Hallo!
Bij deze wil ik even onderbouwen en uitleg geven voor mijn mening. Om te beginnen bij het binnenwerk heb ik 5 foto's toegevoegd van originele Duitse binnenwerken. Bij het vergelijken van deze met degene van de SS helm, kun je al veel verschillen zien. Bij het zien van deze binnenhelm denk ik dat het de bekende repro met de stempel "Litzmannstadt 1943" is. Heb ook enkele van deze in mijn bezit gehad.
Maar om te beginnen bij het leer zelf. Het soort leer waarvan deze repro gemaakt is is niet goed. De originele werden gemaakt van dun varkensleer, deze repro is gemaakt van dik leer van mindere kwaliteit. Op de foto's van de originele die ik heb toegevoegd, kun je ook zien dat de uiteinde van het stuk leer aan mekaar zijn vast genaaid. de draad werd ( meestal!! ) doorgetrokken tot de punt van een van de flappen. Bij het binnenwerk van de SS helm is geen draad te bekennen. Op 1 van de 2 flappen naast het stiksel moet ook de grootte van het binnenwerk staan. Deze staat er ook niet op.
Dit zijn enkele punten van het binnenwerk. Als je verder gaat kijken zie je dat de rivit op de foto's los zit. Dit kan ook al een teken zijn dat er iets niet klopt. Als je voor de rest verder gaat kijken zie je dat de rivit gebruikssporen vertoont, terwijl de rest van de helm in vrijwel nieuwstaat is qua verf. Zelf het luchtgat (waar normaal gesproken dezelfde gebruikssporen zitten als de rivit) is nog helemaal onder de verf.
Omdat de helm nog zo goed uitziet qua verf denk ik dat deze helm opnieuw is gespoten ergens in de afgelopen 60 jaar.
Ik ben zelf geen expert in SS decals, maar kan wel zeggen dat dit een repro decal is. Het heeft niet de glans van een echte SS decal. De vorm van het decal is ook verkeerd. Hierbij een foto van een originele SS decal 1ste model. Vergelijk deze 2 met elkaar en je ziet de verschillen zeer snel

Kijk alleen al eens na de vorm van het decal ( met name de onderkant alleen al )
Maar als ik al weet dat het binnenwerk repro is en dat de kans er is dat de helm opnieuw is gespoten, hoef ik al niet verder te kijken naar het decal want als dat allemaal al niet klopt, klopt het decal ook niet
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is en dat ik mijn conclusie goed genoeg heb onderbouwt. Sorry dat ik niet gelijk mijn uitspraak onderbouwde, zal niet meer gebeuren
Groetjes,
Dennis