Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
FELIX schreef:Is dat zwarte lak??? Of alleen blauwing???
Deze is voor 95% geblauwd.. geen verf dus......
Ok bedankt, hmm lijkt toch steeds meer of de zwarte lak/verf er niet op hoort!! Ik wacht nog even af en waarschijnlijk haal ik de verf er dan af. Ik heb namelijk zelf ook nog nooit zwarte geverfde bajonetten gezien
FELIX schreef:Is dat zwarte lak??? Of alleen blauwing???
Deze is voor 95% geblauwd.. geen verf dus......
Ok bedankt, hmm lijkt toch steeds meer of de zwarte lak/verf er niet op hoort!! Ik wacht nog even af en waarschijnlijk haal ik de verf er dan af. Ik heb namelijk zelf ook nog nooit zwarte geverfde bajonetten gezien
Geblauwde bajonetten kom je wel vaker tegen hoor vooral na 1941.
Het blauwen van blanke wapens zie je niet alleen bij bajonetten, ik heb ook nog een klewang (model 1912) die geblauwd is (en niet geverft)
(zie foto's)
Vuurwapens worden op dezelfde manier geblauwd, die zijn ook niet geverft, (zie foto k98)
Zoals al eerder vermeld op deze topic, geweren en bajonetten worden/werden meestal geblauwd. Het blauwen van het metaal heeft tot doel om het bajonet of vuurwapen een beschermlaag te geven tegen roesten. Als ik mij niet vergis wordt een blauwlaag er door verhitting op gebracht. Door veelvuldig gebruik kan de blauwlaag er af slijten.
Er zijn ook andere methoden om roestvorming op bajonetten e.d. tegen te gaan. Bekijk de foto van het Oostduitse Kalasjnikov bajonet maar eens. Het lijkt wel of dat er op het bajonet een soort van chroomlaag is aangebracht.
Blijkbaar is bij het K98 bajonet van Felix de blauwlaag er geheel vanaf gesleten. De zwarte verf op het bajonet en de schede behoort er origineel dus ook niet op. Zal er wel door één of andere lolbroek opgesmeerd zijn. Als je de verflaag wilt verwijderen doe dit dan met een koperen munt. Een stuiver o.i.d. Zo beschadig je het bajonet en de schede niet.
asjemenou schreef:Zoals al eerder vermeld op deze topic, geweren en bajonetten worden/werden meestal geblauwd. Het blauwen van het metaal heeft tot doel om het bajonet of vuurwapen een beschermlaag te geven tegen roesten. Als ik mij niet vergis wordt een blauwlaag er door verhitting op gebracht. Door veelvuldig gebruik kan de blauwlaag er af slijten.
Er zijn ook andere methoden om roestvorming op bajonetten e.d. tegen te gaan. Bekijk de foto van het Oostduitse Kalasjnikov bajonet maar eens. Het lijkt wel of dat er op het bajonet een soort van chroomlaag is aangebracht.
Blijkbaar is bij het K98 bajonet van Felix de blauwlaag er geheel vanaf gesleten. De zwarte verf op het bajonet en de schede behoort er origineel dus ook niet op. Zal er wel door één of andere lolbroek opgesmeerd zijn. Als je de verflaag wilt verwijderen doe dit dan met een koperen munt. Een stuiver o.i.d. Zo beschadig je het bajonet en de schede niet.
Ey, bedankt voor de informatie, en ook bedankt voor de tip!! Handig!! Ik wacht nog even af, een kennis van mij die veel verstand heeft van duitse militairia zou ook nog het een en ander voor me opzoeken!
Kijk eens aan, een hele leuke zoldervondst bajonet. Volledig orgineel en nooit mee geknoeit. Rechtstreeks gekregen van een vriend van mijn ouders nadat hij zijn zolder had opgeruimd, hij had hem weer van zijn vader gehad. Zijn vader heeft in Arnhem gewoont tijdens en na de oorlog en heeft deze spullen gevonden en bewaard. Hij is wel niet meer in een superstaat maar nog duidelijk te zien is dat deze bajonet volledig zwart is geverft incl. het lemet. Leuk detail is dat de schoefjes die de houtjes van het handvat bij mekaar houden door de soldaat vervangen zijn door zelfgeimproviseerde dingen.
(P.S. inmiddels zijn de bajonetten schoongemaakt en zien ze er alweer een stuk beter uit. De foto laat het allemaal ook erger lijken dan het is.)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus