M35 "NS64"

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

M35 "NS64"

Bericht door siegfried »

Dag forumvrienden,

Het is al weer lang geleden dat ik ben langsgeweest...

Ondertussen heb ik mijn verzameling wat uitgebreid, en daardoor zijn er ook wat vragen gerezen natuurlijk.

In de eerste plaats zit ik hier een M35, aangekocht voor 75 euro, al dan niet in 't zak gezet (weet ik nog niet echt).

Zoals weleer, kan ik nu eveneens niet onmiddellijk foto's op het net zetten, wat inderdaad jullie beoordelingsvermogen sterk vermindert...maar ik probeer het toch even uit te leggen.

Stempels: achterin de nek: "156"
linksin rand : "NS 64" (ik vind op het forum niets over combinatie M35 met NS64 stempel)

Decals: zo goed als volledig weg...linkerkant nog lichtjes de arend te zien, rechterkant de vlag. Ik weet absoluut niet wat er met de decals is gebeurd: afgekrast? Afgesleten? ... In elk geval lijkt het er voor de arend sterk op dat er ooit een nieuwe is opgezet (waarvan haast niets meer overschiet).
Het is me ook duidelijk, voornamelijk aan de buitenzijde, dat de helm heden een donkere groen-blauw achtige kleur draagt, maar dat op sommige plaatsen toch een eerder appelgroene kleur aan de oppervakte zit (omgeving decals bv.) . Volgens sommige sites zou dit mogelijk zijn, gezien de veranderende kleurtinten tijdens het 3e rijk era.
Binnenin is het ietwat een spijtigere zaak: de helm lag lang op een vochtige zolder op zijn kop. Gevolg: roest aan binnenzijde op hoogste punten en mogelijks door vorige eigenaar anti-roest of iets dergelijks toegepast (maar dan enkel op het hoogste binnenste gedeelte, niet op de rand e.d.).

Nu, omdat ik toch nog geen M35 had, dacht ik: ik waag het erop...

Wat is jullie globale mening als jullie het bovenstaande hebben gelezen?

Bedankt,
Siegfried
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Even snel een antwoordje tikken, ik ben wat gehaast.

De markeringen zijn prima goed.

NS = Vereinigte Deutsche Nikelwerke, gevestigd te Schwerte.
64 = Maat van de buitenhelm, de shell size dus.
156 = Productie runnummer

Afgekraste Abzeichen komen vaak voor.
Van af 1940 moest de Keizerlijke driekleur verwijderd worden, vanaf 1942 het onderdeels Abzeichen ook.
Veel gaven daar gehoor aan, gelukkig voor verzamelaars veel ook niet.
Ook zijn na de oorlog veel achtergebleven helmen door vinders ontdaan van de Abzeichen.

Snuffel eens door deze draad heen, daar staat een aardig verhaal halverwege.
Ik vond het erg informatief tenminste!
Al komt dat natuurlijk omdat ik het zelf geschreven heb...

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=196 ... ht=#196258
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Hey, al bedankt voorde uitleg. Goede doorverwijzing en goede uitleg aldaar.

Enig idee van de waarde ervan? (is niet te koop hoor :!: )

Siegfried
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

siegfried schreef:Hey, al bedankt voorde uitleg. Goede doorverwijzing en goede uitleg aldaar.

Enig idee van de waarde ervan? (is niet te koop hoor :!: )

Siegfried
Ik denk dat een waarde beter gezegt kan worden als er een foto gepost is :wink:
Dan kan er beter over de staat beoordeeld worden lijkt me,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie