Ook het andere kenmerk het Kampfpistool "de draaing in de loop"
wordt hier prima afgebeeld.
Dank voor de info Arie(en ik denk dat Menno hier ook wel wat aan heeft)
:lol:
Graag gedaan! :wink:
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Nee niels ik weet bijna wel cker van niet. die draaiing krijg jij er naderhand niet op die manier in. dat weet ik cker.
Dan lijkt het me zoals ik al eerder zei, dat de Z gewoon is weggesleten ofzo, of dat daar wel een klein stukje roest overheen zat??.
Ik weet het niet ik kan het niet beoordelen.
Heb je er een foto van dan? dan kan ik er misschien meer over zeggen.
benno
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2004, 15:08
Locatie: La Gleize

Bericht door benno »

Hallo Arie,

Hartelijk bedankt voor de moeite.

Maar waar het mij om gaat is als eerste het volgende; Killingspree zegt dat er meerdere makers van het kampfpistole Z zijn, dit zou ik graag ergens bevestigd zien en ten tweede dat er ook kampfpistole Z zijn zonder de Z op de loop ook hiervan zou ik graag wat meer zien.

Beide websites maken helaas van bovengenoemd geen melding.
Tevens heb ik deze vragen ook in een ander forum gesteld en daar was men ook best wel benieuwd waar deze beweringen vandaan komen.

Dus ik blijf hopen dat Killingspree een dezer dagen een beetje tijd voor me over heeft en me de desbetreffende website en zijn foto's zal kunnen tonen.

Met vriendelijke groet, Benno
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

ik heb gekeken voor de foto's maar vond enkel mijn lichtkogel pistool terug !
ik moet zeggen het is wel een tijdje terug geweest dat ik die heb weg gedaan, dan praten we over een jaar terug of zo. dat er geen z op stond weet ik zeker daarom vroeg ik me af of er niet later na een draaing in kan zijn gezet ?

wat is cker ? moet dat zeker voor stellen in MSN taal of zo ??
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

ik moet mijn woorden wat inkorten omdat ik jou zoveel reacties moet geven :lol:
Maarja het is geen msn taal, maar sms taal :lol:
En je begreep wat ik bedoelde dus de reactie lijkt me overbodig.
en nogmaals die draaiing kan er later niet in zijn gemaakt, dan lijkt het me zoals ik al zei dat de Z onherkenbaar is geworden, maar ook dat lijkt me sterk aangezien deze er vaak diep ingedrukt zat.
Maar misschien was ie daar een klein btj aangetast door roest ofzo?? :lol:
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

ja blijft raar
had ik hem maar niet weg gedaan
was een intressant object om te onderzoeken geweest

niels
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Bericht door arie »

Benno,

Als je is gaat naar http://zoekmachine.zoekhulp.nl/ en je zoekt onder deze trefwoorden.
(Ik noem maar wat op)
2,7 cm Leuchtpistole 38, Kampfpistole Sturmpistole Walther Heeresmodell LP-38
al licht dat je meer informatie vind.
Ik vind het al gek dat je niks kon vinden op internet er is toch veel over geschreven.
Ja, het kost wat moeite en tijd maar ik verzeker je dat je meer informatie vind.

Gr, Arie
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
benno
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jul 2004, 15:08
Locatie: La Gleize

Bericht door benno »

Hallo Arie,

Ik heb wel degelijk informatie gevonden betreffende het kampfpistole Z en wel met behulp van Google.

Maar geen enkele door mij gevonden website vermelde dat er Kampfpistole Z zonder Z zouden zijn gemaakt, en wat betreft de meerdere fabrikanten welke volgens Killingspree moesten bestaan vind ik ook geen informatie.

Ik heb zelf 2 boeken waar de nodige informatie over het kampfpistole Z in staan maar ook hierin staat niks vermeld van kampfpistole Z zonder Z enz.

