Waren er dot 44 feldmutzen? Iemand zei nl dat die nooit bestaan hadden, ik dacht juist van wel. Ik kan me namelijk nog een foto herinneren van iemand geheel in dot 44 kleren.
http://img187.imageshack.us/img187/7121/dot44pet4fi.jpg
Waren er dot 44 feldmutzen?
- Peter M
- Lid
Men is het er over eens dat het bestaan van deze Feldmützen zeer onwaarschijnlijk is. Tegen 1944 begon de prioriteit in de productie en stofgebruik veel meer te liggen bij de louter essentiële uniformstukken en het kan goed zijn dat men de nieuwe stoffen/patronen niet meer heeft aangewend voor de productie van gecamoufleerde Feldmützen.
Zie: BEAVER, Michael D en J.F. BORSARELLO, Camouflage uniforms of the Waffen-SS', Schiffer Military History, Atglen, PA, 1995, 132.
Het bestaan van een foto klinkt interessant, maar ik zou ze wel graag eerst zelf zien
Zie: BEAVER, Michael D en J.F. BORSARELLO, Camouflage uniforms of the Waffen-SS', Schiffer Military History, Atglen, PA, 1995, 132.
Het bestaan van een foto klinkt interessant, maar ik zou ze wel graag eerst zelf zien

- LDO
- Lid
- Gegeven: 37 keer
- Ontvangen: 70 keer
Zo hè, precaire vraag die meer dan eens in ruzie uitgelopen is, maar ik ga hem toch naar alle eerlijkheid en overtuiging beantwoorden.
Neen, de Feldmütze in 1944 Erbsentarn (pea dot) is nooit door de SS-BW gemaakt.
Al deze petten die je met een grijze voering tegenkomt, kan je met een grote boog over je schouder slingeren, ze deugen van geen kant.
Hier en daar zou het mogelijk zijn een veldaanmaak te vinden.
Deze moeten dan dus ongevoerd zijn.
Tot nu toe bleken dit echter ook bijna allemaal naoorlogse frutsels te zijn.
Petjes, buitenmodel jasjes etc. werden meestal vervaardigd door de (toevallig) aanwezige kleermakers binnen een divisie.
Als meest voorkomende grondstof werd voor dit soort acties de niet zo functionele Zeltbahn gebruikt.
De Zeltbahn in Erbsentarn is nooit gemaakt, dus was er nauwelijks grondstof voor dit soort fijne petten.
Daar moest dus een jasje of broek aan geofferd worden, dus als dat al gebeurd is, dan is dit op een heel kleine schaal gebeurd.
Er doet een leuk verhaal de ronde over een sanatorium in Berlijn of Oost-Duitsland, dat weet ik niet meer precies.
Toen de muur viel kwam er iemand eens in dat sanatorium kijken.
Natuurlijk was dat weer iemand met kennis van zaken, dat gebeurt iedere verzamelaar namelijk, behalve mij.
Het bleek dat alle matrasbekleding was gemaakt van restanten Erbsentarn camo stof.
Die matrassen liggen er vast niet meer.
Originele matrassen, afgeragd, doorzweten en doortrokken van andere lichaamssappen, kortom: ideaal materiaal of flink mee te knoeien.
Denk daar aan voordat je ooit een origineel uitziend Erbsentarnpetje op je hoofd past…
Neen, de Feldmütze in 1944 Erbsentarn (pea dot) is nooit door de SS-BW gemaakt.
Al deze petten die je met een grijze voering tegenkomt, kan je met een grote boog over je schouder slingeren, ze deugen van geen kant.
Hier en daar zou het mogelijk zijn een veldaanmaak te vinden.
Deze moeten dan dus ongevoerd zijn.
Tot nu toe bleken dit echter ook bijna allemaal naoorlogse frutsels te zijn.
Petjes, buitenmodel jasjes etc. werden meestal vervaardigd door de (toevallig) aanwezige kleermakers binnen een divisie.
Als meest voorkomende grondstof werd voor dit soort acties de niet zo functionele Zeltbahn gebruikt.
De Zeltbahn in Erbsentarn is nooit gemaakt, dus was er nauwelijks grondstof voor dit soort fijne petten.
Daar moest dus een jasje of broek aan geofferd worden, dus als dat al gebeurd is, dan is dit op een heel kleine schaal gebeurd.
Er doet een leuk verhaal de ronde over een sanatorium in Berlijn of Oost-Duitsland, dat weet ik niet meer precies.
Toen de muur viel kwam er iemand eens in dat sanatorium kijken.
Natuurlijk was dat weer iemand met kennis van zaken, dat gebeurt iedere verzamelaar namelijk, behalve mij.
Het bleek dat alle matrasbekleding was gemaakt van restanten Erbsentarn camo stof.
Die matrassen liggen er vast niet meer.
Originele matrassen, afgeragd, doorzweten en doortrokken van andere lichaamssappen, kortom: ideaal materiaal of flink mee te knoeien.
Denk daar aan voordat je ooit een origineel uitziend Erbsentarnpetje op je hoofd past…

- willysproject
- Lid
- Loek D.
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
HAHAHA
Jij gaat die dragen in real life of wat?
Jij gaat die dragen in real life of wat?

Rednas schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar de foto's. Ik heb trouwens niet een miskoop gedaan hoor, wou gewoon een mooie pet.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA