Splittert. niet-omkeerbare broek met muisgrijze Wendejacke?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Splittert. niet-omkeerbare broek met muisgrijze Wendejacke?

Bericht door Edgar »

Hallo,

Weten jullie of een Splittertarn niet omkeerbare broek mooi onder een grijze Wendejacke zal staan? Splittertarn niet omkeerbare schijnen vaak door Luftwaffe grondtroepen gebruikt te wezen, en aangezien mijn buste/pop een Luftwaffe soldaat moet voorstellen, denk ik er toch serieus over na om zo'n broek aan te schaffen.

Wat denken jullie?

MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Dat zal ongetwijfeld wel goed staan, in de oorlog deed het dat toch naar mijn mening :) :
Afbeelding
(Panzerofficieren aan het oostfront, uit 'Camouflage uniforms of the German Wehrmacht' van Werner Palinckx en J.F. Borsarello, p. 169)

De combinatie grijsgroen broek/splittertarn jas heb ik al wel eens uitgeprobeerd en staat ook goed, feldgrau staat denk ik wel goed op alles in het Splittertarn, vanwege de overeenkomsten in kleuren.

Over niet-omkeerbare onderdelen van de Winteranzug en de Luftwaffe wil ik nog even dit zeggen: Het is in ieder geval zo dat je daarop regelmatiger typische Luftwaffe-knopen ziet en dingen als lussen in de nek om de jas aan de kapstok te kunnen hangen in blauwe drillich stof. Je komt in mindere mate de vroegoorlogse knopen en groene drillich tegen.
Het is echter zo dat die niet-omkeerbare uniformen meestal typische laatoorlogse variaties in camouflagepatroon vertonen en vaak aanpassingen hebben die gebaseerd zijn op ervaringen in de oorlog. Zoals bijvoorbeeld de binnenkant van kappen die geen camouflagepatroon hadden en zo een te duidelijk richtpunt vormden, kregen in de niet omkeerbare uiteraard geen witte voering meer, en er werden soms drukknopen opgezet zodat de kap kon dichtgedrukt worden tegen de jas en zo de binnenkant niet meer zichtbaar was.

Waarschijnlijk is dus de niet-omkeerbaarheid iets typisch laatoorlogs en zijn de Luftwaffe aspecten ervan vooral te wijten aan de samenstelling van de voorraden van de uniformfabrieken.

Maar even voor alle duidelijkheid :)
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Nog een Splittertarn helmcover op je helm, en dat zal het af maken...
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Wow, Peter, omg!

HEEL erg bedankt voor je mening en je ZEER goede informatie! Ik weet nu zeker dat ik een Splittertarn broek of Sumpftarn broek eronder wil 8) :lol:
Van de vakantie zou dat dan moeten gebeuren!

Wat denk je van een Sumpftarn broek? Iig, Splittertarn lijkt mij het mooist, maar ik ben ook best benieuwd of het bij een sumpftarn past! Ook erg mooi, die foto! Fotografisch bewijs is altijd perfect 8)
Nog een Splittertarn helmcover op je helm, en dat zal het af maken...
:| Ik heb geen 3000 euro over hoor...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

3000 euro?
Voor alleen een helmcover?
Voor 50,- heb je al een hele mooie!
(mijn buurjongen kocht er een voor 15,-... origineel!)
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Misschien uit originele zeltbahn stof ja.. maar een originele Helmcover voor 50? Neuh... Misschien moet je iets beter de militariadealers bekijken;

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... lmet+cover

Deze doen rond de 1500-3000, zo niet meer of als je geluk hebt minder.

Real nice figure around the $3K area..
Nog meer links?
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Dan heeft m'n buurjongen geluk gehad :lol:
Kan eigenlijk geen repro zijn...
Heeft hij gekregen van een man die d'r eigenlijk niks vanaf wist.
I have two helmet cover,I pay for one 800€ and the other 625€,for 3000$ each you can take the two.It's better than the bank.But it's now the price
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

How much did it cost you? Originals start at about $1500.
Sjah, dat zegt dus helemaal niks, aangezien Splitter tarn helmhoezen een van de zeldzaamste zijn die er bestaan.. Zeldzamer dan bijvoorbeeld plane tree SS helmhoezen. En verder, het is al zovaak gebeurd dat iemand die er zogenaamd niks van af wist toch een repro verkocht. Zonder dat ie het wist, of bewust.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Edgar schreef:Wat denk je van een Sumpftarn broek? Iig, Splittertarn lijkt mij het mooist, maar ik ben ook best benieuwd of het bij een sumpftarn past! Ook erg mooi, die foto! Fotografisch bewijs is altijd perfect 8)
Je moet al een expert zijn om één van beide patronen lelijk te doen uitkomen, maar mijn hart ligt bij Splittertarn :).
Van de combinatie Sumpf/feldgrau vind ik niet meteen duidelijke foto's, als ik er tegenkom plaats ik ze zo snel mogelijk.

PS: C. Works, moest je foto's van de overtrek hebben mag je hem gerust eens op het forum plaatsen, want 15EUR is een erg hoopgevende prijs :wink:
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Heb ik... Zal even aan mijn vriend vragen of ik ze op internet mag zetten.
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Bedankt voor de informatie Peter! :) En weet je ook wat een Splittertarn niet omkeerbare broek me zal kosten in redelijke staat?

Ik denk zelf zo rond de 300-450 euro. En een Sumpftarn ook zoiets denk ik.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Edgar schreef:Bedankt voor de informatie Peter! :) En weet je ook wat een Splittertarn niet omkeerbare broek me zal kosten in redelijke staat?

Ik denk zelf zo rond de 300-450 euro. En een Sumpftarn ook zoiets denk ik.
Lijkt mij een vrij goede schatting voor beide patronen, hoewel ik eerder rekening zou houden met 450 dan 300.
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Ah ok, maar met wat moeite zal 300 wel lukken (hoop ik). Als iemand er een te koop heeft of een te koop weet te staan, laat aub horen! :)
german collector
Lid

Bericht door german collector »

ik denk dat het voor die prijs wel moeilijk wordt, en ze worden zelden te koop aangeboden.
Ik ben laatst bezig geweest om zo'n broek te kopen, maar die was bijna dubbel zo duur als de prijs die jij in je hoofd hebt.
Dus ik denk dat het erg lastig wordt :)
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Ik heb zo m'n contacten wel hoor ;) Voor 400 zal ik zeker een redelijke kunnen krijgen. En hij mag mooi gebruikt zijn, en hij moet NIET omkeerbaar zijn! Dus al een stuk goedkoper.
Plaats reactie