Decals

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Decals

Bericht door the_king88 »

Ik had een vraag ik zie op foto`s wehrmacht soldaten met decals op de helm maar ook weleens zonder :)
Licht dit aan de rang van de soldaat of aan het type helm of wat ook? :roll:
Wie kan me hier uitleg over geven hoe dit zit. :?:
En hoe zit dit bij de SS en de HJ?
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Ligt aan het type helm. Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden, zoveel weet ik et ook weer niet van. Je had ze van Luftwaffe, marine , wehrmacht, SS, polizei en dan heb je van al die onderdelen nog verscillende decals en aantal ( 1of 2). Miscchien dat iemand beter antwoord op deze vraag heeft :)
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Decal heeft in principe (Op een Duitse helm) niks te maken met rang...

http://www.the-bunker.com/german/insignia.html :wink:
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dat luftwaffe,wehrmacht,ss enz.. hun eigen decals hadden wist ik,
Maar waarom zit er soms geen decal op en soms 2 of maar 1?
Dat snap ik dus niet. :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Tekort aan decals??? :?

Je hebt ook helmen met single-decal...
Er hoeven niet altijd (als er al iets op staat) twee decals op een helm te zitten!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Later in de oorlog, ik meen 1942 werden de decals afgeschaft omdat ze een prachtdoelwit waren voor sluipschutters.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Zo, kom gezellig om het vuur zitten, dan zal opa even vertellen over de tijd van Stahlhelmen, Abzeichen, marcherende laarzen en kreunende vrouwen.

Het had niets met rangen te maken maar met regelgeving (en centen).
De gewoonte om een helm met Abzeichen te voorzien stamt al uit WOI, toen werd er een wapenschild in de kleuren van de provincie waar het betreffende garnizoen gelegerd was op de helm geschilderd.
Per decreet van 14 maart 1933 werden deze provinciewapens vervangen door de keizerlijke driekleur zwart-wit-rood, als eerbetoon aan het oude Duitsland.
Meteen op de M-35 werd de wens van het OKW en Hitler persoonlijk doorgevoerd om aan de helm een soldaat zijn onderdeel globaal te kunnen herkennen.
Dus kregen Kriegsmarine, Luftwaffe en Wehrmacht een eigen Abzeichen op de helm.
(Andere diensten hobbelden hier trouw achteraan natuurlijk.)
Ook was het niet ongebruikelijk dat helmen zonder Abzeichen die allang in gebruik waren bij Heer en SS, alsnog van Abzeichen voorzien werden.
Daarom kun je ook best een mooie M-16, M-17 of M-18 met deze nieuwere Abzeichen tegenkomen.
M-18 helmen zijn zelfs lange tijd nog de fabriek uitgerold met Abzeichen er op.

Het was de tijd van machtsvertoon en parades en het is absoluut geen sprookje dat de helm en haar Abzeichen zo ontwikkeld zijn dat er dreiging en trots van uitging.
Ontwerper van de helmen was overigens Professor Schwerd.
De SS had weinig op met de keizer, dus deze hebben altijd de partijvlag als tweede Abzeichen gevoerd.
Rond 1940, toen de M-40 voor Heer en SS massaal werd geproduceerd, gold de verplichting van de keizerlijke kleuren niet meer voor het Heer, er is zelfs van het OKW een keiharde verordening uitgegaan die gebruik van het keizerlijke Abzeichen verbood.
De M-40 met twee Abzeichen is dus erg zeldzaam!!!
Voor de SS gold de verplichting van het partijschild aanvankelijk nog wel.
Vrij snel sloot de SS zich echter bij deze verordening aan en gaven de fabrikanten opdracht geen partijschild meer te plaatsen op de M-40.
Maar er is dus een overlap (van vier maanden) geweest van M-40 SS helmen die nog wel twee Abzeichen voerden.
Deze helmen zijn dus stinkend zeldzaam…

Belangrijkste reden voor het verbod op het driekleur Abzeichen: de oorlog was uitgebroken.
Er moest geld bespaard worden en nog belangrijker, zoals al door Peter vermeld: het schild was door een vijandelijke schutter prima te gebruiken als richtpunt (denk hierbij aan het feit dat veel de NL leeuwtjes van de NL helmen afgesloopt zijn: je kon er lekker op richten en op dit punt was de helm een stuk zwakker doordat de ronding onderbroken werd.)

