Een vraag over een luftschutzhelm en mantel

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
William Simpson
Lid

Een vraag over een luftschutzhelm en mantel

Bericht door William Simpson »

Hallo mensen,

Ik kan deze helm en mantel kopen. Ik hoop echter dat iemand mij wat meer informatie over de mantel kan geven. Door wie de mantel werd gedragen en wat de waarde ervan is bijvoorbeeld?
En weet iemand of het binnenwerk van de helm origineel is? Het lijkt zo 'nieuw'.

http://img226.imageshack.us/img226/4109 ... el1iy0.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/318/ ... el4ux6.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/1576 ... el7cm9.jpg

Hopelijk kan iemand mij helpen, moet binnen een paar dagen deze persoon uitsluitsel geven.

Groeten Arjen
LDO
Lid
Gegeven: 36 keer
Ontvangen: 67 keer

Bericht door LDO »

Heb je 'toegang' tot de spulletjes?
Het minste wat een kenner nodig heeft namelijk, is een foto van alle etiketten die je kunt vinden (Kraag, binnenkant binnenzak, soms ook verborgen in de binnenkant buitenzakken. Kortom: keer hem binnenste buiten.).
Voorts een duidelijke foto van een knoop van de jas en indien mogelijk, kijken op de achterkant van de knoop of er een maker in staat.
Een duidelijke foto maken van het stikselpatroon, bijvoorbeel onder de kraag (meer van belang bij tunieken), de manchetten en eventuele epauletten.

Voorts moet ik je teleurstellen: ik ben geen kenner van dit soort mantels.
Maar we zijn met velen.
Als iedereen iets weet, komen we een heel eind en met nuchter nadenken doen we de rest.
Maar mijn eerste indruk is: even heel goed kijken of dit wel een militaire mantel is.
Bijvoorbeeld bij de manchetten zie ik modueus gesneden riempjes die ik niet op een legermantel verwacht, en de groenige kleur komt me ook vreemd voor.
Maar nogmaals: ik ben geen expert en zal vanavond als ik thuis kom even in de voorbeeldboeken kijken of dit beantwoord aan een militair patroon.

De helm heb ik minder moeite mee, vermoedelijk unissued maar niet mint.
Het binnenwerk is gewoon erg goed de tijd doorgekomen.
Deze helmen werden niet zo goed gelakt als combat helmen en daardoor zijn er links en rechts wat plekken afgebladderd en geroest.
Je kunt duidelijk zien dat het 'opslag' roest is.
Het is niet ongebruikelijk om ze in deze staat aan te treffen.
De helm heb ik het volste vertrouwen in!

Eventuele waarde doe ik nooit graag uitspraken over.
Gewoon omdat we allemaal graag horen dat iets in ons bezit heel veel euri waard is, maar we allemaal verbolgen zijn over de hoge prijzen tegenwoordig.
Jij wilt het eventueel kopen, dat moet je zo voordelig mogelijk zien te gaan doen.
Dus is het 'maar' een Luftschutz helm, die 'niet zo' gewild zijn en waar er nog veel van in omloop zijn.
Zelfde geldt voor de leren mantel, niet overdreven gewild en niet zo zeldzaam.

Succes met eventuele aankopen, en ik kijk vanavond de boeken na of ik nog wat over de mantel vind.

Groets,
Martin
William Simpson
Lid

Hallo Martin,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal meer (en gedetailleerde) foto's vragen.

Groet Arjen
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

moet je wel opletten dat het dan ook de foto's zijn van de helm en mantel niet dat hij/zij ze zomaar van internet afplukt.

Misschien kun je afspreken dat je er heen gaat om te kijken of een soort van kan niet op het woord komen :oops: :P hij stuurt het op en als ie niet goed is geld terug, wat was dat woord nou pvd, weet hem zo wel weer :P
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Foto van het decal zou ook handig zijn :wink:
Infanterie: Königin aller Waffen!
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

garantie
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Ik betwijfel of die overjas wel echt is. De meeste zijn na-oorlogs burger en dit model lijkt er ook een te zijn.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Ik geef pionier gelijk wat betreft de jas. Ik zou inderdaad eerst graag foto's zien van eventuele stempels, dateringen en/of etiketten in die jas en andere details zoals stikseltypen e.d. voordat ik waag te zeggen of deze jas oorlogs is of niet.
Nu was de Luftschutz wel een non-militaire organisatie(die overigens wel eens uitgerust werden met bepaalde legeruitrusing zoals gasmaskers e.d.) dus zou de jas als hij oorlogs is wel gebruikt kunnen zijn door een Luftschutz vrijwilliger, maargoed daarvoor zou hij dus wel oorlogs moeten zijn en dit betwijfel ik. :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

Voor mij allemaal rommel... :( ( "rommel" met kleine letter wel te verstaan... :lol: )
sorry...

MvG,
Gerd V
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

willysproject schreef:Voor mij allemaal rommel... :( ( "rommel" met kleine letter wel te verstaan... :lol: )
sorry...

MvG,
Gerd V
Leg even uit wat je bedoeld, vind je alleen de jas rommel of de luftschutzhelm ook? :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
LDO
Lid
Gegeven: 36 keer
Ontvangen: 67 keer

Bericht door LDO »

Jamaar jongens, niemand beweert toch dat die helm en die mantel bij elkaar horen?
Ze liggen toevallig op elkaar, voor de foto.
Een leren jas, waarschijnlijk burger, en een Luftschutzhelm die er op het eerste gezicht niet onaardig uitziet.
Al moet je natuurlijk wel even goed kijken naat het Abzeichen, want ook deze zijn vals in omloop.
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

Sorry, je kan gelijk hebben. De helm kan wel goed zijn... Maar betere foto's van de decal zijn wel nodig...
Die mantel vertrouw ik niet... Je vind die met de honderden op ebay, maar niemand die kan zeggen op ze oorlogs zijn of uit de jaren 50 stammen.

MvG,
Gerd V

SiNiStEr schreef:
willysproject schreef:Voor mij allemaal rommel... :( ( "rommel" met kleine letter wel te verstaan... :lol: )
sorry...

MvG,
Gerd V
Leg even uit wat je bedoeld, vind je alleen de jas rommel of de luftschutzhelm ook? :?
William Simpson
Lid

Hopelijk krijg ik snel de foto's. Ik zal ze gelijk plaatsen.
Bedankt voor de reacties.

Groet,
Arjen
William Simpson
Lid

De man van wie de spullen (helm en mantel) waren, zat bij de luftschutz.
Het komt uit Duitsland, dus ik kan het helaas niet zelf bekijken.
Maar dit zijn de foto's, heb ze net gekregen.

http://img191.imageshack.us/img191/256/ ... oopwi4.jpg

http://img160.imageshack.us/img160/334/ ... as2al0.jpg

http://img160.imageshack.us/img160/1672 ... jasku1.jpg
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Original Prym zegt al genoeg :( helaas. Zowiezo niet op verhaaltjes afgaan!
Plaats reactie