Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
In mijn onderzoek naar winterkledij ben ik op zoek naar data met betrekking tot de pelsmantels (zoals deze). Van wanneer stamt het ontwerp? Wanneer is men ze voor het eerst beginnen uitdelen?
De vroegste privéfoto die ik heb gevonden is deze, gedateerd 16 februari 1941. De vroegste persfoto stond in de 1e april-aflevering van 1941 en toont een Luftwaffe-soldaat (Flak) in Narvik.
Alle informatie en hulp zijn welkom, ook over vroegere foto's.
Help me er even aan herinneren peter, dat zodra ik iets meer tijd heb ik even scans maak van de foto's uit mijn verzameling van rad mannen met zulke pelsmantels.
Ook in het boek van angolia en littlejohn moet daar wel wat info over staan..
Maar zoals ik al zei; pb me of spreek me even aan op msn
Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Ik heb een keer een soort bodywarmer gekocht op de duitse ebay die gedragen zou zijn in rusland. Het zou gaan om een prive-aanmaak die gedragen mocht worden door eenheden van de pioniers. Op het jasje zitten duitse knopen maar voor de rest weet ik er ook niet veel over. Weet je misschien meer over dit? Als het je helemaal niet bekend voorkomt zal ik proberen morgen een foto te posten.
Ik heb een keer een soort bodywarmer gekocht op de duitse ebay die gedragen zou zijn in rusland. Het zou gaan om een prive-aanmaak die gedragen mocht worden door eenheden van de pioniers. Op het jasje zitten duitse knopen maar voor de rest weet ik er ook niet veel over. Weet je misschien meer over dit? Als het je helemaal niet bekend voorkomt zal ik proberen morgen een foto te posten.
Alvast bedankt en de beste wensen,
Alex
Gaat het over de vest die hier besproken is? Meer informatie heb ik er ondertussen niet over gevonden, maar ik denk dat het gewoon een variant (al dan niet veldaanmaak) geweest moet zijn op één van de versies volledig uit dierenpels, zoals deze:
Joachim Peiper schreef:Ze werden privaat aangeschaft en er waren geen echte standaard regels/uitvoeringsvoorschriften voor
Maar wel door het leger te koop aangeboden? Want een groot (eerder het grootste) deel van de mantels op periodieke foto's die ik heb (gezien) zijn in van één van de door mij genoemde categorieën onder te verdelen.
Ik heb in mijn verzameling een winteroverjas gehad die gevoerd was met schaapspels.de buitenkant was hetzelfde materiaal als de gewone duitse overjas.
Verder was de jas aan de schouder bekleed met lederen opzetstukken,en voorzien van rechtopstaande sleuven vooraan om de handen in te steken. In de kraag was een kap voorzien die over de helm getrokken kon worden. Deze jassen werden gebruikt voor opdrachten in extreme koude door soldaten op wacht , chauffeurs e.d.
een soortgelijke jas wordt besproken in volume1 van SOLDAT geschreven door Cyrus A. Lee.
Spijtig genoeg heb ik de jas jaren geleden verkocht voor 75 euro.
Ik had hem ook maar 50 betaald.
Maar in de 15 jaar dat ik verzamel heb ik slechts 1 exemplaar tegengekomen.ook viel het toen op dat de jas enorm vlug verkocht was.