De OKW verordening ging overigens nog verder, gelet op het veiligheidsaspect: soldaten te velde werd verplicht het schild met keizerlijke kleuren te verwijderen van de helm.
Dat is dus de oorzaak van die vele krasplekken op M-35 helmen, veel soldaten gaven hier namelijk gehoor aan.
De laatste grote verandering is de M-42 geweest, de helm werd iets dunner en de omkraalde rand verdween en de afwerking minder.
Tevens volgde er een verordening dat de Abzeichen niet langer gevoerd mochten worden.
Hieraan werd, gelukkig voor ons verzamelaars, lang niet altijd gehoor gegeven.
M-42 helmen met een Abzeichen zijn dus goed mogelijk.

Samenvattend komen hier een paar vingerwijzingen uit voort voor de beginnende verzamelaar:
- De meeste helmen met 2 Abzeichen zijn M-35.
- Veel M-35 helmen hebben een lelijke krasplek rechts.
- Vanaf de M-40 is de driekleur verdwenen van Heer helmen.
- Er zwerven nog wat M-40 SS helmen met twee Abzeichen maar hun aantal is niet groot en hun waarde hoog.
- Ondanks de verordening van het OKW over het verbod van Abzeichen op de M-42, komen deze nog in redelijk ruime mate voor omdat de fabrikanten niet allemaal gehoor gaven aan de verordening (oude voorraden opmaken?). Hieruit vloeit voort, dat wanneer er een M-42 met twee Abzeichen je pad kruist, er waarschijnlijk een handige jongen bezig geweest is en je erg goed moet oppassen.

Dit zijn vijf heel globale regeltjes en ze gaan in legio gevallen niet op.
De meest vreemde combinaties kom je tegen, zelfs helmen met aan allebei de kanten een SS Abzeichen, een SS Abzeichen over een Wehrmacht Abzeichen geplakt en ga zo maar uren door.

Buitenlandse eenheden verzonnen er vaak ook maar van alles op los: ik heb bv zelf een M-40 in winter Rautarn met een SS Abzeichen rechts en een handgeschilderde Nederlandse Oranje Blanje Bleu aan de linkerkant.
Nederlanders hadden er toch al een handje van hun helmen een vaderlands tintje te geven: ik heb rond de vijf orginele SS helmen met een NL vlaggetje gezien, er zijn combinaties met Wolfsangeltjes en NL vlaggetjes (NSKK), vlammende granaatjes en leeuwtjes, noem maar op.
Allemaal kleine verwijzingen naar Nederlandse afkomst en veelvuldig nog toegepast op zelfs de M-42.

Iets duidelijker nu?
Verdere vragen zal ik proberen kort en bondig te beantwoorden, maar ik beloof niets.
Ik ben slecht af te stoppen als het interessant is…
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

LDO, ik moet je iets zeggen.................
PROFICIAT met deze uiterst waardevolle en kundige uitleg, eentje om uit te printen ........
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

LDO...
Hartstikke bedankt! hier heb ik echt wat aan en de printer ratelt al om het uit te printen!
nog vraagt een vraagje
Welke type`s duitse helmen zijn er dan:
m16 / m17 / m18 / m35 / m40 / m42
Zijn er nog meerdere ? :roll:
Ps. je mag nog wel zo`n lang verhaal vertellen/schrijven als je wilt, zit mij niks in de weg en vind het ZEER interessant!
Ook word het gewardeerd van mijn kant. :yes:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

the_king88 schreef: Welke type`s duitse helmen zijn er dan:
m16 / m17 / m18 / m35 / m40 / m42
Zijn er nog meerdere ? :roll:
M34, Polizei model :)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

the_king88 schreef:LDO...
Hartstikke bedankt! hier heb ik echt wat aan en de printer ratelt al om het uit te printen!
nog vraagt een vraagje
Welke type`s duitse helmen zijn er dan:
m16 / m17 / m18 / m35 / m40 / m42
Zijn er nog meerdere ? :roll:
Even googlen levert ook wel wat op :wink:

German-Helmets.com (Zie Quick ID chart)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Zeer goede en lezenswaardige uitleg, LDO !!!! Het intro vond ik geweldig :D
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

zeer goede uitleg, maar ik ben zeeeeer benieuwd naar de SS helmen met nederlandse versieringen :o Kan je misschien paar fotos plaatsen ok ons allen te laten kwijlen? :D

p.s. dit is alex
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Peter schreef:Later in de oorlog, ik meen 1942 werden de decals afgeschaft omdat ze een prachtdoelwit waren voor sluipschutters.
Lijkt me een nogal rare rede eerlijk gezegd...
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Hoezo een rare reden? :?
Bij nederlandse leger werd ook de plaat eraf gehaald omdat het een goed mikpunt was.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Plaats reactie