Ha, eindelijk eens een vraag waar ik iets van denk te weten!
Tien jaar Volk & Vaderland is enerzijds een vrij gewild boek, anderzijds is het in de grote blauwe uitgave niet echt moeilijk te krijgen.
Toch is het boek qua prijs gestaag aan het stijgen.
Deze uitvoering zonder de stofomslag moet je in goede staat toch tussen de €50 en €75 denken.
Hoera, als de stofomslag (Let op: er zijn er twee, één met Mussert zijn volle postzegel er op en één met zijn profiel) er nog om zit, dan kan je er minimaal €25 bij optellen.
Bij de tweede uitgebreide druk in februari 1943 verschenen er behalve de oorspronkelijke uitgave ook nog een kleine uitgave met roodlinnen kaft (ik heb wel eens vernomen dat dit de ‘interne NSB-uitgave’ was, maar dat zou ik eens na moeten zoeken in de documentatie.
Tevens verscheen er de kleine ‘pracht uitgave’, met mooie witte kaft.
Nu over jouw boek.
Vervelend om te zeggen, maar voor mij en veel verzamelaars verliest een boek wat zo afgeleefd is, totaal zijn waarde.
De handtekening is echter leuk, het is haast jammer dat het boek er aan hangt want ik denk dat de handtekening echt van Kees de Prater is.
Ik heb een foto gemaakt van de betreffende bladzijde in de eerste en tweede druk, je ziet dat er geen facsimile van een handtekening staat, je hebt dus goede kans dat deze echt is.
Ik denk dat je tussen de €25 en €35 zou moeten bieden en dan alleen voor de handtekening.
Het boek in deze staat zou me niet meer dan €15 tot €20 waard zijn, zonder de handtekening.
Maar misschien vergis ik me in de prijs van een handtekening hoor.
Aan de andere kant ben ik er gierig, misschien moet je dat ook in de gaten houden.
Het is zonder meer een boek dat in je kast moet staan als je een liefhebber van de NSB historie bent.
Samen met de almanakken is het een bron van informatie van onschatbare waarde qua tekst en foto’s.
Maar het moet ook een beetje mooi ogen in de boekenkast en dat doet deze totaal niet meer, ondanks heel interessante handtekening.
Ik wens u, fijne Feldmaus, succes bij deze zware beslissing.
Groets,
Martin