Vernis laagje op duitse heer helm.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
addy
Lid

Vernis laagje op duitse heer helm.

Bericht door addy »

Hallo, ik heb een nieuwe duitse helm en heb vandaag al het roest erafgehaald zodat je de meeste orginele verf weer ziet.

Nou was mijn vraag, kan je de helm vernissen met gewoon vernis lak, of moet je het met een ander converveermiddel doen.

mvg, Addy
Laatst gewijzigd door addy op 08 aug 2006, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Aber das sind Amerikanische troepe!!
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Gaat het hier om een bodemvondst of schuurvondst?
Maar ik zou hem niet met vernis (blank lak) overspuiten.
Ik zou een andere manier gebruiken om te conserveren die er vast en zeker wel is,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
koen
Lid

Bericht door koen »

persoonlijk zou ik ook voor een dun laagjke lak gaan, dit omdat je het niet echt ziet, maar je object wel goed conseveert.
addy
Lid

Bericht door addy »

mijn helm is een schuurvonst, er zat veel roest op maar dat heb ik er goed afgekregen zodat je nu weer veel orginele groene verf ziet.

dus gewoon met vernis gaat het goed.
owke bedankt.

Addy
raytheman
Lid
Lid

Bericht door raytheman »

ik zou hem gewoon inspuiten met kruipolie en daarna schoonwrijven met een doek. De olie komt namelijk ook in randjes en gaatjes
BBB
Lid

Bericht door BBB »

met vernis heb ik minder goeie ervaringen, ik heb al enkele bodemvonsten in de lijnzaadolie gezet (na verwijderen roest) en dan laten drogen op een warmere plaats en het resultaat blijft voorlopig heel goed
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
raytheman
Lid
Lid

Bericht door raytheman »

Lijnzaadolie is ook prima maar blijft dat niet plakken?
BBB
Lid

Bericht door BBB »

mijn helmen in de lijnzaad olie zijn na een tijdje volledig opgedroogt, ik heb deze post daarnet ook nog op een ander forum geplaatst:

na verwijderen van de roest (zo goed mogelijk natuurlijk) de helm gul met lijnzaadolie insmeren, dan op een warme plaats zetten (ik gebruik een oude oven met een verwarmlamp erin) na een uurtje ofzo de overtollige olie wegdippen, en de helm daarna nog heel wat uren daarin laten drogen, meestal kleeft hij daarna nog wel wat maar als je hem dan gewoon ergens plaatst droogt het laatste beetje ook op. Het resultaat blijft naar mijn ervaring onverandert.
Am Ende steht der Sieg
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Dat met lijnzaad olie is inderdaad ook een goede manier en met kruipolie wil ook wel mooi,
Maar blanke lak zou ik zeker niet doen! vooral niet bij een schuurvondst.
Want blanke lak kan de originele verf ook opvreten zoals ze dat noemen dat betekent dat de verf niet bestendig is tegen de lak en dan laat het helemaal los,
Ik spuit namelijk ook andere dingen over en gebeurt vaak als je verf en blanke lak van 2 verschillende merken gebruikt dat het elkaar opvreet.
En dit wil je vast niet neem ik aan.
En als ik moest kiezen tussen lijnzaad olie en kruipolie had ik kruipolie gekozen. :)
Maar ieder zijn eigen mening ja wat ze het beste vinden.
Er zijn vast ook nog wel meer methode's,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
addy
Lid

Bericht door addy »

Kruipolie?

tast dat niet de verf aan? of heb ik dat verkeerd.

Addy
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Dacht ik ook Addy.
Dat kruipt volgens mij onder de verf!!!!

Persoonlijk zou ik niet te veel aan een helm gaan klooien. Je krijgt hem toch niet mooier, vooral niet bij een bodemvondst. Bewaar hem gewoon in een droge ruimte.
Infanterie: Königin aller Waffen!
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Harde roest eraf kloppen en wat afvegen. Zou er ook nie meer aan doen.
addy
Lid

Bericht door addy »

owke is goed ik dnek ook dat het het beste is om er niks aan te doen.

Aan een kant van de helm is een stukje waar de verf op de roest zit dus dat wil er er eiglijk nie vanaf kloppen.

mvg, Addy
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Nick schreef:
Persoonlijk zou ik niet te veel aan een helm gaan klooien. Je krijgt hem toch niet mooier, vooral niet bij een bodemvondst. Bewaar hem gewoon in een droge ruimte.
Heb ik dus gedaan met een 5 tal Duitse helmen, op een droge zolder, jarenlang niet naar omgekeken totdat ik m'n oude hobby volop nieuw leven heb in geblazen.
Die helmen zijn gewoon door blijven roesten (kmoe wel zeggen dat ik ze in de gevonden toestand gewoon weg gelegd heb, dus geen roest eraf getikt), want iets dat jaren in de grond zat en het ziet opnieuw licht en lucht kan heel vlug verder rotten. Dus roest verwijderen en in de olie vind ik goed, het behoudt z'n originaliteit en blijft behouden.
Am Ende steht der Sieg
addy
Lid

Bericht door addy »

ik doe verder niks meer aan de helm.

vandaag heb ik de roest en een beetje voorzichtig afgeschuurd zodat je bijna wee alle orginele verf ziet en de vogel.

Gebruikten de duitsers ook zand in hun verf voor camoeflage? want op mijn helm zit zand op en in de verf.

Addy
Plaats reactie