Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
FELIX schreef:Hey, nog een vraag, werden de EdelweiB abzeichen voor op de Bergmütze ook gestempeld???
Soms, maar niet veel.
Vaak waren het een afkorting van de maker met daaronder de laatste twee cijfers van het jaartal, aan de achterkant van de gouden kern.
Nico Roelofs schreef:Worden deze trouwens nu nog steeds gedragen? Kan me voorstellen dat je deze nog steeds kan verdienen.
En vanaf welke tijds periode is deze ingesteld?
volgens mijn boekje over de Bundeswehr wordt dit insigne nog steeds gedragen ja, door de Gebirgsjäger op hun Mütze.
Mouwembleem is overgenomen door de 1.Gebirgsdivision met haar drie Gebirgsbrigades (tegenwoordige indeling is me niet bekend, maar zeker is dat het geen Divisie meer is).
Kan dat wel eens opzoeken indien je wil.
Er bestaat ook nog steeds een "brevet", dat van Heeresbergführer, zo'n edelweiss met twee van die ijsbijlen er achter.
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Hell-Fire schreef:Peter, het zilverkleurige gedeelte is niet magnetisch, het goudkleurige wel. Ik weet niet of dat wat uit maakt ?
Hopen dat er nu meer over te vertellen valt.
Ik kan alleen zeggen dat ik bij veel te koop aangeboden stukken (bij de bekende handelaars) de vermelding 'magnetisch' en 'bladmetaal' zie.
Mogelijk dat het dan toch aluminium is - wat ik nog nooit vermeld heb zien worden.
Een oordeel kan ik niet echt vellen, maar bij gebrek aan andere informatie zou ik persoonlijk voor magenetisch gaan.
Nico Roelofs schreef:Worden deze trouwens nu nog steeds gedragen? Kan me voorstellen dat je deze nog steeds kan verdienen.
En vanaf welke tijds periode is deze ingesteld?
volgens mijn boekje over de Bundeswehr wordt dit insigne nog steeds gedragen ja, door de Gebirgsjäger op hun Mütze.
Mouwembleem is overgenomen door de 1.Gebirgsdivision met haar drie Gebirgsbrigades (tegenwoordige indeling is me niet bekend, maar zeker is dat het geen Divisie meer is).
Kan dat wel eens opzoeken indien je wil.
Er bestaat ook nog steeds een "brevet", dat van Heeresbergführer, zo'n edelweiss met twee van die ijsbijlen er achter.
Bedankt voor de informatie Marc! Voor mij hoef je er niet verder in te verdiepen. Maar misschien dat iemand anders er wel interesse in heeft. Mijn vraag is voldoende beantwoord.
Zal ne keer alles wat ik heb van Bundeswehr Gebirgsjäger bij elkaar brengen (is nou niet zo gek veel hoor).
En misschien nog eens 1 en ander van de BW, waarin duidelijk de tradities van eenheden van vóór en tijdens de oorlog te zien zijn...
In een nieuw topic uiteraard
en bedankt Nico
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store