Wiking: Klagenfurth, eerste opnamen Rußlandfeldzug

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Wiking: Klagenfurth, eerste opnamen Rußlandfeldzug

Bericht door Thomas »

Hier zijn enkele privaat-opnames uit m'n archief van zowel de opleidingstijd in Klagenfurth van SS-Regiment 10 "Westland" (onderdeel van SS-Division "Wiking") en de eerste foto's genomen tijdens de veldtocht in Rusland, meerbepaald in de Oekraïne, destijds deel van de USSR.

Op stap met de Krad ergens in de steppe...
Afbeelding

Interactie met Oekraïnse boeren ...
Afbeelding

De eerste krijgsgevangenen ...
Afbeelding

Let op het Sonnenrad, taktische teken van Wiking, op de Krad ...
Afbeelding

Etenstijd in Klagenfurth! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

:shock: Jij hebt puur geschiedenismateriaal dat ZEEEEER speciaal is in je bezit Thomas :shock:
Dat zullen wel Nederlanders zijn he, ik bedoel Westland, dat waren haast allemaal Nederlanders.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Stijn schreef:Jij hebt puur geschiedenismateriaal dat ZEEEEER speciaal is in je bezit Thomas
Nee hoor! Zijn slechts foto's zoals er vele genomen werden. Ze zijn alleen op de eerste dagen van de veldtocht getrokken.
Dat zullen wel Nederlanders zijn he, ik bedoel Westland, dat waren haast allemaal Nederlanders.
Ja, in Westland zat een groot percentage Nederlanders, maar Westland was lang geen Nederlandse eenheid! :lol: Als je alle Nederlanders samen nam van het Rgt. zou je er misschien één bataljon mee kunnen vormen. Wiking had medio 1943 12% buitenlandse vrijwilligers, dat is dus iets meer dan 1 op de 10.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

ik kan de fotos niet zien op de site, maar ik zou ze zzer graag eens willen zien, enig idee hoe?:)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ze doen het helaas niet meer, misschien kan je ze even uploaden. Ben erg benieuwd!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Stijn schreef:Dat zullen wel Nederlanders zijn he, ik bedoel Westland, dat waren haast allemaal Nederlanders.
'T zullen wel Vlamingen zijn :wink: ! Die zijn 't meest fotogeniek :) .

Ik kan de foto's jammer genoeg ook niet zien :|

Groeten Michael
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Hopen dat ze snel geuploaded worden :P
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Och Gottchen ... welk onderwerp komt hier nu van onder het stof. Het is al bijna een jaar oud. Helaas zijn de foto's in kwestie niet langer in mijn bezit. Het doet me wat hartezeer want het waren mooie foto's, de Wikinger waren telkens 'gekiekt' in hun Tarnjacke met Stahlhelmüberzug en al.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

ok geeft niet, volgende keer meer geluk:)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

mm, niet eens opgevallen :oops:

jammer. maar ach, nieuwe foto's is verzamelen!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Op algemene aanvraag ... Ik vond nog één foto op m'n HD van deze reeks. Je kan het Sonnenrad nog vij goed zien op de Krad. Hoop dat ik er iemand een plezier mee doe.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Thomas schreef:Op algemene aanvraag ... Ik vond nog één foto op m'n HD van deze reeks. Je kan het Sonnenrad nog vij goed zien op de Krad. Hoop dat ik er iemand een plezier mee doe.
Wat zijn dat?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Een teken op de zijspan van de moto denk ik
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Dodo schreef:
Thomas schreef:Op algemene aanvraag ... Ik vond nog één foto op m'n HD van deze reeks. Je kan het Sonnenrad nog vij goed zien op de Krad. Hoop dat ik er iemand een plezier mee doe.
Wat zijn dat?
Hallo Dodo,

Sonnenrad: kan je nog net opmerken op de zijspan van de Krad. Het is het divisionele teken van Wiking. Je kan het zien als een hakenkruis, alleen met gebogen armpjes. Hier is een voorbeeld op het de kaft van een boek;

Afbeelding

Krad = Kraft-Radfahrzeug: motorfiets. Kradschützen zijn soldaten opgeleid om te opereren met hun motors. De foto suggereert dat het Kradschützen zijn, een Melder reed steeds alleen en droeg vaker een Ledermantel.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ok, heel erg bedankt!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie