niet normaal meer!

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Naait hij er zichzelf ook aan...
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Dat wel....maar ik denk dat bedreiging in deze mate meer aandacht van een rechter krijgt dan de illegale verkoop die deze man pleegt.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Lijkschennis

Bericht door asjemenou »

Late reactie van mijn kant maar ik had deze topic niet eerder opgemerkt.

Op dit forum heb ik al eens eerder verteld dat mijn oom bij de EOD heeft gewerkt. Van hem heb ik vele mooie, interessante maar ook zeer trieste verhalen gehoord.
Mensen die met een metaaldetector in de bodem speuren naar WOII spullen en dan op een noodgraf stuiten. Spullen zoals Erkennungsmarken, helmen etc. worden meegenomen en de botten worden bij het huisafval gezet! (Nee, géén geintje. Mijn oom heeft dit meerdere malen meegemaakt). Afhankelijk van het legeronderdeel leveren sommige Erkennungsmarken een hoop geld op. Dergelijke lijkenrovers realiseren zich blijkbaar niet dat je een gesneuvelde militair z'n identiteit ontneemt. Het is voor de nabestaanden van de gesneuvelde militair zelfs na 60 jaar nog een geruststelling om te horen dat het gesneuvelde familielid uiteindelijk gevonden is. Daarbij is zo'n identiteitsplaatje dus een goed hulpmiddel voor het vaststellen van iemands identiteit.
Ik weet van mijn oom dat het dus wettelijk verboden is om zonder vergunning menselijke resten (schedels, botten etc.) te bezitten. Wordt je betrapt op het onrechtmatig bezitten of verhandelen van dergelijke spullen dan wordt je dus onherroepelijk lijkschennis ten laste gelegd. Lijkt mij ook wel logisch toch?!
Mensen die dus wel een vergunning zouden willen en kunnen hebben voor dergelijke zaken zijn dus artsen, archeologen etc.
Ik ga er vanuit dat de meeste metaaldetector speurders hiervan op de hoogte zijn. Tevens is het op de meeste voormalige slagvelden sowieso verboden om met een metaaldetector rond te lopen.
Wat mijn oom betreft, je wilt niet weten hoeveel keer hij scherpe munitie etc. bij mensen heeft verwijdert. Tot aan scherpe Panzerfausten toe! Hij heeft dan ook weinig begrip voor dergelijke verzamelaars die dit soort zaken verzamelen.
Door mijn bekende interesse voor de Russische WOII militaria krijg ik nogal eens e-mailtjes of dat ik bodemvondsten van Russische militaria wil kopen. Zelfs RGD-33 handgranaten!
Dit soort rotzooi koop ik dus nooit!!! Niet van Nederlanders én ook niet van Russen, Oekraïners of wie dan ook.
Helaas zijn de voormalige slagvelden in het Oosten vogelvrij. Oficieel mag je er dan ook niet graven maar de politieambtenaar aldaar wil nog wel eens een oogje dichtknijpen (corruptie!). Vanwege de armoede aldaar zijn sommige mensen tot alles bereid om wat geld bij te verdienen.
De doelgroep waar zij zich op richten zijn wij, de militariaverzamelaars. Het enige wat wij er aan kunnen doen om dit soort praktijken een halt toe te roepen is om dit soort vondsten/aanbiedingen simpelweg niet van hen te kopen.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Beter laat dan nooit zo'n reactie, heel informatief.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

Zo lang er mensen zijn die dat WEL doen, zo lang zal het probleem ook blijven bestaan.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

http://cgi.ebay.de/Stahlhelm-der-Wehrma ... otohosting

wat vinden jullie hiervan?
Zou het een echt schedel kunnen zijn?
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Bericht door michiel01 »

als je naar de eerste foto kijkt zie je bij het ingangsgat een rechte lijn van de schedelrand.... mijn vermoeden is dat het een asbak (oid)is en geen echte schedel, vind hem ook erg wit en gaaf ook qua tanden, als ie echt is heeft ie geen 60 jaar onder de grond gelegen....
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

daarnaast zijn de gaten bij de tanden geen open gaten, maar is het dicht, en geverft, lijkt me ook geen echte schedel nee.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
screamingeagle90
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jul 2006, 13:36
Locatie: mofert

Bericht door screamingeagle90 »

ahzo, bedankt voor de info.
ik dacht van dit past misschien in het topic dus heb ik het maar gepost. :)
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

volgens mij zegt 'ie er ook bij dat de schedel niet echt is..
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Jah dat klopt inderdaad.
want er word gezegt:
der Totenschädel ist kein echter, es ist eine Spardose ! ! !
Trouwens de schedel ziet er ook niet bepaald echt uit :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Wel een leuke helm trouwens :)
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Bericht door viny »

die schedels kan je in de large kopen

dezelde zit er niet bij, maar er zijn dus dummy's te koop

http://www.emp.de/download/pdfnl/kat0603/S_116.pdf
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Ik heb niets tegen dummyschedels, maar WEL tegen dummyschedels die gebruikt worden om helmen te tonen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ja vind ik ook hoor sobel,
Vooral als ze er een helm opzetten met kogelgaten of andere inslag :roll:
Beetje mensonerend toch? :oops:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie