Winter Camo Helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

De helm staat op WAF en Lowlands en wordt daar beiden ook helaas afgekeurd..
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi Polte,

Helaas weer een originele pot die verkloot is, gelukkig door iemand die niet nadacht voor hij de kluit besodemieterde.
Er zitten tenminste vier prachtige weggevers in dit knoeisel.
Kijk mee ter leringh ende vermaeck:

Eerste oogopslag: erg witte verf met spikkeltjes vlugroest en nauwelijks slijtage aan de helmranden. Ik heb zelf een paar goede wintercamo helmen, daar zit geen spikkel verf of originele lak meer op de randen. Het moet een erg vreemd schuurtje geweest zijn wanneer het de binnenhelm wegvreet en de even vlug er op gesmeerde camo laag er 70 jaar lang bijna perfect op laat zitten.

Het volgende probleem, moeilijker als je nog niet zoveel helmen hebt besnuffeld die door de jongens in het veld zelf onderhanden genomen zijn, maar absoluut één om te onthouden.
De artiest heeft een gedeelte van de binnenkant geverfd, de rand tot aan waar de binnenhelm zou beginnen zeg maar. Dat gebeurde niet (of nauwelijks), men verfde de buitenkant vaak even snel te velde op een rustig moment, de binnenkant verven betekent kans dat het leerwerk vol komt te zitten.*
Mocht het plots kluiten aarde gaan regenen en je moet je pas geverfde helm op je ei zetten, zit je Germaanse haardos vol met witkalk en dat is niet reglementair.
(Ook stond er vaak in de helmrok een naam, die zou je dan ook wegverven.
Dit is echter geen waterdichte controle omdat niet elke soldaat zijn helm voorzag van een naam aan de binnenkant.
Maar het is een leuke om in gedachten te houden.)
* Camo aan de binnenkant kan je wel aantreffen bij helmen die in de fabriek voorzien werden van camo verf!

Volgende weggever werd al genoemd door Veltro (verder aan te duiden als Veltro Vlijmscherp, want het is een hele mooie weggever).
Er zitten inderdaad twee vette klodders verf aan de binnenzijde.
Kijk eens naar de klodder rechts aan de achterkant van de helm: daar zie je die klodder nog een mooie streep door de pot trekken.
Een dunne zwiep-sliert verf van zo’n 10 cm fladdert door Den Pot, nauwelijks onderbroken.
Wat dus betekent dat er op het moment van verven geen binnenwerk inzat.

En dan nu de laatste en de leukste.
Kijk even naar de foto van de buitenkant.
Kijk even goed naar het gat waar de bevestigingsniet zou zitten als de binnenhelm er in zit.
Die Pietlut is vergeten dat rond dit gat NOOIT verf kan zitten als die splitpen er in zit en we mogen aannemen dat daar een splitpen zat als dit origineel geverfd was.
Op de plek rond deze drie gaten (links, rechts en achter) moet je dus altijd een cirkeltje van de originele lak kunnen zien.
J.D., D.P. = Jammer Dan, Da’s Pech.

Mijns inziens een prachtig stuk om naar te kijken, veel van te leren en het bespaarde geld en de verworven kennis mee te nemen naar een origineel stuk.
Succes!

PS Ik ben in Stavelot geweest, er staan daar helemaal geen schuurtjes… :lol:
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Misschien heb je gelijk.. Ik wil de helm niet verdedigen maar aangezien ik de helm in mijn klauwen heb gehad en jij niet vind ik het toch gek dat je zulke dingen allemaal met volle overtuiging zegt.

de foto's zijn erg onduidelijk en veel dingen zijn niet goed zichtbaar waarvan jij zegt dat het zeker zo is. Sommige punten kan ik heel goed inkomen maar misschien is het woordje 'waarschijnlijk' wat ik mis in je verhaal.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi Guido,

Ik zal nimmer beweren dat ik alwetend ben hoor, houd me alsjeblieft ten goede.
Je mag wat mij betreft zelfs mijn hele verhaal in je pet gooien, op het laatste punt na:
Als deze helm in de oorlog geverfd was, zou er dus een binnenhelm ingezeten moeten hebben op dat moment.
Dus zou dat gat afgesloten geweest moeten zijn door een splitpen met een flinke kop en onder deze kop zou dus rond het gat een ongeverfde cirkel moeten zitten.
Dat is niet het geval, dus deze helm is geverfd nadat het binnenwerk verwijderd was.
En daar zet ik geen waarschijnlijk tussen, daar ben ik van overtuigd.

Maarre, ieder zijn mening natuurlijk!
zero
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 jul 2005, 13:15
Locatie: noordbergum

Bericht door zero »

Ik ben het met LBO eens en ik vind dit ook geen goede HELM
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Na de eerste blik begon ik al mijn vraagtekens te zetten, daarom gelijk mijn vraag over de klodders verf. In mijn gedachten speelden verder ook de opvallendheden reeds beschreven door LDO, behalve die van de splitpennen wat een geniale vondst is :idea:

Je weet nu ook dat Guido de helm heeft gehad. Als de verkoper nu een praatje gaat houden van "ik hem gevonden daar en daar" etc., weet je ook gelijk dat ie je wat probeert aan te smeren.

Persoonlijk zou ik hem dus laten liggen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Zoals al eerder gezegd, lijkt het me i.d.d beter om de helm links te laten liggen.
Als er op 3 fora gezegd wordt dat de helm niet goed is, dan zou ik hieruit mijn conclusies trekken.
En Guido, het is van foto's wel moeilijker om wat te beoordelen, maar ik denk dat de echte kenners exact weten waar ze op moeten letten, dus die punten zullen ze echt wel op foto's kunnen zien.
En zoals ik al zei, een helm waar zoveel roest op zit, maar waar de verf nog wel duidelijk op zit, is in mijn ogen sowiezo al verdacht.
En i.d.d LDO het verhaal over de splitpennen is knap gevonden :wink:
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Jullie hebben mij overtuigd hoor ;)

Jammer want zo op het eerste gezicht leek het een knappe helm.

Bedankt voor jullie wijze raad :)
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
nixon
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2006, 07:56
Locatie: het westland

Bericht door nixon »

kijk eens wat goeie raad allemaal kan doen :P
Stand up ! Hook up ! Screaming Eagles, go
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

nixon schreef:kijk eens wat goeie raad allemaal kan doen :P
Kan je alstjeblieft stoppen met het kicken van oude topics zonder handige/goede tips en dergelijke ;)

Dit is nogal irritant namelijk...bedankt.


Dean
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie