Duitse helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Caesar
Lid

Duitse helm

Bericht door Caesar »

Iemand dat ik ken heeft deze helm gekregen en vraagt zich af wat de waarde ervan is. En ook welk model het is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt,

Caesar
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Ik ben geen expert, maar volgens mij zijn die decals fake...
Stephan.h
Lid
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Als je in de rand van de helm kijkt zie je de fabriek en daarachter de maat van de buitenhelm.

Zoals Q62 (staat in mijn helm.)
Dus Quist(fabriek) 62(maat.)

Zover ik kan zien is het een model 42 (1942)

Dat is te zien aan de randen.

Meer info over dat model: Hier!

Ik weet niet wat de waarde van deze helm is. :wink:
Caesar
Lid

Bericht door Caesar »

Er staat E 10

en aan de binnenkant 181
JOm ha-Sjoa
Lid

Bericht door JOm ha-Sjoa »

ik ben de eigenaar van de helm,

aan de binnen kant staat ofwel E 16 maar tis echt onduidelijk,
die "1" lijkt nogal sterk ok een "T" dus het kan ET 6 zijn
naast die 6 staat er nog een cijfer, maar dat is moeilijk te herkennen, ik denk een 2 maar ben er niet zeker van
aan de achterkant van de binnenkant staat "181" ik weet niet wat dit wil zeggen...

het is idd een M 1942 maar de M1942 verschilt bijna niet van de M1940

de "decals" zijn idd niet orgineel, die waren zwaar beschadigd en de binnenkant zat los en bij een bruuske beweging ging die loskomen, die zijn vernieuwd voor de helm in mijn bezit was.

over de authenticiteit twijfel ik niet, tenzij iemand me een goeie reden kan geven waarom wel en dan zoek ik die gast nog es op :wink: , moest hij niet authentiek blijken te zijn
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Drukknoppen aan de buitenkant van de helm hebben wel een vreemde kleur tov de kleur van de helm...

Nieuw..?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
JOm ha-Sjoa
Lid

drukknoppen zijn nieuw
JOm ha-Sjoa
Lid

wss kan er enige verwarring onstaant, die drukknoppen aan de zijkant zijn idd nieuw, decals dacht ik dat ze ook genoemd werden, maar kan me vergissen bij de benaming...
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

De decals lijken me inderdaad niet orgineel. Je ziet namelijk dat de blauwe verf op de plek van het decal deels verdwenen is. De decal zou dan in gelijke mate mee gesleten moeten zijn. Dat is hier niet het geval dus kun je er vanuit gaan dat de decals fake zijn.
De helmnieten(wat jullie drukknoppen noemen :P) zijn inderdaad ook niet origineel. Dit is te zien aan het feit dat inderdaad de kleur niet helemaal lijkt te matchen met de kleur van de helm. Ook zitten ze niet erg strak tegen de helm aan, dit is een teken dat ze er op zijn minst een keer uit geweest zijn en niet goed weer bevestigd zijn. Daarnaast is het ook nog eens zo dat de helmnieten een uit-stekend deel van de helm zijn, hierdoor sleet de verf die hierop zat er vaak vanaf. De verf op de helmnieten is dus bijna nooit intact.

Over de blauwe verf op de helm heb ik mijn twijfels, maar deze kan ook vervormen door de flits van de camera. Het beste zou zijn als je morgen of een andere dag even enkele duidelijke foto's van de helm zou kunnen nemen zonder flits in de buitenlucht. Dit zou waarschijnlijk meer duidelijkheid geven.
De kinriem en het binnenwerk zien er zo vanaf deze onduidelijke foto wel goed uit, maar ik heb een duidelijkere foto nodig om daar een betere mening over te geven.

De helm is inderdaad een M42 maar in tegenstelling tot wat JOm ha-Sjoa zegt lijken de M42 en M40 toch echt niet op mekaar. Het grote en overduidelijke verschil tussen deze 2 modellen zit hem in de rand. Bij de M40 is deze rand naar binnen geslagen terwijl bij de M42 in het kader van de verkorting van de productietijd de randen van de helm naar buiten staan.

Een waarde schatting kan ik verder nog niet geven omdat ik dus niet precies weet hoeveel van deze helm origineel is. Ieder origineel aspect van een helm verhoogt de waarde en elke aanpassing en/of foute toevoeging doet de waarde dalen. Voor een 100% goede M42 SD(Single Decall) helm wagen handelaren zo 4 a 500 EUR. te vragen, maar ik ben bang(en weet eigenlijk wel zeker) dat deze helm dat niet gaat halen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
JOm ha-Sjoa
Lid

ik heb nog eens gekeken aan de binnenkant van de helm samen met nog een ander poersoon en heb met vergrootglas ontdekt dat er " E 76 " aan de binnenkant staat...in tegenstelling tot de eerder vermelde tekens die er zouden instaan.

nieuwe foto's van de helm worden normaal deze avond gepost.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Binnenwerk maat 56, is helmmaat 64.
ET64 dus.
Infanterie: Königin aller Waffen!
LDO
Lid
Gegeven: 37 keer
Ontvangen: 70 keer

Bericht door LDO »

JOm ha-Sjoa schreef:drukknoppen zijn nieuw
Vrienden, even een goedbedoelde raad voor we aan dingen gaan rukken die niet bedoeld zijn om aan te rukken, cq op te drukken.
Dit zijn geen drukknoopjes hoor!
Dit zijn splitpennen, en wanneer ze origineel zijn breken ze ook geheid af wanneer je ze terugbuigt.
Dat zal ook wel de reden zijn waarom deze zijn vervangen.

Groets,
Martin
Plaats reactie