Zeltbahn vraagje...

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
SiNiStEr
Lid

Zeltbahn vraagje...

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb een vraagje over een zeltbahn die ik al vanaf het begin van mijn verzameling heb. Ik begin steeds meer te twijfelen aan al dit spul wat ik al zo lang heb eigenlijk. Misschien omdat ik er nu pas echt op ga letten. In ieder geval heb ik allemaal van dit soort kleine vage witte puntjes op een kant van mijn zeltbahn staan. Horen orginele Duitse zeltbahnen dat wel te hebben? :S

Hopelijk kunnen jullie me helpen! :yes:

(P.S. sorry voor de ietwat vage foto's. Als jullie het echt niet goed kunnen zien kan ik morgen nog even proberen bij daglicht wat betere te maken.)

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Puntjes zoals deze komen soms (meer niet dan wel) voor op de Zeltbahnen uit de oorlog (ik geloof voornamelijk de vroegere). Veel Zwitserse Splittertarnstukken hebben deze eigenschap ook, maar daar zijn ze meestal veel feller annex geliger op.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Ik was dus inderdaad bang voor een Zwitserse splittarn zeltbahn, maar ik wist dat die puntjes geel zouden moeten zijn en dat zijn deze zeer zeker niet.
Helaas is de zeltbahn goed gebruikt waardoor de stempel vervaagd is en er enkel nog te zien is dat er een stempel gestaan heeft. Hier kan ik dus niks uit afleiden.

Kan ik dus concluderen dat dit waarschijnlijk een vroeg-oorlogse zeltbahn is of is dat te voorbarig?
pionier
Lid

Bericht door pionier »

is het een vierkante?
Sbas
Lid

Bericht door Sbas »

Heb je een overall shot?

Sebas
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Jah maar die overall shot is erg slecht kijk maar:

Afbeelding

De kleur komt hier ook erg donkergroen over terwijl hij de normale zeltbahn kleuren heeft, kijk hier maar:

Afbeelding

(Hij is dus driehoekig ;))
LDO
Lid
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 70 keer

Bericht door LDO »

Woeha, toen ik de eerste foto met het vrolijke groen zag, wilde ik heel hard Italië gaan roepen!
Maar je onderschrift wees daar al op.
Zie je wel, eerst drie keer kijken en vier keer denken voor je gaat tikken.
Voor je het weet sta je voor joker...

De tweede foto is gelukkig beter, wat mij betreft is het een goede Germaanse WO2 Splittertarn Zeltbahn.
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

LDO schreef:Woeha, toen ik de eerste foto met het vrolijke groen zag, wilde ik heel hard Italië gaan roepen!
Maar je onderschrift wees daar al op.
Zie je wel, eerst drie keer kijken en vier keer denken voor je gaat tikken.
Voor je het weet sta je voor joker...

De tweede foto is gelukkig beter, wat mij betreft is het een goede Germaanse WO2 Splittertarn Zeltbahn.
Maar je staat niet voor joker hoor als je iets gezegt had wat achteraf niet zo bleek te zijn hoor!
Iedereen kan zich vergissen ja dat is menselijk :D
maar terug on topic:
Voorzover ik weet, is het ook een goede wo2 zeltbahn niks mis mee.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Nou ik ben blij om dat te horen, ik weet niet hoe de camera die kleuren ooit zo vern**kt heeft kunnen krijgen, maargoed de 2de foto laat in ieder geval de echte kleuren zien.
Gelukkig maar dat ik helemaal in het begin toen ik nog maar net begonnen was met verzamelen toch nog een goede aankoop heb kunnen doen.
De witte puntjes/vlekjes deden me even aan een Zwitserse denken, maargoed die zijn geel en deze zijn duidelijk nooit geel geweest, vandaar mijn vraag.

In ieder geval heel erg bedankt allemaal voor jullie reactie! :)
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

SiNiStEr schreef:Kan ik dus concluderen dat dit waarschijnlijk een vroeg-oorlogse zeltbahn is of is dat te voorbarig?
Daar kan je inderdaad vanuit gaan. Vooroorlogs is naast vroeg-oorlogs trouwens ook nog een (waarschijnlijke) optie.
4RUS
Lid

Bericht door 4RUS »

en als het zou Zwitserse zeltbahn zijn?
wat maakt het uit?
Duitsers hebben spullen van Zwitserland ook gebruikt. :roll:
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

4RUS schreef:en als het zou Zwitserse zeltbahn zijn?
wat maakt het uit?
Duitsers hebben spullen van Zwitserland ook gebruikt. :roll:
Dat maakt qua financiële waarde alvast veel uit.
Qua historische waarde misschien evenveel. Dat Zwitserse Splittertarn ook door de Duitsers is gebruikt hoor je wel meer vertellen (nogal vaak van verkopers uit), maar van bronnen daarover heb ik geen weet. Misschien dat je het even kan aantonen?
Plaats reactie