EdelweiB

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Peter Moelans schreef:
FELIX schreef:Hey, nog een vraag, werden de EdelweiB abzeichen voor op de Bergmütze ook gestempeld???
Soms, maar niet veel.
Vaak waren het een afkorting van de maker met daaronder de laatste twee cijfers van het jaartal, aan de achterkant van de gouden kern.
Dank!! :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

En nog een vraag :lol: !! Worden de edelweiB abzeichen (zowel muts als mouw) eigenlijk veel nagemaakt??
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Uiteraard..

Er zijn nog maar weinig abzeichen en emblemen die nog niet nagemaakt worden. Als die er nog wel zijn..

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Hell-Fire
Lid

Bericht door Hell-Fire »

Ik heb geprobeerd om een betere foto te maken, maar verder dan dit kom ik niet :?

Afbeelding
Peter Moelans schreef:... Is het zilverkleurige gedeelte magnetisch?
Peter, het zilverkleurige gedeelte is niet magnetisch, het goudkleurige wel. Ik weet niet of dat wat uit maakt ?

Hopen dat er nu meer over te vertellen valt.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Nico Roelofs schreef:Worden deze trouwens nu nog steeds gedragen? Kan me voorstellen dat je deze nog steeds kan verdienen.

En vanaf welke tijds periode is deze ingesteld?
volgens mijn boekje over de Bundeswehr wordt dit insigne nog steeds gedragen ja, door de Gebirgsjäger op hun Mütze.
Mouwembleem is overgenomen door de 1.Gebirgsdivision met haar drie Gebirgsbrigades (tegenwoordige indeling is me niet bekend, maar zeker is dat het geen Divisie meer is).
Kan dat wel eens opzoeken indien je wil.

Er bestaat ook nog steeds een "brevet", dat van Heeresbergführer, zo'n edelweiss met twee van die ijsbijlen er achter.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Hell-Fire schreef:Peter, het zilverkleurige gedeelte is niet magnetisch, het goudkleurige wel. Ik weet niet of dat wat uit maakt ?

Hopen dat er nu meer over te vertellen valt.
Ik kan alleen zeggen dat ik bij veel te koop aangeboden stukken (bij de bekende handelaars) de vermelding 'magnetisch' en 'bladmetaal' zie.
Mogelijk dat het dan toch aluminium is - wat ik nog nooit vermeld heb zien worden.

Een oordeel kan ik niet echt vellen, maar bij gebrek aan andere informatie zou ik persoonlijk voor magenetisch gaan.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

marc schreef:
Nico Roelofs schreef:Worden deze trouwens nu nog steeds gedragen? Kan me voorstellen dat je deze nog steeds kan verdienen.

En vanaf welke tijds periode is deze ingesteld?
volgens mijn boekje over de Bundeswehr wordt dit insigne nog steeds gedragen ja, door de Gebirgsjäger op hun Mütze.
Mouwembleem is overgenomen door de 1.Gebirgsdivision met haar drie Gebirgsbrigades (tegenwoordige indeling is me niet bekend, maar zeker is dat het geen Divisie meer is).
Kan dat wel eens opzoeken indien je wil.

Er bestaat ook nog steeds een "brevet", dat van Heeresbergführer, zo'n edelweiss met twee van die ijsbijlen er achter.
Bedankt voor de informatie Marc! Voor mij hoef je er niet verder in te verdiepen. Maar misschien dat iemand anders er wel interesse in heeft. Mijn vraag is voldoende beantwoord. :)

Off-topic: Gefeliciteerd met je verjaardag!
marc
Lid
Contacteer:

Bericht door marc »

Zal ne keer alles wat ik heb van Bundeswehr Gebirgsjäger bij elkaar brengen (is nou niet zo gek veel hoor).
En misschien nog eens 1 en ander van de BW, waarin duidelijk de tradities van eenheden van vóór en tijdens de oorlog te zien zijn...

In een nieuw topic uiteraard :mrgreen:

en bedankt Nico :wink:
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Plaats reactie