Zie http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=119 ... c&start=15 .
Zoals ik hierin al aangeef zijn 2 paar van de getoonde Russische schouderepauletten niet echte standaard Russische WOII schouderepauletten. Qua vorm, rang en wapenkleur komen ze wel overeen met Russische WOII shouderepauletten. Veel Russische schouderepauletten wijken overigens af van de standaard schouderepauletten. Er bestaan zelfs handgemaakte.
Op een ander forum kreeg ik de suggestie dat de schouderepauletten wel eens gebruikt konden zijn door het ROA (Russkaya Osvoboditelnaya Armija- Russisch bevrijdings leger), het leger van generaal Vlassov.
De stempels achterop de schouderepauletten zijn ook geen typische Sovjet-Russische legerstempels maar ze zijn helaas te onduidelijk om te lezen. De schouderepauletten heb ik een aantal jaren geleden gekocht via Internet van een Tsjech.
Het ROA was aan het einde van de oorlog actief in Tsjechoslowakije en was er direct na de oorlog een speciaal gevangenkamp voor ROA soldaten in Bohemen. Op zich dus niet zo verwonderlijk dat er ROA schouderepauletten opduiken in Tsjechië.
Over het ROA weet ik eigenlijk niet zoveel. Is er iemand die er meer over kan vertellen of die de schouderepauletten herkent? Wellicht komen dergelijke ROA schouderepauletten voor in een naslagwerk?