Waffen SS helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Daan P.
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2005, 18:19
Locatie: Terneuzen

Waffen SS helm

Bericht door Daan P. »

Hoi iedereen,


Op marktplaats.nl botste ik net op deze mooie elite stahlhelm. Van helmen ken ik bitter weinig maar in mijn ogen ziet hij er goed uit. Kan ik wat advies en info krijgen van jullie kenners over deze helm.

Alvast bedankt en gegroet,

Daan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ziet er op het eerste gezicht wel goed uit, maar wantrouwig ben ik wel. Dit soort helmen worden waanzinnig veel nagemaakt dus zou ik er eerst een kenner naar laten kijken.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

Hallo Daan,

1 advies: Niet kopen en wegrennen :wink: . SS decal is niet origineel net als het binnenwerk...

m.vr.gr.
Dennis
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

I rest my case...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Hallo Daan,

1 advies: Niet kopen en wegrennen . SS decal is niet origineel net als het binnenwerk...

m.vr.gr.
Dennis

vertel wat er dan precies niet goed aan is ?
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

i.d.d dennis.
het is leuk dat je je mening met ons deelt.
maar het zou leuk zijn als je de dingen die je zegt ook onderbouwt.
dus ik hoop dat je nog wat kan toevoegen :)
Gebruikersavatar
Den
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 okt 2003, 10:31

Bericht door Den »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hallo!

Bij deze wil ik even onderbouwen en uitleg geven voor mijn mening. Om te beginnen bij het binnenwerk heb ik 5 foto's toegevoegd van originele Duitse binnenwerken. Bij het vergelijken van deze met degene van de SS helm, kun je al veel verschillen zien. Bij het zien van deze binnenhelm denk ik dat het de bekende repro met de stempel "Litzmannstadt 1943" is. Heb ook enkele van deze in mijn bezit gehad.

Maar om te beginnen bij het leer zelf. Het soort leer waarvan deze repro gemaakt is is niet goed. De originele werden gemaakt van dun varkensleer, deze repro is gemaakt van dik leer van mindere kwaliteit. Op de foto's van de originele die ik heb toegevoegd, kun je ook zien dat de uiteinde van het stuk leer aan mekaar zijn vast genaaid. de draad werd ( meestal!! ) doorgetrokken tot de punt van een van de flappen. Bij het binnenwerk van de SS helm is geen draad te bekennen. Op 1 van de 2 flappen naast het stiksel moet ook de grootte van het binnenwerk staan. Deze staat er ook niet op.

Dit zijn enkele punten van het binnenwerk. Als je verder gaat kijken zie je dat de rivit op de foto's los zit. Dit kan ook al een teken zijn dat er iets niet klopt. Als je voor de rest verder gaat kijken zie je dat de rivit gebruikssporen vertoont, terwijl de rest van de helm in vrijwel nieuwstaat is qua verf. Zelf het luchtgat (waar normaal gesproken dezelfde gebruikssporen zitten als de rivit) is nog helemaal onder de verf.

Omdat de helm nog zo goed uitziet qua verf denk ik dat deze helm opnieuw is gespoten ergens in de afgelopen 60 jaar.

Ik ben zelf geen expert in SS decals, maar kan wel zeggen dat dit een repro decal is. Het heeft niet de glans van een echte SS decal. De vorm van het decal is ook verkeerd. Hierbij een foto van een originele SS decal 1ste model. Vergelijk deze 2 met elkaar en je ziet de verschillen zeer snel :) Kijk alleen al eens na de vorm van het decal ( met name de onderkant alleen al )

Afbeelding


Maar als ik al weet dat het binnenwerk repro is en dat de kans er is dat de helm opnieuw is gespoten, hoef ik al niet verder te kijken naar het decal want als dat allemaal al niet klopt, klopt het decal ook niet ;)

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is en dat ik mijn conclusie goed genoeg heb onderbouwt. Sorry dat ik niet gelijk mijn uitspraak onderbouwde, zal niet meer gebeuren :P

Groetjes,
Dennis
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

oke super goeie uitleg

heel duidelijk
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Dank voor deze uitleg Den, heb er gelijk weer wat van opgestoken :)
Hic manebimus optime
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Deze uitleg is i.d.d goed zo. Hier kan iemand die niet over de nodige kennis beschitk wat mee.
Ga zo door Den :cheer: :)
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Den schreef: Ik ben zelf geen expert in SS decals, maar kan wel zeggen dat dit een repro decal is. Het heeft niet de glans van een echte SS decal. De vorm van het decal is ook verkeerd. Hierbij een foto van een originele SS decal 1ste model. Vergelijk deze 2 met elkaar en je ziet de verschillen zeer snel :) Kijk alleen al eens na de vorm van het decal ( met name de onderkant alleen al )

Afbeelding

Groetjes,
Dennis
Dennis,
Inderdaad de decal is niet correct, maar je geposte decal is eveneens een recente copy. Decals met zilvergranulaat (=glinsteringen) worden tegenwoordig ook al nagemaakt. De decal die je toont is een copy van een 'Pocher' decal.

Je maakt ook het onderscheid tussen '1st pattern' en '2nd pattern' decal. OK, maar hou er rekening mee dat de stelling: "De 2nd pattern decal komt chronologisch na de 1st pattern decal" ondertussen ook al achterhaald is. De informatie die dus in de meeste (oudere) boeken staat is dus niet correct. (Dat weet men pas de laatste jaren...) Het is dus normaal om op een bepaald type M35 helmen 2nd pattern decals aan te treffen...

Voor meer informatie:
http://www.lowlandsmilitaria.be/forum/v ... .php?t=194

Gerd V
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Kan het zijn dat het binnenwerk van de ss helm noors is? Aangezien de kleur van een noors binnenwerk donkerder bruin is/was dan een duits binnenwerk.
Daan P.
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2005, 18:19
Locatie: Terneuzen

Bericht door Daan P. »

ok, bedankt iedereen voor de deskundige uitleg.

Daan
Plaats reactie