Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Een vriend van mij kocht laatst in duiven deze laarzen en de verkoper vertelde dat deze Duitse rijlaarzen waren uit de wo2.
ik weet niet zeker of dit het geval is daarom vraag ik het jullie voor de zekerheid. (de hakken zijn vervangen)
Alvast bedankt.
Horen er niet van die ijzeren pinnen in de schoenzool te zitten?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''
'T is meer de rubber hak waar ik me ernstig zorgen over maak...
Rijlaarzen of officierslaarzen zijn het zeker, maar of ze oorlogsaanmaak zijn, daar heb ik ernstige twijfels bij.
De zolen van oorlogsaanmaak zijn voor zover ik weet van voor tot achter van gehard leer, zoals de voorkant van de zool.
Rijlaarzen zijn inderdaad niet gespijkerd.
Laarzen die aan het front dienst deden doorgaans ook niet.
De overigen werden genageld en gehoefd.
Er zijn ongetwijfeld 1000 uitzonderingen te noemen, prik me daar niet op vast.
Tuurlijk zijn er ik-weet-niet-hoeveel paar laarzen na de oorlog doorgedragen en verzoold door de tijd heen.
Maar de meeste exemplaren kregen dan natuurlijk een complete rubberzool en niet alleen een hak.
De combinatie rubber hak/leren zool kom je zeker tegen bij vroege Bundeswehr aanmaak.
Mijn suggestie: plaats een fotootje op Wehrmacht-awards.com, er is daar meer kennis over laarzen, hier blijft het wat stilletjes geloof ik.
'T is ook een moeilijk topic hoor, schoeisel is een dure grap geworden en in veel perioden en landen zijn diverse modellen erg lijkend op elkaar geweest.
De Bundeswehr heeft de laars pas rond 1980 afgeschaft, dus er zwerft nog genoeg materiaal wat aangepast kan worden met als doel centjes uit de zakken van verzamelaars te kloppen.
Beware!
Laat u niet vloeren door mijn bedenkingen, ik durf mezelf geen expert te noemen op voethoogte.
En wat de uitkomst ook moge zijn: het zijn zonder meer een paar mooie laarzen die niet zouden misstaan onder een fraai uitgedoste pop.
Dat weet ik, doet niets af aan het feit dat het vaker voorkwam dat ze de hele zool dan lieten lappen.
Maar zoals gezegd: ik HOOP dat het oorlogs aanmaak blijkt, maar ik DENK dat het naoorlogs is.
Ik heb precies dezelfde laarzen, daarom hoop ik vooral dat het oorlogsaanmaak is...
PS Bart, doorgaans staat de stempeling aan de voorkant binnen in de schacht van de laars, kan je daar niets meer uit opmaken?
Ja, maar je hebt gelijk, ik had het even moeten quoten voor de duidelijkheid.
Ik ben nog een beetje nieuw hier, dus jullie moeten me af en toe aan het handje nemen.
Ik wil ook vaak zoveel zeggen dat ik de hoofdzaken vergeet, dat kan wel eens verwarrend werken.
Het lult zo lekker weg altijd als ik eenmaal begin te tikken, ha!
Nou de hakken passen niet precies dus denk wel zeker dat deze er later op zijn gezet, het zogeheten merk van de hakken is Solidor een niet bekend oorlogs laarzen merk.. vaak werden deze laarzen doorgebruikt door boeren en burgers als zo'n hak versleet deden ze er gewoon nieuwe op uit een winkel, stempelingen heb ik nog niet gezien, ik ga het een snel bekijken.