Er is echter een boek in het verleden uitgeven welk "het" referentie boek is waar het sein-, signaal-, en zgn. kampfpisole aangaat, namelijk: "Deutsche Leucht & Signaalpistolen bis 1945 - Wolfgang Kern" maar helaas is dit boek al vele jaren niet meer te krijgen.

Dus aangaande de uitspraken van Killingspree had ik de stille hoop dat hij dit boek misschien in zijn bezit had en daar zijn kennis uit putte, maar helaas......

Met vriendelijke groet, Benno

ps. Zouden andere mensen bovengenoemd boek in hun bezit hebben zou ik dit graag tegen een royale vegoeding van hun kopen willen.
toril
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2007, 20:00

Bericht door toril »

Benno,
Het boek van Kern is weer verkrijgbaar. Nieuwe uitgave met verbeteringen!

Ik heb zelf 5 Duitse seinpistolen en weet er ondertussen wel weer een en ander van. (let op, ik zeg niet dat ik DE expert ben!! :P )

Er zijn twee fabrikanten geweest voor de Kampfpistole, ac (=walther), en als tweede duv (berliner lubecker maschninenfabriken) of ayf (erma erfurt). Moet ik ff nakijken in Kern. Ze zijn te onderscheiden door natuurlijk de code van de fabrikant en door het formaat van de Z.

Overigens is het onmogelijk dat de Z bij Killingspree weggeroest zou zijn omdat ze van Duraluminium gemaakt waren. :)

Verder had men nog het zogenaamde Sturmpistole. Dat is hetzelfde model, Walther Heeresmodell LP34, voorzien van een insteekloop waarmee wurfkorper als anti tank granaat afgeschoten konden worden. De insteekloop én de granaat die op een kleie panzerfaust kop lijkt, zijn super zeldzaam.
Speciaal hiervoor waren een losse schoudersteun en visier ontwikkeld. Je ziet deze nog wel eens on een beursje liggen maar het probleem is dat deze niet voorzien waren van codes én dat er in de jaren 90 heel goede kopiën in het oostblok vervaardigd zijn. Toch zou ik die hulpmiddelen graag van iemand overnemen.

Oh ja, het adelaartje met omgekeerd hart is het controle teken van een bepaalde fabriek/persoon bij die fabriek. Die info heb ik niet paraat maar kan ik nog wel opzoeken als mensen er interesse in hebben.

grtz
-tom-
-the mind is a terrible thing to taste-
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

toril schreef: Verder had men nog het zogenaamde Sturmpistole. Dat is hetzelfde model, Walther Heeresmodell LP34, voorzien van een insteekloop waarmee wurfkorper als anti tank granaat afgeschoten konden worden. De insteekloop én de granaat die op een kleie panzerfaust kop lijkt, zijn super zeldzaam.
Klopt niet helemaal,er zit geen insteek loop in een sturmpistole deze heeft een getrokken loop. Op de granaat die jij bedoeld zitten aan de zijkant nokken die in de trekken en velden(deze zijn +/- 1 cm breed) passen van de loop. De andere granaten die hier mee konden verschoten worden hadden ook dezelfde trekken en velden aan de omtrek van het granaat lichaam. Bij de eerste granaat zit een losse patroon bij voor het afvuren, bij de andere is er een huls van +/- 4 cm hoog. Deze sturm pistolen hebben overigens aan de rechter zijkant een vizier zitten met een waterpas er in verwerkt.
toril
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2007, 20:00

Bericht door toril »

Hmm Stefke, ik kan het fout hebben. Zal het eens nakijken. Ik bedoel in ieder geval het Wurfköper 42LP.
Dat waterpasvizier is ZELDZAAM!


-tom-
-the mind is a terrible thing to taste-
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Bericht door Stefke »

toril schreef:Hmm Stefke, ik kan het fout hebben. Zal het eens nakijken. Ik bedoel in ieder geval het Wurfköper 42LP.
Dat waterpasvizier is ZELDZAAM!


-tom-
Ik heb een tijdje terug er een te koop gezien maar daar was de waterpas van kapot.
Dat boek van Kern is zijn geld meer dan waard heb het ook.
Plaats reactie